Lorem ipsum dolor

Expozícia Moderna v SNG má novú „vloženú výstavu“

TS: Expozícia Moderna v SNG má novú „vloženú výstavu“ zameranú na tvorbu ženských umelkýň prvej polovice 20. storočia

Expozícia Moderna približuje príbeh slovenského výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia. Súčasťou expozície je aj formát takzvanej nestálej expozície, vloženej výstavy, ktorá sa každoročne obmieňa a zameriava na rôzne témy moderny. Doteraz sa mohli návštevníci a návštevníčky zoznámiť s témami premien krajinomaľby, nová vložená výstava pod názvom (Ne)viditeľné? Ženy moderny je venovaná umeniu žien, ktoré boli aktívnou súčasťou slovenského výtvarného prostredia prvej polovice 20. storočia. 


Expozícia Moderna pod kurátorstvom Kataríny Bajcurovej patrí medzi najobľúbenejšie expozície od otvorenia novej SNG. V expozícii nájdete najväčšie mená slovenskej umeleckej scény 20. storočia. Súčasťou stálej expozície je aj tzv. „nestála expozícia“, ktorá sa každoročne obmieňa a sústreďuje sa na špecifickú tému z umeleckého prostredia 20. storočia.

Vloženú výstavu Krajina oka x krajina duše zameranú na krajinomaľbu vystrieda nová téma (Ne)viditeľné? Ženy moderny.

Dejiny umenia boli donedávna v prevažnej miere mužským príbehom. Žena v nich bola prítomná väčšinou ako objekt – námet: modelka, múza, žena pracujúca i predajná. Slovenská moderna ju sprítomňovala v dvoch hlavných podobách: ako matku, madonu, sväticu alebo ako ženu osudovú, femme fatale. Ženy-umelkyne sa na výtvarnej scéne začali výraznejšie objavovať ruka v ruke s postupujúcim civilizačným pokrokom i s uvoľňovaním tradičných vzorcov správania a morálky. Prvé umelkyne svoje ambície vnímali skôr ako ušľachtilú „zábavu“ vyššej triedy. Neskôr ženy, už ako vyštudované výtvarné umelkyne, chceli s mužmi trochu aj súperiť – vyrovnať sa im, presadiť sa v pôvodne mužskom umeleckom svete. Umenie žien bolo síce vždy ich sebavyjadrením, ale miera výrazu rodu, teda toho, čo robí ženu ženou, spoločenských, politických či kultúrnych súvislostí ženskej identity sa v rôznych časových obdobiach líšila. Osobitá „ženská agenda“ v čase moderny ešte nebola zvlášť výrazná, tá prišla na scénu neskôr a svoje naplnenie našla až v súčasnom umení. 

„Naša nová «vložená výstava» spolu s dielami žien, ktoré sú súčasťou stálej expozície, je prvým špecializovaným, i keď stručným pohľadom na diela a rolu žien v slovenskej moderne. Chceme ukázať, že aj ženy boli neodmysliteľnou súčasťou pokroku, že neboli neviditeľné, odmietli svoju tradičnú rolu (v rámci zaužívaného sloganu: Kinder – Küche – Kirche / deti – kuchyňa – kostol) a odvážne sa pokúsili nájsť si svoje miesto v umení, vyjadriť vzťah k svetu a spoločnosti, v ktorej žili. Aj keď ich vtedy ešte nebolo veľa, zápas o presadenie ich hlasu v umení je svetlým príkladom pre všetky emancipované ženy, a nielen umelkyne. Žiaľ, je to aktuálne aj dnes, keď sú viaceré úspešné ženy, ženy-političky, ženy-umelkyne, ženy vo vedúcich funkciách zo strany (hlavne konzervatívnych a ultrakonzervatívnych mužov) napádané a neraz ponižované,“ uvádza kurátorka expozície Katarína Bajcurová.

Na vloženej výstave spolupracovala kurátorka SNG Valéria Kršiaková: „Snažili sme upozorniť na aktívnu rolu žien vo formovaní modernej výtvarnej kultúry na Slovensku, ktorú nepochybne zastávali. Prezentované diela dokazujú ich profesionalitu, angažovanosť, autonómiu a zmysel pre tep doby. Návštevníci či návštevníčky si môžu v expozícii sami overiť, že prístup žien-umelkýň k výtvarnému umeniu moderny avantgárd sa v ničom nelíšil od ich mužských kolegov. Umelkyne teda rovným dielom prispeli k formovaniu modernej slovenskej vizuálnej kultúry, pričom v niektorých oblastiach boli samy pionierkami.“

V expozícii Moderna zároveň budú reinštalované rôzne diela na papierových nosičoch (kresba, grafika) z dôvodu ich štandardnej ochrany. Publikum uvidí nové – iné diela Eugena Króna, Ľudovíta Fullu, Mikuláša Galandu, Kolomana Sokola a Ernesta Zmetáka. Čoskoro sa súčasťou expozície stane časová os (na susediacej chodbe), ktorá podrobne osvetlí historické fakty a vzťahy medzi európskym a slovenským umením.

Výstava je symbolickou rozlúčkou kurátorky Kataríny Bajcurovej s jej tridsaťročným pôsobením v Slovenskej národnej galérii od roku 1994.

Vystavujúce autorky: Frida Konstantin, Margita Czóbelová, Ritta Boemm, Želmíra Duchajová-Švehlová, Ester M.-Šimerová, Alexandra Exter, Lea Mrázová, Irena Blühová, Emília/Miťa Kolesárová, Julie Horová-Kováčiková, Dagmar Rosůlková

(Ne)viditeľné? Ženy moderny

NESTEX – nestála expozícia MODERNA

Kurátorky: Katarína Bajcurová a Valéria Kršiaková

Miesto: SNG Bratislava, Vodné kasárne, 2. poschodie

Termín: september 2024 – september 2025