Lorem ipsum dolor

MACH 2025 / festival performatívneho umenia

TS: Uskutoční sa 1. ročník festivalu performatívneho umenia MACH 2025

MACH 2025 / 1. ročník festivalu performatívneho umenia 

Téma: MIZÉRIA

29. marca 2025 v Ateliéri Svetlík v Novej Cvernovke 

Program

16:30 - 18:00 Diskusia vo Svetlíku: Performatívne umenie a duševné zdravie: kontexty a krehkosti, moderuje Michaela Kučová 

19:00 Performatívny večer vo Svetlíku

Predstavia sa:

ZUZANA ŽABKOVÁ 

VIKTÓRIA REVICKÁ 

FILIP STREĎANSKÝ

DOČASNÝ KOLEKTÍV 

Vstupné zdarma. Kapacita festivalu je obmedzená. 

V prípade záujmu sa prosím registrujte cez tento link: 

https://www.eventbrite.com/e/mach-2025-tickets-1290155583079

---

Festival MACH vznikol ako pocta práci a ideálom výtvarníčky a performerky Kataríny Morháčovej (1986 – 2018), vystupujúcej pod pseudonymom Kata Mach. Tá sa vo svojej práci kontinuálne zaoberala témami zraniteľnosti, nedokonalosti, trápnosti, túžby, subjektivity či duševného zdravia, a ich širšími spoločensko-politickými konotáciami. Prvý ročník festivalu venujeme práve téme MIZÉRIE, a to ako individuálne prežívanej skúsenosti, tak ako rámcu súčasnej spoločensko-politickej reality. 

Pod mizériou si bežne predstavíme stav veľkej biedy, chudoby alebo ťažkostí, často spojený s pocitmi sklamania, smútku a beznádeje. Mizériu môžeme vnímať ako obdobie nepriaznivých materiálnych či psychických podmienok. Hoci to znie paradoxne, mizéria môže mať aj emancipačný charakter. Práve nepriaznivé podmienky alebo utrpenie často nútia jednotlivcov či komunity prehodnotiť svoje fungovanie, uvedomiť si nespravodlivosť, nachádzať motiváciu k zmene. 

Mizéria môže viesť k osobnému alebo kolektívnemu oslobodeniu, či už spoločenskému, ekonomickému alebo kultúrnemu. Príkladom môže byť história rôznych emancipačných hnutí – napríklad boj za práva pracujúcich, ženskú emancipáciu či hnutia za občianske práva. Mizéria stáva impulzom na uvedomenie si práv a slobody, na boj za dôstojnosť a lepší život. 

V rámci festivalu MACH 2025 sme oslovili autorky a autorov, ktorí na tému reagujú svojimi performatívnymi počinmi.

Výber autorstva prebehol dvomi spôsobmi – výberom na základe open callu a priamym oslovením. 

V rámci 1. ročníka festivalu MACH sa predstaví:

ZUZANA ŽABKOVÁ prepája performance, video a inštaláciu ako umelkyňa, tanečníčka, choreografka. Jej tvorba je silne autonómna a zároveň voľne prekračuje jednotlivé disciplíny. Čerpá z celej škály historických a súčasných repertoárov od literatúry, cez klasickú hudbu až po film, či choreografiu, ktoré integruje do ucelenej umeleckej praxe. Pracuje s tým čo znamená pozíciu diváka a pohráva sa priamočiaro, bezprostrednosťou, zraniteľnosťou a vystavením sa vzťahu k druhému a trvá medzi živou udalosťou a dokumentáciou. Žabková bude v rámci MACHu realizovať re-enactment performance Katy Mach do you like me? 

VIKTÓRIA REVICKÁ sa venuje prevažne performativite, ale pracuje aj s autorským textom, videom, jedlom, fermentáciou a rastlinami. Napája sa na zraniteľnosť živého aj neživého okolia a sprostredkúva nám ju cez vizuálne metafory a vlastný slovník. V jej prístupe k tvorbe sa odzrkadľuje záujem o vzťah k okoliu, ekológii, intuícii, fermentačným procesom, spomaleniu. Je absolventkou Katedry intermédií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Na festivale MACH sa prestaví s performanciou Ako veľmi sa korene pod asfaltom krútia.

FILIP STREĎANSKÝ je vizuálny umelec a pedagóg. Vyštudoval mediálne a komunikačné štúdiá so zameraním na digitálne hry. V súčasnosti pôsobí ako stredoškolský učiteľ a zároveň študuje na VŠVU v Bratislave v ateliéri Intermédii. Vo svojej tvorbe sa zaoberá témami maskulinity, mačizmu a problematickými online echo-chambers, ako aj otázkami neskorého kapitalizmu. Tieto témy spracúva s využitím absurdného humoru a karikatúry, často prostredníctvom kresby, objektov a performance. Jeho diela reflektujú internetovú kultúru a jej vplyv na spoločnosť. Na MACHu sa predstaví s performanciou LEG YAY.

DOČASNÝ KOLEKTÍV je nehierarchické divadelné družstvo s nestálym členstvom. Od svojho vzniku v roku 2018 uviedol 4 inscenácie a performancie, v ktorých sa venuje socio-politickým otázkam a skúma formy interakcie s diváctvom. Na festivale MACH sa predstaví s performanciou Moneyfest.