ARTSEMESTR léto 2025 na UMPRUM
28. 5. 2025Infoservis
TZ: Na začátku června se UMPRUM opět otevře veřejnosti. Celoškolní přehlídka klauzurních a semestrálních prací ARTSEMESTR léto 2025 ukáže, jak studující reagují na ateliérová zadání a jak se vyvíjí jejich tvorba. Podruhé v řadě se projekty představí nejen v historické budově na náměstí Jana Palacha, ale také v moderním, otevřeném prostoru Technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici. ARTSEMESTR pravidelně přináší nepřeberné množství prací z oborů designu, grafiky, architektury, užitého a volného umění. Návštěvníci se můžou od 5. do 10. června těšit na autorskou i týmovou tvorbou rozmanitých témat.
ARTSEMESTR léto 2025 / 5. 6.–10. 6. 2025 / vernisáž: 4. 6. 2025 od 19 hodin
Místa konání přehlídky:
UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1
Technologické centrum UMPRUM, Mikulandská 134/5, Praha 1
Afterparty
4. 6. 2025 od 23 hodin
Bike Jesus, ostrov Štvanice 1125, Praha 7 – Holešovice
ARTSEMESTR tradičně patří mezi nejvyhledávanější a nejhojněji navštěvované výstavní přehlídky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pro studenty a studentky je tato událost vrcholem semestru a příležitostí ukázat, jak svými projekty reagují na dění kolem sebe a jaké si pokládají společenské či tvůrčí otázky. Pravidelně se zde prezentují všichni studující napříč katedrami, čímž se ARTSEMESTR stává unikátní příležitostí k nahlédnutí do aktuální problematiky současného umění a designu.
„UMPRUM dlouhodobě klade důraz na aktuálnost témat spjatých s každodenností, zlepšením života kolem nás i uplatněním svých absolventů. Obdobně to je i v letošním roce, kdy škola slaví své 140. výročí. Důraz na tyto hodnoty, které se promítají i do klauzurních a semestrálních projektů studujících, je kladen od samotných začátků školy. Tuto kontinuitu, jsme mimo jiné připomněli i skrze přednáškový cyklus Umění včera a dnes,“ říká rektor UMPRUM Jindřich Vybíral. Přehlídka ARTSEMESTR již tradičně představuje jak individuální práce, tak meziateliérové spolupráce různého rozsahu a úrovně.
Ateliér textilu svými zadáními zahrnuje všechna tato kritéria. V klauzurním úkolu se vrací ke kořenům Ateliéru textilní tvorby, kdy studující stejně jako v minulosti společně pracovali na velkoformátové tapiserii z české ovčí vlny pro veřejný prostor. Mimo to navázali spolupráci s architektkou a vedoucí Ateliéru architektury II Evou Franch i Gilabert a v rámci projektu Water Parliaments vytvořili sérii vlajek kriticky informujících o cestě potravin na náš stůl. Tato práce je vystavena na Bienále architektury v Benátkách jako součást katalánského pavilonu.
S novými pohledy na bydlení a urbanismus přicházejí i ateliéry architektury UMPRUM, které řeší socioekonomické a ekologické otázky. Ateliér architektury I nabízí cesty, jak udělat z Ústí nad Labem dobré místo pro život. Ateliér architektury II přináší promyšlený spekulativní návrh mezitřídního bydlení a Ateliér architektury III se zabývá novou urbanistickou vizí ekosystému přinášejícího symbiotickou koexistenci lidí, staveb a přírody včetně živočichů.
Ateliéry designu navázaly spolupráci s českými sklárnami. Konkrétně Ateliér designu nábytku a interiéru připravil pro sklárnu Rückl sérii objektů reflektujících příběh skla a Ateliér produktového designu navrhl pro sklárnu Květná 1794 nápojové kolekce. Mimo to se ve spolupráci s třídírnou a zpracovatelem použitého textilu Diakonií Broumov zabýval problematikou recyklace a dalšího využití tohoto materiálu. S tímto sociálním družstvem se propojil i Ateliér designu oděvu a obuvi, který se zaměřil na upcyklaci vybraných textilních materiálů.
ARTSEMESTR přináší jako každý rok řadu impulsů k zamyšlení i odvážných řešení různých otázek a témat. Projekty ateliérů bude možné nově podpořit formou dobrovolného vstupného.
