Nové výstavy v Galerii moderního umění v Hradci Králové

13. 10. 2024Artalk Infoservis

TZ: Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) otevírá 17. října čtveřici nových výstav. K vidění budou sochy neoklasického tvůrce Ladislava Beneše, raná tvorba stejně jako práce z posledních let grafičky Jaroslavy Severové, instalace z písmen Jana Šerýcha a první česká retrospektiva polského filmaře a fotografa Józefa Robakowského. Vernisáž proběhne ve čtvrtek 17. října v 18 hodin.

Čtyři výstavy, jež budou zahájeny 17. října, nabízejí v prostorách Galerie moderního umění rozmanité podoby umění dvacátého století a počátku 21. století, které návštěvníkům ve své pestrosti představí ve zvolených výtvarných technikách i tematice odlišné, avšak vysoce přesvědčivé přístupy k výtvarné práci i možnostem zobrazení.

První výstavou s přímočarým názvem Chci vám všem říct, že umění je energie je první česká reprezentativní výstava jednoho z nejdůležitějších polských vizuálních umělců – filmaře, tvůrce vizuálních experimentů a fotografa Józefa Robakowského (* 1939). V prostorách Černé kostky bude možné nahlédnout několik odlišných poloh umělcovy tvorby, především z období od 60. do 90. let minulého století. Představí autora také v roli sběratele a archiváře, iniciátora a člena uměleckých skupin (ZERO-61, Warsztat Formy Filmowej), organizátora výstav, akcí a dalších nezávislých uměleckých aktivit v Polsku od počátku šedesátých let. K vidění budou dva filmy a fotografie, které GMU získala do svých sbírek v roce 2023, a dále práce zapůjčené z polských veřejných sbírek i z archivu umělce, jež ukazují jeho konceptuální, strukturalistický, ale hlavně vášnivý přístup k technologickému obrazu. Expozici připravila kurátorka Lenka Dolanová.

Výstava s názvem Zdrojový kód významné české grafičky Jaroslavy Severové (* 1942) odhalí dvě umělecké fáze této autorky v prostorách Bílé kostky. Severová je významnou postavou české grafiky. Již od šedesátých let má však její dílo daleko širší záběr – od malby přes celou škálu grafických technik, tvorbu objektů, architektonických prvků až po fotografii. Od devadesátých let se věnuje počítačové grafice a digitálnímu tisku. Výstavu otevře průřez autorčinou ranou tvorbou ze sbírky GMU, kterou dále doplní díla z posledních let. Umělkyně se ve své tvorbě zabývá inovačními technickými a konceptuálními postupy. Její úvahy jsou často založeny na fyzikálních, matematických či geometrických principech, které experimentálně ztvárňuje. Kurátorkou výstavy je Anna Horák Zemanová.

Třetí výstavou, jež bude představena v prostorách Galerie Vladimíra Preclíka, je průřez tvorbou čelného představitele neoklasického modernismu první poloviny 20. století Ladislava Beneše.  Jeho díla přinášejí umnou syntézu modernistických a tradičních prvků a odráží se v nich fascinace rychlostí, pohybem a technickým pokrokem typická pro meziválečné období, ale také tancem a lidským tělem. Automobily, motocykly či letadla se tehdy staly symboly nového světa plného dynamiky a Beneš coby zástupce nastupující sochařské generace tuto proměnu vnímal. Výstava Tělo v pohybu nabízí jedinečný pohled na Benešovu tvorbu, jež nastiňuje kulturní i sociální proměny jeho doby. Výstavu připravili Jan Florentýn Báchor a Kristýna Ševčíková.

Black Sabbath / ABBA je čtvrtým výstavním počinem, jehož autorem je Jan Šerých (* 1972). Jedná se o instalaci ve foyer galerie, která představí dílo, jež lze pro každé uvedení modifikovat a variovat. Díla Jana Šerýcha jsou velmi rozmanitá, jeho abstraktní a minimalistická tvorba má často technologický základ. Nejprve využíval techniku malby, poté, ovlivněn novými médii, začal pracovat s počítačem, internetem a tiskem. Autor pracuje s nalezenými informacemi, které vytrhává z bezčasí či virtuálna – s obrázky, snímky z Google, informacemi, daty, znaky, kódy i texty. Tyto odkazy jsou často mnohoznačné a jejich sdělení a vtip v divákovi záměrně vzbuzuje rozpačitost. Black Sabbath / ABBA (2002) je dílem ze sbírky GMU. Tato práce sestávající z 12 rozměrných písmen, z nichž lze poskládat název proslulé heavymetalové skupiny, už byla prezentována vícekrát na různých místech a pokaždé v jiné podobě. Jeho nová podoba tedy bude v Hradci Králové překvapením.