
Robert Bielik v Schemnitz Gallery
26. 7. 2024Infoservis
TS: Robert Bielik / Simulované konkrétno / kurátorka: Petra Hyblerová / Schemnitz Gallery / 20.7. - 8.9. 2024
Aktuálny výstavný projekt vytvorený k prezentácii v Galérii Schemnitz prináša tri samostatné cykly malieb späté totožným odkazom. Robert v nich predkladá myšlienkovú interakciu s ponímaním nereálnych, simuláciou evokovaných okolností, vplývajúcich na skutočnosť a konkrétno, ktoré v nej prežívame.
Koncepčnú líniu otvára smrť zastávajúca dlhodobý tematický okruh autorových filozoficko- existenčných bádaní. Potrebný zánik ega, a teda jeho smrť, chápe ako cestu k slobode pozbavenej od vyhraneného ponímania, či jediné možné oslobodenie sa od ireálna. Lebky zobrazené na veľkoformátoch s postavami na nich nanášajúcimi ružovú farbu rozširujú poňatie zániku o novú úroveň. Nevšedná kombinácia temnej idey (v zmysle akom je smrť väčšinou prijímaná) s ružovou farbou, pripomínajúcou svetlé a radostné pocity, vytvára kontrast dvoch zvyčajne sa vylučujúcich elementov. Vizuálne tak autorova obľúbená farba navodzuje pocit zmierenia sa s objektom a posolstvom, ktoré pokrýva.
Figurálne i portrétové zachytenie osôb s nasadenými okuliarmi pre virtuálnu realitu dominuje
zaujímavou perspektívou. Diváci sa stávajú pozorovateľmi samotných pozorovateľov virtuálnej
reality, bez toho aby priamo videli, čo im predostiera. Ilúziou oslepení užívatelia strácajú pojem o realite v odlišnej rovine, tentokrát vytvorenej technológiou. Prvé maľby s týmto námetom začali vznikať už v období pred desiatimi rokmi a ich koncept zároveň dopĺňa jeho myšlienkové prehodnocovanie prostredia klamlivého zdania.
Postupný prechod k finálnemu cyklu Vyprahnutej túžby pozostáva zo série autoportrétov reflektujúcich intenzívnu žiadostivosť o vystavovanie vo vybraných umeleckých inštitúciách New Yorku. Dynamické kompozície malieb pouličných výkladov galérií zahŕňajú všednosť každodennosti - pohybujúcich sa okoloidúcich, odrazy automobilov či iných návštevníkov, dotvárajúcich osobné prežívanie túžby ega s daným miestom.
Výstavný projekt nás svojou líniou sprevádza podstatou nachádzania slobody a jej častokrát
egom skreslených hodnôt. Tento fragment autorovej tvorby poukazuje na závažnosť komunikovanej témy najmä v súčasnosti, kedy potreba odlúčenia sa od ega nedobúda silný význam. Je to, čo sa nám javí ako dôležité a po čom v živote prahneme naozaj prínosné pre plnohodnotné prežitky našich duší? Nenaviguje našu existenciu len slepé ego, ktoré svojou pôsobnosťou slobodu práve oddiaľuje? Robert nás prostredníctvom malieb konfrontuje formovaním otázok voči sebe samým.
egom skreslených hodnôt. Tento fragment autorovej tvorby poukazuje na závažnosť komunikovanej témy najmä v súčasnosti, kedy potreba odlúčenia sa od ega nedobúda silný význam. Je to, čo sa nám javí ako dôležité a po čom v živote prahneme naozaj prínosné pre plnohodnotné prežitky našich duší? Nenaviguje našu existenciu len slepé ego, ktoré svojou pôsobnosťou slobodu práve oddiaľuje? Robert nás prostredníctvom malieb konfrontuje formovaním otázok voči sebe samým.
Petra Hyblerová
Robert Bielik *1963
životným dielom vyniká najmä pozoruhodnou koreláciu literárneho a výtvarného prejavu. Formou esejisticko-prozaických i poetických výstupov, fotografických záznamov a maľby, ktorá je momentálne najfrekventovanejším médiom jeho výstupov, praktizuje techniku manierizmu a
baroka. Ich formálne prejavy aplikuje na svoju tvorbu v podobe surovo realistických vyobrazení. Primárnou témou sa tak stáva smrť z rôznych hľadísk, vníma ju ako vyslobodenie a jej opakované zachytávanie vedie k samotnému zmiereniu sa s ňou. Rovnako sa však odvíja od filozoficko-náboženských teórií a svoje myšlienkové prúdenie, vnemy a nahliadanie na realitu prehodnocuje a modifikuje práve skrze nich, čím medzi nimi zároveň lavíruje. Robert absolvoval štúdium maľby pod vedením prof. Rudolfa Sikoru na Vysokej škole Výtvarných umení v Bratislave (abs. 1993). Pôsobil tiež ako pedagóg na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde sa spolupodieľal na zostavení antologického diela slovenskej duchovnej poézie Stratená v ľaliách. V rámci maľby participoval na početnom množstve sólových i kolektívnych výstav na Slovensku aj v zahraničí.
životným dielom vyniká najmä pozoruhodnou koreláciu literárneho a výtvarného prejavu. Formou esejisticko-prozaických i poetických výstupov, fotografických záznamov a maľby, ktorá je momentálne najfrekventovanejším médiom jeho výstupov, praktizuje techniku manierizmu a
baroka. Ich formálne prejavy aplikuje na svoju tvorbu v podobe surovo realistických vyobrazení. Primárnou témou sa tak stáva smrť z rôznych hľadísk, vníma ju ako vyslobodenie a jej opakované zachytávanie vedie k samotnému zmiereniu sa s ňou. Rovnako sa však odvíja od filozoficko-náboženských teórií a svoje myšlienkové prúdenie, vnemy a nahliadanie na realitu prehodnocuje a modifikuje práve skrze nich, čím medzi nimi zároveň lavíruje. Robert absolvoval štúdium maľby pod vedením prof. Rudolfa Sikoru na Vysokej škole Výtvarných umení v Bratislave (abs. 1993). Pôsobil tiež ako pedagóg na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde sa spolupodieľal na zostavení antologického diela slovenskej duchovnej poézie Stratená v ľaliách. V rámci maľby participoval na početnom množstve sólových i kolektívnych výstav na Slovensku aj v zahraničí.
Simulované konkrétno | autor: Robert Bielik | kurátorka: Petra Hyblerová | produkcia: Michaela Šuranská, Ivan Ladziansky | grafika: Alexandra Hrivňáková | foto: Lucia Hasbachová | asistencia: Nina Kovárová