Stanovisko VŠVU k návšteve ministerky kultúry v SNG

TS: Stanovisko VŠVU k návšteve ministerky kultúry v SNG

Ministerka Martina Šimkovičová navštívila nedávno Slovenskú národnú galériu, konkrétne dlhodobú expozíciu súčasného umenia. Priamo medzi umeleckými dielami sa natočila na video a spôsobom jej vlastným vyzvala ľudí na sociálnych sieťach, aby napísali komentáre k vystaveným dielam. Na záberoch bolo vidieť diela Emílie Rigovej, Petra Kalmusa, Jozefa Jankoviča, Jany Želibskej, Anny Daučíkovej a ďalších medzinárodne rešpektovaných umelcov. V kontexte toho, že ministerstvom privilegovaný nominant na post riaditeľa SNG Juraj Králik vo svojej koncepcii vedenia galérie plánuje redukciu umeleckých diel v zbierkach, je status Šimkovičovej na sociálnych sieťach jasným signálom, o ktoré diela asi pôjde. Z videa je jasné, že Šimkovičová vôbec netuší, kde sa ocitla a svojim statusom vyzýva ľudí na sociálnych sieťach k lynču umeleckých diel, ich autorov, ako aj autorov samotnej expozície. Podprahovo podsúva divákovi svoj názor, pretože veľmi dobre vie, že sa nemôže na kameru vyjadriť priamo, ale robí to spôsobom o to zákernejším. Výstavu si môžu návštevníci pozrieť „na vlastné oči do konca marca“, ako hovorí vo videu Šimkovičová, sama tak stanovila termín ukončenia dlhodobej expozície.

V roku 1937 nacistické Nemecko zorganizovalo v Mníchove výstavu zvrhlého umenia Entartete Kunst. Minister propagandy Joseph Goebbels navštívil výstavu a verejne tak odsúdil diela Marca Chagalla, Pabla Picassa, Vincenta van Gogha, ale aj diela celej generácie vynikajúcich nemeckých expresionistov medzivojnového umenia. Goebbels spolu s Hitlerom nenávideli moderné umenie, ani sa nesnažili mu porozumieť, ich snahou bolo zlikvidovať jej autorov a spáliť diela. V mnohých prípadoch sa im to aj podarilo. Veľkolepé nemecké umenie sa malo zrodiť na základe nimi formulovaných nacionalistických kritérií, oslavnej apoteózy nacizmu a árijskej typológie.  

Politika Šimkovičovej s Machalu vykazuje podobné znaky ako v nacistickom Nemecku. Ich hlboká neznalosť dejín umenia, historických, sociálnych a politických kontextov jednotlivých diel znamená, že z diel vystavených v galérii a ich autorov robia terče nenávisti a opovrhnutia širokej spoločnosti.  Machala však ide ďalej, na svojom statuse na Telegrame hovorí „o panoptiku psychiatrických diagnóz“. Rovnako tak diela avantgardných medzivojnových umelcov dehonestovali nacisti v  Nemecku.