Performance:
May You be Among the Survivors – Ruta Richter Putramentaite, Lucie Vrbíková, Adina Voldrábová
4. 6. 2025 od 19 hodin
dvůr Technologického centra UMPRUM, Mikulandská 134/5, Praha 1
Během vernisážového večera proběhne na dvoře Technologického centra UMPRUM performance studentky Ateliéru volného umění I Ruty Richter Putramentaite ve spolupráci s performerkami Adinou Voldrábovou a Lucií Vrbíkovou.
Ateliéry a témata
Ateliér architektury I / Andrew Kiel, as. Jakub Herza, as. Viktória Mravčáková: Ústí nad Labem: Hledání prostor ekologické a sociální nespravedlnosti, jak se může stát Ústí nad Labem dobrým místem pro život pro všechny. Příklady hledané na autentických situacích a prostorech, které mohou zlepšit život. Semestrální spolupráce s Romea Muryń & Francisco Lobo (Locument) // klauzura: Klauzurní workshop, který skrze médium filmu komunikuje přemýšlení o městě, jeho problémech a příležitostech.
Ateliér architektury II / A2 Future Architectures Platform / Eva Franch i Gilabert, as. Alžběta P. Brůhová, as. Kateřina Vídenová: The C-Word in Architecture: On Housing, Power, and the Architecture of Class – zkoumání průsečíku architektury a socioekonomických struktur. Prostřednictvím tří navazujících zadání – Stolní hra o architektuře a třídě, Realitní kancelář tříd, Návrh mezitřídního bydlení – vznikaly analýzy a návrhy architektonických zásahů. Výsledkem je spekulativní, avšak promyšlený návrh mezitřídního soužití. // klauzura: Future Architectures Real Estate OFFICE – komplexní architektonický návrh bytového domu pro obyvatele z různých socioekonomických prostředí.
Ateliér architektury III / Imrich Vaško, as. Shota Tsikoliya: Urban Vision 10000: urbanistická vize jako ekosystém, jež zahrnuje lidi, domy a přírodu. Vize expanze města, která nabídne prostor pro 10 000 lidí, ale také pro další druhy od bakterií po zvířata a rostliny. Vize budou prezentované na příkladě konkrétních měst Jindřichův Hradec a Ružomberok. // klauzura: navazuje na semestrální zadání
Ateliér architektury IV / Roman Brychta, as. Markéta Mráčková, as. Barbora Šimonová: DIVADLO, 100 let od založení Osvobozeného divadla, 120 let od narození Voskovce a Wericha. Inspirace tímto výročím a architektura divadla. Divadla s kapacitou 200–400 míst navržená pro vytipované parcely. Návrhy reagují na klasickou typologii divadel a současné požadavky typologie veřejných staveb v městské struktuře. // klauzura: Divadelní prostor – scéna – detailnější zpracování divadelního prostoru s možností návrhu scény dle vybraného dramatického díla.
Ateliér průmyslového designu / Ivan Dlabač, as. Vlastimil Bartas: 1. roč. – tvarová studie na téma emoce; 2. roč. – mechanický princip; 3. roč. – téma design a rozpočet; 5. roč. – cvičení na téma praktický design // klauzura: 1. roč. – design language značky – vodítko na velkého psa; 2.–5. roč. – funkční pomůcka pro péči o domácího mazlíčka.
Ateliér designu nábytku a interiéru / Roman Vrtiška, Vladimír Žák, as. Petr Hák: VOSKLE – spolupráce ateliéru se sklárnou Rückl – prezentace značky sklárny novým způsobem. Nevytvářen produkt, ale příběh, který se do skla propisuje. Vystaveny finální skleněné objekty.
Ateliér produktového designu / Michal Froněk, Jan Němeček, as. Michal Malášek: Set nápojového skla pro sklárnu Květná 1794, problematika recyklace textilu ve spolupráci s Diakonií Broumov // klauzura: Skládací nábytek – praktické zadání s důrazem na realizaci prototypů.
Ateliér volného umění I / Amálie Bulandrová, Kateřina Konvalinová, Dominik Lang: Země Za / Afterland – participace na budování zahrady Galerie města Pardubic včetně několika autorských site-specific objektů a performancí. // klauzura: volné zadání, některé práce navazují na terénní práci pro GAMPU
Ateliér volného umění II / Lenka Vítková, as. Denisa Bytelová: Body Awarness – zabývání se tělem a jeho narací // klauzura: volné zadání
Ateliér volného umění III / Žil Vostalová, as. Lucie Rosenfeldová: No Limits, All Dreams – reakce na technologické systémy kontroly a jimi generované algoritmy, které ovlivňují lidské vnímání, přemýšlení a snění.
