Galerie Mimochodem pokračuje ve výstavním cyklu Centrum–Periferie
15. 4. 2024Infoservis
Galerie Mimochodem nacházející se ve vestibulu na Palackého náměstí pokračuje ve výstavním cyklu Centrum–Periferie. Velkoformátové výstavní plochy pod letošním vedením kurátorů z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem představí současnou ukrajinskou umělkyni Alinu Panasenko ve výstavě Watch the Birdie, která pojednává o tématu periferie jako pocitu. Vernisáž proběhne 9. dubna v 18:30, trvání výstavy 10. 4. – 30. 6. 2024.
Výstava Watch the Birdie Aliny Panasenko doplňuje a uzavírá výstavní cyklus Centrum-Periferie. Na téma nahlíží ukrajinská umělkyně z “ptačí perspektivy” a zamýšlí se nad pojmem periferie jako pocitu. Název výstavy odkazuje k tradičnímu “pozor, vyletí ptáček”, frázi, kterou máme spojenou s bezprostředním momentem před pořízením fotografie. V současnosti může však pro mnoho lidí tento termín být spojován spíše s potenciálním nebezpečím, které se může snést mimo jiné i z oblohy.
Alina Panasenko (*2000) je současnou vizuální umělkyní, fiilmařkou, fotografkou, která ve své tvorbě zkoumá zejména přesahy a prolínání politické a osobní sféry. Zajímá jí prozkoumávání hranice dokumentu a fikce, fikce a pravdy, privátního a veřejného prostoru. V současné době se rovněž věnuje dekolonizační praxi, kterou reflektuje i výstava v galerii Mimochodem. Na výstavě autorka uplatňuje přístup práce s pamětí a osobním archivem. Vystavený cyklus fotografií představuje fenomén rodinných momentek zachycených před monumenty, které mají výrazný politický nádech. Výstava ukazuje Aliny důraz na roli politiky paměti a připomínání si minulosti napříč generacemi. Tyto vertikální symboly nalézáme mimo jiné i na Ukrajině, ze které snímky pochází, a kde často zobrazují významné ukrajinské postavy. Autorka monumenty představuje v novém kontextu, ve kterém jsou zahaleny barikádou proti zničení. Monumenty stále slouží jako styčný bod, jako předmět ochrany, či jako místo pro pořízení rodinné momentky.
Výstavní téma centra a periferie se odráží v textech teoretika Piotra Piotrowského, který je známý svým konceptem horizontálních dějin umění, kdy popřel rozdělení na centra a periferie a povýšil tak oboje na stejnou úroveň. “Myslím, že naše postavení mimo centrum (Západ) bylo marginální, tak jako dějiny umění byly marginalizované. … jsem ale přesvědčen, že více toho uvidíme právě na okrajích a že je třeba, abychom svoji marginálnost pochopili jako privilegium.” (rozhovor s P. Piotrowskim provedený Edit András) Druhou oblastí, na kterou se v rámci výstavního cyklu zaměříme je periferie jako životní stav. Chtěli bychom představit tvorbu, která se svým zaměřením zabývá znázorňováním člověka nebo lidí na pokraji společnosti – reprezentací sociální periferie. Třetí oblast pro nás pak představuje periferii jako pocit, jakýsi vnitřní stav vykořenění, pocit nezapadání, periferii jako psychologický jev.
Galerie Mimochodem vzniklá v roce 2012 se nachází ve vestibulu stanice metra B Karlovo náměstí u východu směrem na Palackého náměstí. Poskytovatelem je Centrum komunitních služeb Pro život s myšlenkou netradičním způsobem propojovat svět umění se sociální sférou. Tři velkoformátové výstavní plochy galerie se svou polohou a celodenní přístupností zaměřují na všechny kolemjdoucí bez ohledu na věk či sociální skupinu a podněcují zájem o současné vizuální umění.
Alina Panasenko / Watch the Birdie / téma: periferie jako pocit / kurátoři: Jan Kieweg, Karolína Lapešová, Rebeka Pojarová / Galerie Mimochodem (vestibul stanice metra Karlovo náměstí, směr výstupu Palackého náměstí v Praze)
vernisáž: 9/4 2024 od 18h, 10/4–30/6 2024
Partneři: Fakulta umění a designu UJEP, Domov sociálních služeb Vlašská
Výstavu finančně podpořila FUD UJEP v Ústí nad Labem