Lorem ipsum dolor

Ladislav Čarný a Stano Masár v Schemnitz Gallery

TS: Duchampov byt / autori Ladislav Čarný, Stano Masár / kurátor Juraj Čarný / Schemnitz Gallery / Banská Štiavnica / 25.5. - 14.7. 2024

“Najzaujímavejšie na umelcoch je to, ako žijú.”  Marcel Duchamp

Pri nedávnych potulkách New Yorkom som sa zhodou šťastných okolností dostal k celkom neznámej informácii, súvisiacej so životom a tvorbou jednej z najvplyvnejších osobností umenia 20. storočia - Marcelom Duchampom. V závere života sa údajne z osobných dôvodov rozhodol tajne opustiť stresujúci a preľudnený New York, vracať sa mu ale nechcelo ani do Paríža, ktorý sa pre neho stal nepohodlným už pred emigráciou. Pre svoj špecifický životný štýl hľadal tiché miesto, kde by sa mohol nenápadne venovať hraniu šachu a prehodnocovaniu svojej celoživotnej tvorby. Šokujúca ale bola pre mňa informácia, že Duchampove kroky viedli do malého a tichého mestečka v Československu so slávnou baníckou históriou - Banskej Štiavnice, kde údajne aj v roku 1968 zomrel.

Pôsobenie Marcela Duchampa v Banskej Štiavnici doteraz nebolo známe a už vôbec nie spracované. Ladislav Čarný a Stano Masár, ktorí sa o údajnom Duchampovom pôsobení na Slovensku dozvedeli ako prví, zrealizovali v posledných mesiacoch sústredený výskum, ktorého prvé výsledky predstavujú dnes v Galérii Schemnitz. Galéria Schemnitz mimochodom pôsobí v priestoroch, kde Duchamp podľa viacerých indícií buď krátko žil, alebo minimálne usporadúval šachové turnaje.

Ladislav Čarný na výstave nadväzuje na údajné Duchampove pochybnosti o legitimite stratégie prisvojo- vania fragmentov reality a ich prezentácie v galerijnom kontexte známejšími, ako tzv. ready-made. Keďže z Duchampovych prehodnocovaní nebolo zatiaľ možné dohľadať nič, rozhodol sa Ladislav Čarný tento pôvodný zámer uskutočniť v priestoroch galérie Schemnitz. Na výstave predstavuje Duchampove ready-made vrátené do života ich pôvodnej funkčnosti - sušiak na fľaše, pisoár, bicyklové koleso, vešiak, lopatu, kocky cukru.

Vo vstupe do priestorov nájdete list adresovaný Marcelovi Duchampovi jeho súrodencami, ktorí boli zároveň aj v pozícii jeho starších kolegov - umelcov. Upozorňujú ho, že by sa nemal venovať iba hraniu šachu, že sa dostatočne nevenuje rozvíjaniu svojho talentu a takto sa nikdy nestane významným umel- com. V tejto súvislosti Ladislav Čarný na výstave ukryl aj šachový pat.

„Stále som obeťou šachu. Má všetku krásu umenia – a ešte oveľa viac. Nedá sa komercializovať. Šach je vo svojom spoločenskom postavení oveľa čistejší ako umenie.“ povedal Marcel Duchamp v rozhovore pre Time Magazine v roku 1952.

Stano Masár sa rozhodol v rámci výstavy Duchampovu lásku k šachu oživiť remakom archívnej fotografie Juliana Wassera, ktorá zobrazuje Duchampa sústrediaceho sa na šachovú partiu s výtvarníčkou - autorkou koláží a spisovateľkou Eve Babitz. Podobne aj Masár pre spoluprácu na vernisážovom performance nehľadal modelku, ale umelkyňu. A našiel výtvarníčku zaoberajúcu sa témou telesnosti - Nikoletu Gazdovú. Návštevníci vernisáže tak dostanú jedinečnú príležitosť posadiť sa oproti nej - na Duchampovu stoličku a zahrať si šachovú partiu.

Ako poctu Marcelovi Duchampovi Stano Masár predstavuje aj výber viacerých svojich diel nadväzujúcich, interpretujúcich a pretvárajúcich predmety bežného použitia, ako aj viaceré Duchampove diela. V rámci série Just vymazal z Duchampovho pisoáru text R. Mutt 1917, z reprodukcie Da Vinciho Giocondy vymazal Duchampom dokreslené fúzy a text L.H.O.O.Q. V rámci cyklu Portrét ideí si vyžiadal z významných sveto- vých múzeí vlastniacich diela Marcela Duchampa popisky jeho diel a z ich autentického dizajnu vytvoril minimalistické maľby.

Kamarát sa ma pár dní pred vernisážou opýtal, prečo v týchto pohnutých časoch robíme výstavu o Marcelovi Duchampovi. Odpoveďou by mohol byť známy výrok od Susan Sontag, ktorá v roku 1972 povedala: “All art is political.”, (každé umenie je politické). Hlavným motívom ale bola predovšetkým láska autorov aj profesionálny obdiv k Marcelovi Duchampovi.

Fikcia o Duchampovej prítomnosti v Banskej Štiavnici a jeho pôsobení v Galérii Schemnitz otvára mnohé otázky súvisiace s jeho tvorbou inšpirujúcou autorov naprieč 20. aj 21. storočím. Autori výstavy Duchampov byt vás vyzývajú zabudnúť, že ste diváci a pozývajú vás na návštevu. Radi by sme vás teraz privítali u Duchampa a pozvali na tiché rozjímanie. Ako povedal Duchamp:

"Neexistuje žiadne riešenie, pretože neexistuje žiadny problém.”

Juraj Čarný

grafika: Alexandra Hrivňáková

produkcia: Michaela Šuranská, Ivan Ladziansky

foto: Lucia Hasbach, Lukáš Rohárik

video, kamera, strih: Peter Kováč

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Ďakujeme.