do 15. 4. 2022 / Päť&Pól hľadá umelecké diela na výstavu Still Here

Päť&Pól hľadá umelecké diela na výstavu Still Here v Staromestskej galérii Zichy v Bratislave / do 15. 4. 2022 

Eula Biss vo svojej knihe On Immunity píše: „naše telá nám môžu patriť, ale my  sami patríme do väčšieho tela zloženého z mnohých tiel.”1Naše telá sú od seba  vzájomne závislé skrz darovanie krvi, očkovanie alebo pôrod. Ale nie sme prepojení  len biologicky, sme prepojení aj sociálne, sieťami. Podobne píše Zdenka Badovinac  v špeciálnom vydaní časopisu e-flux, že: „Pandémia Covid-19 zaútočila nielen na  naše individuálne telá, ale aj na naše kolektívne telo.”2 Nie je to však len globálna  pandémia, ale aj iné globálne krízy vrátane klimatickej núdze, ktoré závisia od  nášho spoločného konania a pripomínajú nám, že sme navzájom prepojení s inými  ľuďmi, ako aj s ostatnými druhmi (species). 

Súčasné umenie má potenciál dať slovo tým, ktorí sú umlčaní dominantným  naratívom, a tiež ponúka alternatívne spôsoby, ako premýšľať o historických  udalostiach alebo traumách.3 Umenie ponúka užitočný nástroj na podnietenie  verejného dialógu performatívnym a dočasným spôsobom. Umenie má potenciál  ovplyvniť anti-autoritárske boje, v čom mnohí kritici umenia vidia progresívny  a emancipačný odkaz avantgardy,4 niektorí dokonca uvádzajú paralely medzi  dadaistickým hnutím a súčasnou érou post-pravdivej politiky.5 Aj keď často práve  súčasní umelci/kyne poskytujú nové naratívy a formujú verejný diskurz, oni  sami/samé teraz viac ako kedykoľvek predtým bojujú o prežitie v dôsledku tvrdých  ekonomických podmienok, ktoré pred nich súčasná globálna pandémia a nedostatok  podpory postavili. Ako ukazuje nedávna analýza EÚ, Covid-19 ešte viac urýchlil  už existujúce trendy a neisté pracovné podmienky umelcov/kýň a zhoršil ťažkú  finančnú situáciu, ktorej čelia mnohí umelci/kyne a kultúrni tvorcovia/kyne.6  

Výstavou „Still Here” chceme poukázať na dôležitosť súčasnej umeleckej produkcie  pri predstavovaní si novej pozitívnej budúcnosti, pri posilňovaní komunít, pri  podnecovaní verejného dialógu a pri uzdravovaní nášho kolektívneho tela. Ako  si môžeme skrz umenie predstaviť pozitívnejšiu budúcnosť mimo reality našej  súčasnej globálnej skúsenosti? Dokážeme si vďaka umeniu predstaviť nové sociálne  štruktúry? Predstavuje krízový moment pre nás zároveň aj príležitosť na zmenu  perspektívy? Pozývame súčasných umelcov, aby uvažovali o tom, ako by mohli  vyzerať nové sociálne usporiadania, aké formy nového kolektívneho tela môžeme  vytvoriť, ako sme všetci prepojení a vzájomne na sebe závislí, a aké klimatické  predstavy v umení je možné navrhnúť na priblíženie úsilia o amelioráciu.  

Denisa Tomková 

[1] Biss, Eula. 2015. On Immunity. London: Fitzcarraldo Editions, s.132.

[2] Badovinac, Zdenka. 2021. ‘The Editorial: “The Collective Body”’. e-flux journal, #119 June.

[3] Sholette, Gregory. 2017. Delirium and Resistance: Activist Art and the Crisis of Capitalism. Pluto Press; Mouffe, Chantal. 2005. On the Political. London and New York: Routledge; Makhubu, Nomusa and Simbao, Ruth. 2013. 'The Art of Change in South Africa'. Third Text, Volume 27, Issue 3.

[4]  Majweska, Ewa and Szreder, Kuba. 2016.‘So Far, So Good: Contemporary Fascism, Weak Resistance, and Postartistic Practices in Today’s Poland’, e-flux journal, October; Cichocki, Sebastian. 2016. Making Use: Life in Post-artistic Times, the exhibition catalog, Museum of Modern Art in Warsaw; Léger, Marc James. 2012. Brave New Avant Garde: Essays on Contemporary Art and Politics. Winchester and Washington: Zero Books; Roberts, John. 2015. Revolutionary Time and the Avant-Garde. London and New York: Verso.

[5] Hegenbart, Sarah and Koelmel, Mara. (Eds.) upcoming. Dada Data: Contemporary Art in the Era of Post-Truth Politics. Bloomsbury Press.

[6] Policy Department for Structural and Cohesion Policies Directorate-General for Internal Policies. 2021. The Situation of Artists and Cultural Workers and the postCOVID-19 Cultural Recovery in the European Union. March.

PRE KOHO JE OPEN CALL URČENÝ?  

