POV YOLO WIP TBA 1 v tranzit sk
20. 11. 2024Infoservis
TS: Nový projekt v tranzit sk komplexne prezentuje tvorbu a fungovanie Ateliéru intermédií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, pod vedením Mgr. Art. Jany Kapelovej, PhD., s asistenciou Mgr. Art. Romana Biceka. Projekt pozostáva z troch výstav a z čiastkových prezentácií a sprievodných programov, prebiehajúcich priebežne, počas celého jeho trvania (november 2024-február 2025).
Filip Streďanský: LARPING STONES, 2024, Leg Yay, 2024, performance
PRVÁ ZO SÉRIE VÝSTAV POV YOLO WIP TBA
POV YOLO WIP TBA 1.
Autorstvo: Michaela Kacsiová, Filip Streďanský
Kurátorky: Zuzana Jakalová (výstava); Hana Ontkocová, Fanny Elisabeth Pekarčíková (videosekcia)
Videosekcia: Alexandra Gašparovičová, Michaela Kacsiová, Vivien Kvasnicová, Sára Miklášová, Kristína Anna Vachová
Intervencie do študovne:
Tomáš Brichta, Roman Bicek, Dominika Hoštáková, Jana Kapelová, Milli Keil, Vivien Kvasnicová, Július Majerník, Michaela Prablesková
______
PRVÁ VÝSTAVA sa venuje životu v neskorom kapitalizme, najmä vzťahu tiel, práce, lifestylu, utváraniu sebaobrazu a identity. Tie sú výrazne ovplyvnené komercializovanými sociálnymi sieťami konsolidovanými a monopolizovanými veľkými kapitalistickými platformami typu Meta, a tiež nástupom inteligentného webu 4.0 a všeobecne dostupných nástrojov online umelej inteligencie. V tomto hybridnom svete už nie je možné oddeliť vzájomné splývanie a prenikanie digitálnych a fyzických prostredí. Vo svete preplnenom nekonečne plynúcim tokom roztrieštených obsahov stojí súčasné umenie často uprostred estetického flirtu medzi digitálnym a materiálnym, a ukazuje ambivalenciu a komplexnosť vzťahu človeka a digitálnych technológií.
Filip Streďanský svojím performatívno-inštalačným prostredím Float like a butterfly, sting like a bee evokuje priestor spotených pivníc napumpovanej manosféry, sebapotvrdzujúcich mizogýnnych onlinových komunít, bojovníkov za mužské práva a digitálneho sexizmu. Jeho umelecká postava Abrahám Motýľ je stelesnením ambivalencie tohto prostredia. Na jednej strane si systematicky buduje svoju hypermaskulínnu identitu, ktorú ukotvuje v iluzórnych esencialistických vzťahových genealógiách. Prostredníctvom železobetónového objektu Masculine Legacy s obrázkom dýky a nápisom môj oco v gýčovom vikingskom fonte sa odvoláva na vymyslenú otcovskú figúru hodnú obdivu a nasledovania. Vo svojej posilňovni sa obklopuje artefaktami, ktoré odkazujú na zdanlivo pradávnu tradíciu bájneho, hrdinského a chrabrého mužstva, čím dodávajú váhu jeho súčasnej identite. Na druhej strane však bojuje s jej krehkosťou. Škrie ho, ťaží a omína, je kompozitom autentických bolestí, emócií a potrieb a internalizovaných konšpiračných paranojí. V performancii Leg Yay, ktorá prebehne v rámci vernisáže, Abrahám pomaly drepuje a pije pivo. Na svojich pleciach nenesie len váhu činky, ale tiež svojich jemných farebných motýlích krídel. Aj pri bližšom pohľade na objekty v priestore sa obraz silnej hypermaskulinity rozpadá. Séria objektov Larping Stones odhaľuje skratkovitosť a plochosť trendov s ňou spojených prostredníctvom hesiel ustanovujúcich životné úlohy správneho muža – castle to build, dragon to slay atď. Objekty sú karikatúrami vyrobenými z lacných a ľahkých materiálov a nekorešpondujú s vážnosťou hesiel, ktoré stelesňujú.
