Anča Daučíková v Soga

TS: Človek číslo, človek milión. Nová výstava Anči Daučíkovej Ja si nepatrím predstavuje unikátnu kolekciu diel, ktoré vznikli počas autorkinho pobytu v Sovietskom zväze.

Aukčná spoločnosť SOGA otvára v piatok, 6. septembra 2024, novú výstavu medzinárodnej uznávanej intermediálnej umelkyne a aktivistky Ančy Daučíkovej (1950), ktorá sa sústreďuje na kolekciu numerických malieb a kresieb z prelomu 80. a 90. rokov. Diela vznikli v reakcii na priamy kontakt s realitou totalitného režimu - súbor diel predstavuje opakovanie a prekrývanie čísloviek a symbolicky vyjadruje život v totalitnej spoločnosti. Autorka tak poukazuje na redukciu hodnoty človeka na číslo v štatistike - človek číslo, človek milión. Týmto spôsobom Daučíková kriticky reflektuje dehumanizáciu a stratu individuality v autoritárskom systéme.

Život v spoločnosti, kde človek nič vlastne neznamená a jeho hodnota je zúžená len na zápis v štatistike

V čase svojho rozhodnutia odísť natrvalo do Moskvy mala Anča Daučíková dvadsaťdeväť rokov. Daučíkovej postavenie v socialistickej, hypernormatívnej spoločnosti bolo mimoriadne komplikované - nielen z pozície umelkyne exulantky, ale aj z dôvodu krehkosti žitia v menšine či sexuálnej inakosti. Ako ovplyvnil dvanásťročný pobyt v Sovietskom zväze Daučíkovej vnímanie ľudskej existencie v kontexte spoločenských a politických systémoch? Aktuálnosť tejto tvorby potvrdzuje aj medzinárodné uznanie autorky, ktorej diela sú zastúpené v najvýznamnejších svetových zbierkach. V súčasnosti prebieha výstava jej intermediálnej tvorby v galérii Tate Modern v Londýne.

Na vernisáži uvedieme novú publikáciu za osobnej účasti autorky. 

Anča Daučíková (1950, Bratislava)
Medzinárodne uznávaná intermediálna umelkyňa a aktivistka. Jej tvorba sa v priebehu rokov rovnocenne rozvíja v rôznych materiáloch a médiách – od realizácií v skle (sklenené plastiky, šperky, úžitkové sklo) a maľby koncom osemdesiatych rokov plynulo prešla k fotografii a videu, venovala sa aj akčnému umeniu a performancii. Študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislava v ateliéri Sklo v architektúre Václava Ciglera (1972 –1978). V roku 1979 odišla do Sovietskeho zväzu, v Moskve napokon prežila dvanásť rokov. Najskôr pracovala v skle, v rokoch 1986 – 1991 sa realizovala prednostne v tvorbe na ploche (maľba). Simultánne sa začala venovať čiernobielej fotografii – zachytávala pouličný pohyb v meste, najmä figúru ženy vo verejnom priestore – cyklus Moskva/ženy/nedeľa (1989). Dôležitým impulzom pre jej tvorbu bolo stretnutie s (talianskou) feministickou filozofiou.

Po návrate na Slovensko v roku 1991 sa začala venovať tvorbe inštalácií, performanciám a videu a jej umelecká prax prirodzene smerovala k utlmeniu ateliérovej práce (maľba). Aktívne sa zapájala do umeleckých podujatí, ktoré sa na slovenskej výtvarnej scéne v tom čase hojne organizovali. Popri umeleckej tvorbe bola spoluzakladateľkou a aktivistkou viacerých ženských a queer mimovládnych projektov a koncom deväťdesiatych rokov sa stala hovorkyňou za práva LGBTI+ na Slovensku. Spolu so spisovateľkou Janou Juráňovou a literárnou vedkyňou Janou Cvikovou v roku 1992 založila Záujmové združenie žien – feministickú organizáciu ASPEKT a rovnomenný feministický kultúrny časopis. Jej akademická kariéra zahŕňa pedagogickú činnosť na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1997 – 2012) a na Akadémii výtvarných umení v Prahe (2010 – 2019).

Prostredníctvom videoartu tematizovala špecifiká sexuálnej/rodovej inakosti – pri prezentovaní feministických a queer výpovedí sa stalo rozhodujúcim vnímanie „cez seba“ – zapojenie vlastného tela, resp. telesná akcia premietaná na plátno. Vo videách kombinuje inscenované zábery s dokumentárnymi postupmi. Sústredene sa venuje téme identity – jej formovaniu a premenám, často v kontexte spoločenských a historických okolností. Neskôr sa v jej tvorbe objavujú aj sociálne témy, ako chudoba, postsovietska trauma a pamäť. Od roku 1994 je jej tvorba pravidelne prezentované v medzinárodnom kontexte. 1999 tvorivé štipendium Pollock‑Krasner Foundation v New Yorku. 2000 tvorivé štipendium Gastatelier KulturKontakt Austria vo Viedni, kde vytvorila video Wie geht es Ihnen?. 2001 štipendium Fulbrightovej nadácie na Rutgers University v New Jersey. 2018 získala významné ocenenie Schering Stiftung Art Award. Jej diela sú súčasťou zbierky Tate Modern v Londýne, Moderna Museet v Štokholme, Museum Sztuki v Lodži, KONTAKT Collection vo Viedni, N.B.K. v Berlíne, Ludwig múzea v Budapešti, Slovenskej národnej galérie v Bratislave, Národnej galérie v Prahe a ďaľších významných verejných a súkromných zbierok. Žije a tvorí v Prahe.

Vernisáž a uvedenie novej publikácie:
5. septembra 2024, 19:00 - 21:00 hod.
Trvanie výstavy:
6. 9. - 13. 10. 2024
Pracovné dni: 10:00 - 18:00 hod., víkendy: 12:00 - 18:00 hod.
Kurátorka: Nina Gažovičová