Sympozium PQ: Mezi scénografií a výtvarným uměním
10. 10. 2024Infoservis
TZ: Mezi scénografií a výtvarným uměním: vybíráme z programu sympozia Pražského Quadriennale
Sympozium Pražského Quadriennale nabídne už příští týden prezentace a diskuze více než 80 řečníků z celého světa. Od úterý 16. do čtvrtka 18. října budou na pódiu vršovického Vzletu hlavním tématem ‘technologie’ v divadle, scénografii a výstavním designu v širším pojetí termínu.
Kromě příspěvků mapujících novinky a současné technologické trendy ve scénické a divadelní tvorbě na straně jedné, a prezentacemi přinášejícími nové pohledy na staré a tradiční nástroje či vůbec chápání pojmu ‘technologie’ v umění v různých společensko-kulturních a geografických kontextech na straně druhé, se několik přednášejících sympozia dotkne i přesahů scénografických postupů a výtvarného umění.
Maďarská umělkyně Juli Balázs ve středu 16. října v příspěvku Multimedia as a tool of immersion in theatre and installation art na příkladech několika vlastních projektů a výzkumu rozebere technickou stránku přípravy galerijních a inscenačních instalací, pro které je mimo vizuální a zvukové roviny specifická přítomnost prvků pracujících i s dalšími smysly. Cílem analyzovaných instalací je zprostředkovat interaktivní, imerzivní zážitek, který diváka posouvá do role aktivního účastníka díla.
Podobné téma nabídne i závěrečný panel sympozia v pátek 18. října Researching embodied interactions. Čtveřice prezentujících se ve svých příspěvcích zaměří na interakci technologií s lidským tělem a detailněji rozeberou roli tělesnosti a smyslového prožitku, která hraje v současné scénografické tvorbě významnou roli.
Ve čtvrtek 17. října bude jednou z hostek debaty Reimagining realities – Digital Scenography and live audiences litevská vizuální a generativní umělkyně Ivona Tau, která ve své tvorbě kombinuje médium fotografie s vlastními modely strojového učení a datovými sadami. Příspěvek Tau, mimo jiné vystudované matematičky, nese název Generative artist exploring the notion of universal memories by training custom machine learning models on own data.
Program celého sympozia zahájí ve středu 16. října keynote prezentace britské scénografky a akademičky Rachel Hann Futuring scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis. V přednášce Hann na příkladech filmové a divadelní tvorby ukáže, jak pojetí výpravy, kostýmů a obecně scénografie v žánru sci-fi a dílech situovaných do budoucnosti, ovlivňuje naše současné uvažování a tvorbu politiky ve vztahu k roli a významu technologií v kontextu aktuálních konfliktů a klimatické krize.
Celý program čítající 70 jednotlivých příspěvků si můžete projít na webu www.pq.cz. Sympozium je přístupné zdarma na základě registrace a bude probíhat v angličtině.