Michaela Kacsiová vo svojej inštalácii a performance Meow Spa prostredníctvom postavy hravej vzdorovitej mačky kritizuje realitu života v neskorom kapitalizme. Ten je charakterizovaný konsolidáciou moci nadnárodných korporácií a finančnými špekuláciami na prepojených globálnych trhoch, prekérnou povahou práce a pracovných podmienok, hlbokou príjmovou nerovnosťou naprieč sociálnymi skupinami, rýchlym technologickým pokrokom, environmentálnym kolapsom, politickou polarizáciou a sociálnym napätím. I keď úlomky tohto stavu sledujeme v neustálom streame v médiách aj na digitálnych platformách, konzumerizmus poháňaný agresívnym marketingom a komodifikáciou každodennosti vytvára zdanie, že si môžeme lifestyle, identitu či život vôbec namiešať tak, ako chceme. A že to, kým sme, je otázkou slobodnej voľby. Inštalácia Meow Spa v sebe spája fascináciu estetikou a funkcionalitou výkladných skríň, showroomov a spa centier s kritikou neoliberálnej wellness kultúry. Prázdne vane vytrhnuté zo svojho miesta na umelých vlnách z lacného modrého polyetylénu sa ironicky vzťahujú k fetišizovanému zážitku rozmaznávania sa starostlivosťou o seba samu. Mačka v rovnomennej performancii realizovanej v priebehu vernisáže figuruje ako postava vzpierajúca sa tržnému ovládnutiu voľného času a kolonizácii myslí i túžob spotrebiteľskými návykmi. Správa sa slobodne a bez pravidiel. Spí, kedy potrebuje, robí neplechu, keď sa jej zachce. Práve preto sa v mnohých antikapitalistických hnutiach presadilo vnímanie mačky ako symbolu autonómie, osobnej slobody a odmietnutia hierarchických štruktúr. To dokazuje aj popularita mačacích mémov a obrázkov na sociálnych sieťach a v politickom diskurze symbolizujúcich hravú, ale podvratnú kritiku autority.
(- Zuzana Jakalová)
PRVÁ VIDEOSEKCIA skúma dynamiky moci, identity a kolektívnej pamäti skrze iróniu, osobné príbehy či občiansku nespokojnosť. Tematizuje, ako sa pravda a fikcia v súčasnom svete vzájomne prepletajú a kladú výzvy našej schopnosti rozlišovať medzi realitou a klamom.
Kristína Anna Vachová a Sára Miklášová sa vo svojom videu Reči odlietajú, napísané zostáva zaoberajú subjektívne vnímanou politickou situáciou s dôrazom na vplyv masových komunikačných prostriedkov na jednotlivca. Poukazujú na dôležitosť jazyka a slov, na manipuláciu a vytváranie dezinformácií ich prostredníctvom.
V diele Trávnice John Deere skúma Vivien Kvasnicová spôsoby, akými zapájanie sa do tradícií upevňuje spojenie s minulosťou a posilňuje pocit spolupatričnosti. Je však potrebné prehodnocovať kultúrne nánosy, ktoré so sebou ľudové tradície nesú, aj tie, ktoré sú im ideologicky pripisované súčasnou politickou nomenklatúrou. Tradície spojené s procesom žatvy zasadené do terajších kontextov ironicky umocňujú ich nekompatibilitu s dneškom.
Istú formu satiry sledujeme aj vo videu/zvukovom obraze NePIJANO CONCERTO Sáry Miklášovej. Prepája pandemické výroky bývalého premiéra Igora Matoviča so záznamom lockdownového súkromného live koncertu autorkinho alter ega DJ-a Srala, čím je zvýraznená bizarnosť politikových výpovedí.
V Peasants with Debts Michaela Kacsiová poetickým humorom komentuje sociopolitické krízy vyvolané neskorým kapitalizmom. Ustricu prestáva baviť fungovanie v spoločnosti a uštipačne a cringe spôsobom komentuje kultúru konzumu.
Na to, akú rolu zohráva v našich životoch virtuálny svet a do akej miery vie ovplyvniť náš pohľad na realitu, reaguje video Alexandry Gašparovičovej REQOVERY. Túto otázku nám kladie formou imitácie online streamu. Video je zámerne ladené v duchu imaginárneho sprisahania a skúma digitálnu identitu a vplyv konšpiračných teórií na súčasné spoločenské diskurzy.
(- Hana Ontkocová, Fanny Elisabeth Pekarčíková)
ŠTUDOVŇA bude miestom, na ktorom bude v rôznych podobách zastúpené aktuálne študentstvo a vedenie ateliéru. Či už myšlienkovou mapou odvíjajúcou sa od pojmu Studio aKapela, neoficiálneho názvu ateliéru, objektovými intervenciami vzťahujúcimi sa k pojmom safe-space, štúdium alebo VŠVU až po pomyselné prenesenie ateliérových aktivít ako sprievodného programu (diskusie, prezentácie, konzultácie atď.) k jednotlivým výstavám.
_____
POV YOLO WIP TBA
Autorstvo:
Roman Bicek, Tomáš Brichta, Viktória Gajdošová, Alexandra Gašparovičová, Dominika Hoštáková, Viktor Jakubčo, Michaela Kacsiová, Jana Kapelová, Milli Keil, Norbert Kuki, Alexandra Kunert, Vivien Kvasnicová, Tsudoi Masuda, Sára Miklášová, Celestína Minichová, Michaela Prablesková, Viktória Revická, Viktor Ruman, Filip Streďanský, Ema Šútovcová, Kristína Anna Vachová, Kristína Vavrová, Tatiana Takáčová, Jakub Užovič, Alexander Zigo
Kurátorky:
Zuzana Jakalová, Hana Ontkocová, Fanny Elisabeth Pekarčíková
_____
Nadácia ERSTE je hlavným partnerom tranzit sk.
Projekt bol podporený Interným grantovým programom Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.
Mediálny partneri: Artalk, Flash Art SK&CZ, Kapital Noviny, GoOut.Net