Akvizice děl autorek generace 80. let v GMU v Hradci Králové

TZ: Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) se při nákupu děl v roce 2025 zaměřila na autorky vstupující na výtvarnou scénu v 80. letech 20. století. Charakteristické je pro ně vyjadřování prostřednictvím postmoderní malby a abstraktních forem. GMU získala díla od Evy Vejražkové, Kateřiny Štenclové, Eriky Pfeifferové, Nadjy Rawy a také Miroslavy Zychové, Inge Koskové, Věry Říčařové Vítkové, Anežky Kovalové, Jaroslavy Severové, ze slovenského prostředí od Kláry Bočkayové a mezinárodně uznávané Jany Želibské. Celkem byla zakoupena díla od 31 autorů a autorek za 4 miliony korun.

Cílem letošních akvizic GMU je doplnit sbírku tak, aby podávala přesvědčivější a reprezentativnější obraz českého a slovenského umění druhé poloviny 20. století. Pozornost královéhradecká galerie zaměřila především na autorky generace 80. let, jejichž tvorba po roce 1989 nedostala v galerijních institucích dostatečný prostor. Důvody vysvětluje historička umění a členka akviziční komise GMU, profesorka Martina Pachmanová: 

„Po sametové revoluci se pozornost soustředila na nejmladší generaci umělkyň a umělců, která přinášela svěží energii v době porevoluční euforie. V devadesátých letech se navíc zájem veřejnosti i umělecké scény přesunul k novým tendencím, často inspirovaným zahraničními vzory, což vedlo k ústupu zájmu o výstavy i akvizice děl umělkyň, které začaly tvořit ještě v závěru minulého režimu. Ačkoli je tvorba autorek generace 80. let kvalitní, i načasování způsobilo, že se jí nedostalo stejného zájmu jako jejich mladším kolegyním. Tyto umělkyně čelily genderovým předsudkům a systémovému znevýhodnění, nevyhovovaly předrevolučnímu establishmentu a ani nezapadaly do porevoluční dynamiky,“ uvádí Pachmanová. Nákupem těchto děl GMU potvrzuje jejich místo v dějinách českého a středoevropského umění.

„Sbírkotvorné instituce mají povinnost zachycovat uměleckou tvorbu v její skutečné šíři a věnovat pozornost i dosud opomíjeným autorkám a autorům. Hradecké galerii se v tomto směru podařilo získat mimořádný a reprezentativní soubor,“ doplňuje člen akviziční komise GMU, profesor Michal Koleček.

Výběr nakoupených děl odpovídá dlouhodobé akviziční strategii královéhradecké galerie: „Akvizice GMU reflektují rozmanitost umělecké tvorby druhé poloviny 20. století. Soustředíme se na středoevropský prostor a při výběru děl se snažíme nahlížet i mimo hlavní proud,“ uvádí ředitel galerie František Zachoval a dodává, že aktuální soubor děl bude postupně prezentován v rozličných výstavních projektech a poskytován k zápůjčkám.

Kromě opomíjených autorek letos galerie doplnila svou sbírku o jedinečná a hojně citovaná díla z okruhu českých a slovenských umělců. Patří sem například dokumentace performance Karla Milera, Vladimíra Havlíka a Lenky Klodové, fotoplátna Michaely Thelenové, díla od skupiny Rafani, velkoformátová malba Ivana Voseckého, Pavla Humhala a Jana Pražana. GMU dále do svých sbírek nakoupila interaktivní nástroje Petra Válka, konceptuální malby Mariana Pally a Vladimíra Skrepla. Mladší generaci v akvizici zastupují díla od Evy Koníček, Lenky Kubelové nebo Lucie Rosenfeldové. Sbírka střední a východní Evropy byla rozšířena o významná díla od Petera Rónaie, Vladimíra Havrilly, Monogramisty T.D a letos v létě zesnulého Ľubomíra Ďurčeka.

Celkem byla zakoupena díla od 31 autorů a autorek za přibližně 4 miliony korun. Ministerstvo kultury podpořilo akvizici částkou 2,6 milionu korun. Galerie moderního umění je příspěvkovou organizací Královéhradeckého kraje. Sídlí v pozdně secesní budově v historickém centru města.