TZ: Ladislav Mednyánsky
20. 11. 2012Infoservis
Ladislav Mednyánsky / Kufor kresieb. Kresba, ako vizuálny denník. / GMB / Pálffyho palác / 22. 11. 2012 - 10. 2. 2013
Kufor kresieb. Kresba, ako vizuálny denník.
Autor: Ladislav Mednyánsky
GMB / Pálffyho palác / Panská 19
vernisáž: vo štvrtok, 22. 11. 2012 o 17:00 hod
22. 11. 2012 - 10. 2. 2013
Kurátorka: Zsófia Kiss-Szemán
Výstava je realizovaná v spolupráci s Liptovskou galériou Petra Michala Bohúňa.
Liptovská galéria Petra Michala Bohúňa (LGPMB) spravuje vynikajúcu kolekciu kresieb Ladislava Mednyánszkeho pozostávajúcu z 314 diel (kresby, študijné kresby, skice, náčrty). Väčšiu časť kresieb získala galéria v roku 1973 v mimoriadne zlom stave. Boli uchovávané v jednom kufri. Od roku 2005 galéria systematicky žiadala o finančné prostriedky na ich reštaurovanie. Dnes je zreštaurovaných 140 kresieb. Výstava sa zameriava na prezentáciu kresieb zo zbierok LGPMB, ktoré sú významné aj z hľadiska celkovej autorovej tvorby, pretože často viedli k vytvoreniu vynikajúcich olejomalieb. Výber preto zahŕňa aj maľby vytvorené na základe množstva predchádzajúcich kresieb. Skice a náčrty z maliarových denníkov-skicárov niekedy slúžili aj na zaznamenávanie autorových nálad, na popis krajiny alebo charakteristiky postáv. Predmetné kresby rôzneho charakteru pochádzajú z autorovho raného tvorivého obdobia, kedy sa častejšie zdržiaval v rodnom Beckove a v rodinnom sídle v Strážkach pod Tatrami.
Mednyánszkeho náčrtníky a skicáre sa dajú považovať za vizuálny denník umelca s nekonvenčným a zaujímavým spôsobom života a neobvyklým pohľadom na svet. Nachádzame v nich mená a popis osôb, s ktorými bol v kontakte, opisy krajín, ktoré navštívil, jeho myšlienky a pocity zviditeľnené následne v kresbách, náčrtoch a maľbách.
Väčšina kresieb z kolekcie LGPMB pochádza jednoznačne zo skicárov. Z množstva podobných motívov je jasné, že prevažná väčšina vznikla pred rokom 1900, keď Mednyánszky s neuveriteľnou vervou rozvíjal svoju figurálnu tvorbu. Získavame predstavu, ako dôsledne sa Mednyánszky pripravoval na jednotlivé maľby: Na dokonalé zvládnutie jednotlivých motívov mu slúžili desiatky, niekedy dokonca stovky skíc. Kresba pre neho znamenala predovšetkým prípravnú a študijnú fázu tvorby, podradenú maľbe, ktorá bola považovaná za autentickú formu umeleckého prejavu.
Viac tu.