Lorem ipsum dolor

Dorota Sadovská v Schemnitz gallery

TS: Dorota Sadovská vo výstave Adam a Eva a potom v Schemnitz Gallery prostredníctvom figurálnej maľby otvára tému lákadiel a zvádzania, rozvíja v nej svoju predošlú koncepčnú líniu vo výstave Adam a Eva.

Dorota Sadovská vo výstave Adam a Eva a potom 

Vstupujete do archetypálnej idey dnešnej epochy, skúmanej i rozoberanej od samotnej genézy až po prítomno. Nasledovaním Adama a Evy sa ocitáte tvárou v tvár rôznym formám pokušenia – aktuálnym, intenzívne frekventovaným a zároveň všadeprítomným. Interdisciplinárna umelkyňa Dorota Sadovská v súčasnom výstavnom projekte Galérie Schemnitz prostredníctvom figurálnej maľby otvára tému lákadiel a zvádzania, čím zároveň rozvíja svoju predošlú koncepčnú líniu výstavy Adam a Eva, prezentovanej počas festivalu Biela Noc v roku 2022 v Bratislave i Trnave. 

Prechádzanie jednotlivými časťami inštalácie evokuje pocitový dialóg medzi návštevníkom a Adamom s Evou, ktorí mu predkladajú komunikovanú tézu. Zdôraznené pokušenie sa v tomto prípade neodvíja od telesnosti. Akcent je predovšetkým kladený na vábenie klamlivými predstavami či nepodloženými informáciami. Hoaxy, polopravdy a reklamy svojou omnipotenciou systematicky sprevádzajú existenciu každého jedinca spoločnosti. Dokážeme sa však zamyslieť nad tým akú moc im pripisujeme? Do akej miery lákadlám tejto formy podliehame? Kedy sa pod tenziou turbulentných spoločenských situácií utiekame k pravde neúplnej a ceste kratšej, rýchlejšej?

Autorka o svojej výstave hovorí: “Samostatná výstava Adam a Eva a potom rozpráva známy príbeh a jeho pokračovanie. V úvodnom diptychu S tvojou túžbou (2024) vidíme dve rôzne polohy pokušenia. Zatiaľ čo sa Eva hamletovsky hrá s jablkom, Adam nám ho už bez váhania ponúka. Kruhový tvar obrazov odkazuje na pohľad do koruny stromu. Adam aj Eva sú sami vyschýnajúcimi stromami. Ich telá sa postupne menia zo zelených na okrové pretože ovocie zo stromu Poznania prináša poznanie tej odvrátenej strany - bolesti, absencia Raja a vlastnú dočasnosť. Protipól predstavuje obraz Modrozelený Kristus (2024), kde mŕtve telo na dreve (mŕtvy strom) naopak ožíva a stáva sa stromom Života. Výstavu uzatvára posledná miestnosť s výraznými žltými obrazmi. Adam nesie na pleciach veselú Evu.”

Odlišné časti súbornej inštalácie dopĺňajú výstavu o nové roviny a uhly pohľadov na konverziu v chápaní pôvodného príbehu s adaptáciou na súčasnosť či nástrahy ju paralelne sprevádzajúce. Svetelné objekty a figúry v linkách rôznych polôh postupne smerujú k svätcom, ktorí zaliati v žltej farebnosti kompletizujú dejovú líniu oslavným rázom. Prostredníctvom interakcií zobrazených postáv však zároveň zdôrazňujú aj partnerstvo či mužsko ženskú spätosť. Vzťahové ponímanie, jeho rôznorodá tvárnosť či prehodnocovanie sa voľne sprítomňuje v jednotlivých dielach výstavy. 

Evokuje tak chtivosť ponoriť sa do nich – alebo im bezprostredne podľahnúť? 

Dorota Sadovská (1973) vo svojej tvorbe predstavuje zásadnú modifikáciu uhla pohľadu a naratív vytvorený z korelácie protipólov. Častokrát vzájomne sa vylučujúce tézy zachytáva s vtipnou a dômyselnou nadsádzkou. Pohyb na pomedzí rozličných médií – maľby, kresby, fotografie, sochy, inštalácie i performance – prispôsobuje podstate vybranej témy. Primárne však zotrváva v oblasti figuratívnej a realistickej maľby v perspektívnej skratke, čím kompletne mení a spochybňuje pôvodný spôsob vizuálneho prežívania maľby ako takej. 

Dorota študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1991 – 1997) s obdržaním magisterského titulu, a následne aj na l'École nationale des beaux-arts de Dijon (1997 – 1999). Počas vysokoškolského štúdia absolvovala početné množstvo študijných pobytov a stáží v zahraničí, ako napríklad na Staatliche akademie der Bildende Künste v Stuttgarte (1992), Gerrit Rietveld Academie (1993), Headlands Center for the Arts, Sausalito, California (2001), Académie royale des Beaux-Arts de Bruxelles (2001) a mnohých ďalších. Za svoju tvorbu bola niekoľkonásobne ocenená na domácej i zahraničnej scéne. Jej diela sú taktiež zaradené do hodnotných verejných i súkromných umeleckých zbierok na Slovensku aj v zahraničí. 

 

Dorota Sadovská / Adam a Eva a potom 

kurátorka: Petra Hyblerová 

23.11. 2024 - 5.1. 2025 

Schemnitz Gallery, Banská Štiavnica

http://sadovska.sk/