do 30. 6. 2012 / Call for Papers: Mezi východem a západem - Jak se v poválečném Československu psalo o výtvarném umění?

Call for Papers: Mezi východem a západem - Jak se v poválečném Československu psalo o výtvarném umění? / VŠUP v Praze / Praha / do 30. 6. 2012

CALL FOR PAPERS: KONFERENCE NA VYSOKÉ ŠKOLE UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ V PRAZE MEZI VÝCHODEM A ZÁPADEM.

JAK SE V POVÁLEČNÉM ČESKOSLOVENSKU PSALO O VÝTVARNÉM UMĚNÍ?

Abstrakty v rozsahu 1—2 normostrany posílejte do 30. června 2012 na adresu zapad.vychod@gmail.com.

Na stejnou adresu směřujte i případné dotazy.

Československé umění dospělo během druhé poloviny 20. století k pozoruhodným výsledkům, jimž byla ze strany historiků umění věnována větší či menší pozornost. Naopak téměř bez reflexe stále zůstávají texty o umění, které se stejně jako specifické prostředí oficiálního a neoficiálního umění utvářely v určité návaznosti na politické dění a situaci v zahraničí. Chceme rozvinout diskusi o podobě československých dějin umění a psaní o umění obecně. Zatímco různé směřování metodologicky vyhraněných skupin v západním světě znamenalo prostor pro široký dialog, který výrazně ovlivnil současnou podobu oboru, zůstává pohled na československé dějiny umění stále poněkud zamlžen. Uvítáme proto návrhy příspěvků, které přispějí k hledání odpovědí na níže formulované otázky, případně poodkryjí další témata, týkající se psaní o výtvarném umění v poválečném Československu.

Jak se v Československu během druhé poloviny 20. století psalo o výtvarném umění, designu či architektuře?

Jak se v dané době konstruovaly/ reinterpretovaly starší dějiny umění od pravěku přes středověk až po novověk?

Čím byly zdejší dějiny umění formovány?

Jaké byly hranice a dotyky oficiální a neoficiální kritiky výtvarného umění?

Jak se na umělecké kritice a uměleckohistorických textech podepsala nedostupnost uměnovědné literatury i omezená možnost přímého kontaktu se zahraničním výtvarným uměním?

Kdo a jakým způsobem zajišťoval kontakt se západem/východem?

Jaké osobnosti přispěly ke zprostředkování zahraničních teoretických textů a textů psaných samotnými umělci?

Zrcadlil metodologický (sémiotika, psychoanalýza ad.) i žánrový rozptyl textů (historie umění, umělecká kritika, esejistika ad.) obdobnou diferenciaci v oblasti umělecké praxe?

Do jaké míry byl ovlivněn recepcí konkrétních termínů i obecných metod ze zahraničního (západního či východního) kontextu?

Jak se v československém kontextu pracovalo s přejatými termíny?

Jakou roli při přenosu informací hrála (ne)kvalita překladu: co bylo (záměrně či nezáměrně) zdůrazněno a co naopak potlačeno?

Je možné vysledovat zdroje produktivních nedorozumění (terminologických, ideologických, metodologických)?

V jaká specifika textů o umění tyto pohyby vyústily?

 

Konference MEZI VÝCHODEM A ZÁPADEM proběhne na VŠUP na konci listopadu 2012.

Příspěvky by neměly přesáhnout 30 minut.

Pořadatel: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

Organizace: studenti doktorského programu Katedry dějin umění a estetiky VŠUP Hana Buddeus, Mariana Dufková, Václav Janoščík, Johana Lomová, Pavla Pauknerová