Ateliér volného umění IV / Jiří Thýn, as. Václav Kopecký: Téma navázáno na knihu James Bridle – Způsoby bytí: Za hranice lidské inteligence – semestrální projekt nevystaven // klauzura: volné zadání
Ateliér s hostujícím umělcem / Sláva Sobotovičová, Basim Magdy (hostující umělec): OBÍHAČKA KOLEM ŽIDLÍ V UZAMČENÉ MÍSTNOSTI. Multimediální umělecké postupy // klauzura: volné zadání
Ateliér skla / Rony Plesl, as. Klára Horáčková: Styl. Teoretický rozbor vybrané kvalitní designové, sklářské nebo i jiné značky a na něj navazující vlastní návrh, který vychází ze stylu a tradice tohoto brandu. // klauzura: Styl. Stylotvorné prvky ve vlastní tvorbě, na které lze v budoucnosti navazovat.
Ateliér keramiky a porcelánu / Milan Pekař, Tereza Sluková: Vystaven bude pouze klauzurní projekt: SEN – strategie, jakými se skrze umělecká díla artikuluje a sdílí subjektivní prožívání. Prostředkem pro zkoumání byl sen a snění, a to v širokém poli významů: od dětského snění o budoucích povoláních, ke snu jako cíli našeho toužení, až po sen jako halucinaci a projekci budoucnosti.
Ateliér K.O.V. / Tadeáš Podracký, as. Kateřina Jirsová: FOOD: New Horizons – zpochybnění běžných způsobů myšlení o jídle a jeho roli v našich životech. Jídlo jako médium, které odráží naše kulturní, sociální a technologické posuny. Prostřednictvím materiální explorace kovových objektů a performativních intervencí studující hledali nové horizonty v chápání a reprezentaci jídla. // klauzura: FOOD: New Horizons: analýza a interpretace performativních aspektů kultury jedení, přičemž zkoumá interakci mezi tělem a objektem v kontextu každodenní praxe. Cílem zadání je problematizovat konvenční chápání kulturních praktik souvisejících s jídlem prostřednictvím teoretického výzkumu a materiálové explorace, přičemž realizace bude zaměřena primárně na kovové objekty.
Ateliér módní tvorby / Miroslav Sabo, as. Tereza Rozálie Kladošová: Věčnost současnosti – inspirace sbírkami Lobkowiczů, téma je pokračováním zadání zimního semestru. Výstupem je ready-to-wear / demi-couture kolekce o třech modelech. Práce navazuje na již hotový model ze zimního semestru a rozpracovává jej do podoby ucelené kolekce.
Ateliér designu oděvu a obuvi / Simona Rybáková, as. Michaela Vrátníková: Upcycling Statement: Rethinking Textile Waste – spolupráce s Diakonií Broumov, sociálním družstvem, které vybudovalo vlastní třídírnu a provoz na zpracování použitého textilu. Ateliér měl možnost znovu využít použité oděvy a textilie, především denim, kůži a kožešiny. Kolekce byly realizovány na základě principů upcyklace, tedy re-designováním použitých a odložených oděvů a materiálů na oděvní kusy s vysokou kvalitativní, řemeslnou a estetickou hodnotou. Teoretické přesahy tématu jsou důležitou rovinou projektu s ambicí podílet se na obousměrné edukaci veřejnosti v tématech udržitelnosti, životním cyklu oděvů a materiálů a možnostech jejich dalšího zpracování z pozice profesionalizující se mladé návrhářské generace. // klauzura: Upcycling Statement: Rethinking Textile Waste
Ateliér textilu / Linda Kaplanová, as. Martin Pondělíček: Vlajky – vlajky mapující cestu vybraných plodin na náš stůl. Vizuálně komunikují kritické informace o spotřebě vody, dopadu na životní prostředí a označují vzdálenosti přepravy potravin. Zadání vznikalo v rámci projektu Water Parliaments pod vedením Evy Franch i Gilabert a studia TAKK. Práce je vystavena na Benátském bienále architektury jako součást katalánského pavilonu. // klauzura: Společná velkoformátová tapiserie do veřejného prostoru – inspirace 140. výročím UMPRUM a ohlédnutí ke kořenům Ateliéru textilní tvorby.