Pre jednotlivcov alebo skupiny, ktorí tvoria v týchto odvetviach: Vizuálne umenie,  Fotografia, Grafika, Kresba, Maľba, Objekt, Inštalácia, Sochárstvo, Textil,  Video, Digitálne média, Dizajn, Film, Performance, Verejné umenie, Sociálne  anagažované/participatívne umenie a Architektúra 

DEADLINE: 15. APRÍL 2022 

Viac informácií: https://www.patapol.com/open-call-2022 

Kontakt: info@patapol.com 

PRIHLÁŠKA: 

— Krátke bio (max 150 slov) 

— Portfólio 

— Krátky popis práce maximálne 1 strana (1800 znakov), kde vysvetlíte, ako sú daná téma a vaše umelecké dielo prepojené 

 — ak ide o existujúce dielo: 

 — názov diela/projekt pre výstavu 

 — stručný popis jednotlivých (1 alebo viac) diel/projektu  — obrazová príloha 

 — ak vytvoríte nové dielo pre výstavu: 

 — návrh v textovej forme 

 — obrazová príloha k návrhu (voliteľné) 

Prosíme, prihlášku zasielajte ako jeden súbor v PDF formáte spolu s obrázkami  a odkazmi na video. Špeciálne vyzývame a povzbudzujeme žiadateľov zo  znevýhodnených, marginalizovaných alebo neprivilegovaných skupín, ako sú jednotlivci  so zdravotným postihnutím, nedávni migranti a utečenci, ľudia patriaci k etnickým  menšinám, ako aj umelci LGBTQIA+, aby sa na výzvu prihlásili. Prosíme záujemcov/kýň  o otvorenú výzvu, aby odoslali všetky potrebné informácie a materiály do 15. apríla  2022 na adresu info@patapol.com s predmetom:  

„STILL HERE x CELE (UMELECKÉ) MENO“ 

VYBRANÝM UMELCOM/-KYNIAM PONÚKAME: 

— výstavný priestor v Staromestskej galérii v Zichyho paláci a v exteriéri Zichyho paláca 

— technické a kurátorské zabezpečenie výstavy 

— honorár vo výške 200 eur 

— možnosť realizovať sprievodný program výstavy 

— rozhovor s kurátorkou publikovaný v katalógu k výstave 

— PR na sociálnych sieťach a web stránke päť & pól

DÔLEŽITÉ DÁTUMY: 

— open call spustený 15.2. do 15.4.2022 

— konečný výber publikovaný 30.4.2022 

— realizácia diel od 1.5. do 30.6. (prvá konzultácia diel: 30.5.) 

— doručenie diela: 15.7. 

— spolupráca na konečnej podobe výstavy s päť & pól od 30.6. do 30.7. — realizácia a produkcia výstavy, fotenie produktov/diel, rozhovory, dizajn publikácie, tvorba merchu od 15.7. do 31.8. 

— otvorenie výstavy: začiatok septembra 

O ORGANIZÁTORKÁCH

PÄŤ & PÓL je občianske združenie, ktorého cieľom je podpora súčasného umenia na Slovensku s dôrazom na nastupujúcu generáciu umelkýň a umelcov. PÄŤ & PÓL  sa vo svojich aktivitách sa zameriava na nové spôsoby prezentácie mladého umenia. Medzi aktivity združenia patril projekt DIÁR VŠVU, ktorý päť rokov za sebou prezentoval práce študentiek a študentov Vysokej školy výtvarných umení. Diár VŠVU bol prezentovaný aj na Národnej ceny za dizajn (2018-2020). Od založenia združenia (2020) vznikol pilotný projekt printsale to:morrow, prostredníctvom ktorého združenie poukázalo na urgentnosť klimatickej krízy. Členky združenia sú Oleksandra Bakushina (produktová dizajnérka a umelkyňa), Lucia Gamanová (dizajnérka a multidisciplinárna umelkyňa), Kvet Nguyen (fotografka a vizuálna umelkyňa) a Eva Takácsová (multidisciplinárna umelkyňa).

Denisa Tomková je teoretička umenia a kurátorka. Získala MSc titul v odbore Moderné  a súčasné umenie: História, kurátorstvo a kritika na Univerzite v Edinburghu a PhD titul  v odbore Vizuálna kultúra na Univerzite v Aberdeene, vo Veľkej Británii. Jej doktorandský  výskum sa zameriaval na sociálne angažované umenie z Českej republiky, Slovenska  a Poľska. V rokoch 20152018 bola členkou medzinárodného výskumného projektu  Comparing WE’s: Community, Cosmopolitanism and Emancipation in the Global Context  na Lisabonskej univerzite. Medzi rokmi 20192021 pracovala pre Európsky rómsky  inštitút pre umenie a kultúru (ERIAC) v Berlíne ako výskumná pracovníčka, kurátorka  a projektová koordinátorka. Ako kurátorka pracovala na projekte Secondary Archive,  online platforme venovanej tvorbe umelkýň zo strednej a východnej Európy. V rokoch  20212022 bola kurátorskou a výskumnou pracovníčkou pre SixtyEight Art Institute  v Kodani. Publikovala v rôznych medzinárodných periodikách o umení vrátane: Third  Text, Yishu: Journal of Contemporary Chinese Art, FIELD: A Journal of Socially-Engaged  Art Criticism, Camera Austria, L’Internationale Online, Art Margins Online, Idoart.dk,  Berlin Art Link, Kuba Paris, či Profil Súčasného Výtvarného Umenia.