Stanovisko Rady na ochranu nehmotného kultúrneho dedičstva k plánovaným zmenám FPU
24. 4. 2024Infoservis
Vyjadrenie členov a členiek Rady na ochranu nehmotného kultúrneho dedičstva k plánovaným zmenám týkajúcim sa fungovania Fondu na podporu umenia
Členovia a členky Rady sa oboznámili s navrhovanými úpravami Zákona 284/2014 Z. z., predloženými v podobe poslaneckého návrhu a pozmeňovacieho návrhu poslanca NR SR, pána R. Michelka. Návrh bol prerokovaný a schválený na poslaneckom Výbore pre kultúru a médiá dňa 16. 4. 2024. Po dôkladnej diskusii na mimoriadnom zasadnutí Rady dňa 17. 4. 2024 dospeli k nasledujúcemu stanovisku.
Počas existencie samostatného Slovenska existovalo niekoľko modelov podporných schém v oblasti kultúry a umenia na prerozdeľovanie finančných prostriedkov z verejných zdrojov. Vlastné dotačné a podporné schémy pre oblasť kultúry a umenia malo aj Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.
Niekoľkí súčasní členovia a členky Rady boli v minulosti súčasťou hneď viacerých odborných komisií, ktoré mali vo vzťahu k žiadostiam a prerozdeľovaniu dotácií výlučne posudzovaciu a odporúčaciu právomoc. Rozhodovacia právomoc bola v rukách vedenia ministerstva a ministrom priamo nominovaných osôb.
Takýto spôsob prideľovania dotácií znižoval váhu odborných stanovísk hodnotiacich komisií a zároveň vytváral priestor pre dodatočné neodborné zásahy do výslednej zostavy podporených žiadateľov a výšky ich podpory. Bol preto kritickou väčšinou kultúrnej a umeleckej obce hodnotený ako netransparentný a neefektívny. Po rôznych neúspešných pokusoch o jeho skvalitnenie sa nakoniec ukázal ako dlhodobo neudržateľný. Vznikla preto všeobecná potreba vytvoriť model nový.
Na základe reflexie existujúcej praxe a rôznych mechanizmov systémovej podpory kultúry v rôznych krajinách bol po intenzívnej diskusii s rozmanitými aktérmi kultúrneho sektora vytvorený a uzákonený jedinečný a v zahraničí uznávaný model nezávislého, verejnoprávneho Fondu na podporu umenia (ďalej len FPU), ktorý rozdeľuje zdroje na základe jasne definovaných kritérií. Zákonom 284/2014, ktorý pripravilo MK SR (pod vedením vtedajšieho ministra, p. M. Maďariča, SMER-SD), sa minimalizovala netransparentnosť prideľovania finančných prostriedkov žiadateľom o dotácie.
O podpore jednotlivých žiadostí rozhodujú členovia odborných komisií, a to po dôkladnom posúdení a zhodnotení ich kvality v kontexte súťaže prijatých žiadostí v jednotlivých podprogramoch. Členov odborných komisií nominuje samotná odborná a umelecká obec zo všetkých oblastí umenia a kultúry, vymenúva ich FPU podľa vopred stanovených pravidiel. Postupný nárast kvality podporených a zrealizovaných projektov je najlepším argumentom pre zachovanie doterajšieho fungovania dotačného systému FPU.
FPU sa počas rokov jeho fungovania ukazuje ako transparentný, nezávislý, životaschopný a hlavne flexibilný verejnoprospešný model. Je sám schopný efektívne reagovať na výzvy, ktoré prinášajú rýchlo sa meniace podmienky každodennej kultúrnej a umeleckej činnosti. Ak má z pohľadu niektorých žiadateľov, ktorým sa pri podávaní žiadostí o podporu nepodarilo v súťaži uspieť, nedostatky, dajú sa odstrániť na základe dát, analýzy a návrhov na ich riešenie, ktorými FPU sám disponuje.
Fond na podporu umenia zároveň dlhodobo upozorňuje na skutočnosť, že výška disponibilných finančných prostriedkov sa od roku 2018 nezmenila. V kontexte nárastu počtu žiadateľov, všeobecného nárastu cien aj inflácie je výrazne nedostatočná a je jedným z hlavných dôvodov nepodporenia podaných žiadostí.
S obavami preto sledujeme, ako sú predstavitelia FPU vynechávaní z rokovaní a celkovej diskusie o jeho budúcnosti, rovnako ako odborná verejnosť. Poslanecký návrh schválený Výborom pre kultúru a médiá považujeme za krok späť, a to k takému spôsobu prideľovania dotácií z verejných zdrojov na kultúrne účely, ktorý sa už pred rokmi ukázal ako netransparentný z procesného i finančného hľadiska. Zároveň nás prekvapila rýchlosť, akou p. poslanec Michelko predložil pozmeňovací návrh. Takýto postup podľa nás neumožňuje potrebný dialóg a spoluprácu s predstaviteľmi FPU a odbornou verejnosťou.
Členovia a členky Rady upozorňujú na negatívne dopady zmien schválených výborom pre kultúru a média NR SR. Navrhujú, aby sa akékoľvek legislatívne zmeny s takým výrazným dopadom na fungovanie kultúrnych, osvetových a (aj) na tradičnú ľudovú kultúru a nehmotné kultúrne dedičstvo zameraných inštitúcií, ako aj na miestnu a regionálnu kultúru, pripravovali v súčinnosti s dotknutými subjektmi, odbornou verejnosťou a prešli štandardným legislatívnym procesom. Sme totiž svedkami toho, ako sa neuváženými pozmeňovacími návrhmi hazarduje s riadnym fungovaním Fondu a jeho každodennou prevádzkou. Objektívne hrozí dlhodobé ochromenie jeho činnosti, čo môže mať nedozierne následky nielen na činnosť jednotlivých žiadateľov, ale aj na realizáciu pripravovaných podujatí a umeleckých aktivít v rámci aktuálnych výziev v oblasti kultúry a umenia.
V Bratislave, dňa 19. 4. 2024
Rada na ochranu nehmotného kultúrneho dedičstva je stálym poradným orgánom ministerky/ministra kultúry SR v oblasti nehmotného kultúrneho dedičstva, ochrany tradičnej ľudovej kultúry, amatérskej umeleckej tvorby, miestnej a regionálnej kultúry a kultúrno-osvetovej činnosti. Medzi hlavné úlohy Rady, okrem iných, patrí navrhovať koncepčné, organizačné a legislatívne opatrenia v oblasti ochrany nehmotného kultúrneho dedičstva, či prerokúvať, posudzovať a pripravovať stanoviská a odporúčania k zásadným otázkam rozvoja tradičnej ľudovej kultúry, amatérskej umeleckej tvorby, miestnej a regionálnej kultúry a osvetovej činnosti.