Ateliér ilustrace a grafiky / Juraj Horváth, as. Michaela Kukovičová: 1) Ilustrace literárního časopisu (spolu s Ateliérem tvorby písma a typografie) 2) Týdenní kreslené reportáže 3) Bookpeople – projekt pro veletrh dětské knihy v Bologni 4) Odrývaný tisk z jedné matrice (s hostem Palem Čejkou) // klauzura: Ilustrovaná kniha s použitím textu.
Ateliér tvorby písma a typografie / Filip Kraus, Jan Čumlivski: Redesign tištěných periodik A2, Souvislosti a Host – ve spolupráci s Ateliérem ilustrace a grafiky a redakcemi tří kulturních magazínů vznikaly návrhy nové grafické úpravy těchto významných titulů. // klauzura: Hranice literárního textu – přesah mimo pole grafického designu – tvorba autorského textu.
Ateliér grafického designu a vizuální komunikace / Zuzana Lednická, as. Richard Jaroš: Myšlení obrazem – práce s libovolným archivem. Forma výstupu libovolná: kniha, video, web. // klauzura: Myšlení textem – použij klíčové/á slovo/a, souvislý text v rozmezí 1000 až 1800 znaků a diagram / série tří plakátů formátu A2 reprezentující semestrální práci / reprezentace semestrální práce.
Ateliér animace a filmu / Michaela Režová, Jan Drozda, as. Jakub Zich, as. Zuzana Bukovinská: Autorské projekty, animované reportáže & videoklipy
Ateliér grafického designu a nových médií / Petr Babák, as. Lukáš Kijonka, as. Martin Ponec: Kritika v grafickém designu. Součástí prezentace semestrálních úkolů bude i vysílání ateliérového Radia202, které se za krátkou dobu stalo platformou pro různé styly, kooperaci škol a živé beaty. R202 in action! // klauzura: Prezentace semestrálního výzkumu za využití různých forem.
Ateliér fotografie II / Alena Kotzmannová, as. Karin Zadrick, as. Vojtěch Votýpka: Fotografie jako originál /deteritorializace ateliéru – krátkodobá zadání, vztahující se ke konkrétnímu tématu a prostředí. Studující si zadání v diskuzi zvolili sami. Vystavena budou autorsky pojatá témata např. Výlohy, Rozklad, Fotografie, Elegance, Paradise. Výstupem je od každého studujícího vždy jedna fotografie nebo s fotografií pracující objekt či instalace. Výsledky workshopů – např. Olejotisk s přesahem do současného fotografického média. // klauzura: ZÁTIŠÍ – VOLNÁ INSPIRACE – spolupráce s Elle Decoration.
Ateliér designu a digitálních technologií / Jan Netušil, as. Jiří Hölzel: Interaktivní projekce do pražského Planetária. // klauzura: Mikro / makro kosmos. Explorace daného tématu a především specifické technologie LED Domu v nově zrekonstruované budově Planetária Praha.
Visual Arts: Legraci po práci – zkoumání vztahu mezi prací a rekreací pomocí instalace, animace a filmu.
O přehlídce ARTSEMESTR
ARTSEMESTR každoročně nabízí množství inspirativních projektů. Je dokladem o aktuálnosti výuky na UMPRUM i pohledem do tvorby nastupující generace umělců a designérů. Jeho tradice, jak ji známe nyní, začala v roce 2004 díky rozhodnutí tehdejšího rektora prof. Jiřího Pelcla. Studující své práce vystavují v autentickém prostředí školy – ateliérech, učebnách a nově také ve sdíleném prostoru otevřené haly v Technologického centra UMPRUM. Výstava reflektuje dlouhodobou vizi školy: smysluplně reagovat na potřeby udržitelného života a propojovat kreativitu s praktickými potřebami společnosti tak, aby se následně jako absolventi a absolventky orientovali v současném světě a dokázali s citem pro detail i celek reagovat na komplexní otázky života kolem nás.
O Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
Základním principem výuky je individuální přístup pedagogů ke studentům. Cílem je podchycení talentu a rozvoj kreativních schopností s ohledem na originální samostatné myšlení posluchačů s důrazem na společenské hodnoty a odpovědnost k prostředí. V současné době na UMPRUM studuje ve 24 ateliérech kolem 500 posluchačů. Dvakrát do roka je škola otevřena veřejnosti při prezentacích studentských prací ARTSEMESTR. Každoročně pořádá více než 15 výstavních akcí, z toho polovinu v zahraničí. Pražská UMPRUM, jako jediná škola bývalých postkomunistických zemí, figuruje v indexech prestižních evropských a světových uměleckých učilišť.