TOP léta 2018
5. 9. 2018Zprávy
TOP léta přináší hlavní události uplynulých dvou měsíců, v následujících týdnech pak budou pravidelně vycházet každé úterý aktuální informace z kulturních a uměleckých scén v České republice i zahraničí pod hlavičkou rubriky TOP týdne.
1. Praha se chce rozhodovat bez NPÚ
Pražský magistrát chce iniciovat novelu zákona o památkové péči, kdy by památkáři magistrátu mohli v budoucnu rozhodovat bez ohledu na vyjádření Národního památkového ústavu (NPÚ). Zároveň by vlastník kulturní památky nebo projektant nebyl povinen s ústavem projednat přípravnou a projektovou dokumentaci v průběhu jejího zpracování. Na to zareagovali zástupci ústavů a kateder dějin umění na vysokých školách a Mezinárodní rady pro památky a sídla (ICOMOS), která je poradním orgánem UNESCO, kteří sepsali nesouhlasné prohlášení. Podle nich i odborníků na památkovou péči může taková změna znamenat ohrožení stávajícího systémů ochrany kulturních památek v hlavním městě. Návrh novely musí ještě projednat zastupitelé. Teprve poté jej může město odeslat do Sněmovny.
2. Smlouva mezi NG a Thyssen-Bornemisza Art Contemporary se mění
Loni v únoru ředitel Národní galeri v Praze Jiří Fajt a Francesca von Habsburg, zakladatelka sbírky Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (TBA21), podepsali memorandum, které mělo vést k užší spolupráci těchto dvou institucí a pětileté výstavě významných děl současného umění ze sbírek TBA21. Dohoda však narazila na nevyhovující výstavní podmínky Salmovského paláce, a výstava se proto promění na cyklus výstavních programů, přednášek a výukový program The Class of Interpretation, na němž budou spolupracovat pražské akademie zaměřené na výtvarné umění, architekturu, design, film a múzická umění. Program, určený pro studenty magisterského studia, povede kurátor TBA21 Boris Ondreička.
3. Přetahy o Transgas pokračují
Majitel souboru staveb bývalého Plynárenského centrálního dispečinku Transgas podal v druhé polovině července žádost o jejich demolici. S prvními demoličními pracemi se mělo začít již v polovině srpna, žádost však opět vyvolala vlny nevole a nesouhlasu ze strany odborníků. Ochránit soubor budov před demolicí se pokusil Klub za starou Prahu, který navrhl Ministerstvu kultury, aby jej prohlásilo za kulturní památku; pražské pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ) však prohlášení nedoporučilo. Novou vlnu podpory získal Transgas na začátku srpna, kdy několik odborníků na architekturu a dějiny umění sepsalo otevřený dopis, ve kterém poukazují na to, že budovy mají výjimečné hodnoty a bylo by podle nich možné je třeba s dílčími úpravami zachovat. Spory o Transgas se vedou již od začátku roku 2017, zatím vše nasvědčuje, že bude tento brutalistický soubor zbourán a na jeho místě vyroste polyfunkční lesklá budova ve správě společnosti HB Reavis.
4. V Brazílii shořelo Národní muzeum
Quinta da Boa Vista
2. září zachvátil budovu Národního muzea v Riu de Janeiro požár, který zničil jak budovu, tak většinu 200 let staré sbírky obsahující více než 20 milionů předmětů – od archeologických nálezů až po historické memorabilie. Jedná se o jedno z nejstarších a nejvýznamnějších muzeí v Brazílii a zároveň o významnou kulturní a vědeckou instituci pro celou Latinskou Ameriku. Příčina požáru není známa, na vině ale může být mimo jiné zastaralý protipožární systém.
5. Velké přehlídky doma i v zahraničí
Jako každý rok, i letos se v průběhu léta konalo několik velkých přehlídek, které se dočkaly kritické reflexe také na Artalku. V Itálii proběhly hned dvě: v sicilském Palermu zakotvil 12. ročník putovního evropského bienále Manifesta, o kterém napsal text Viktor Čech. Již tradiční přehlídce Mezinárodního bienále architektury v Benátkách, kterou letos zastřešilo téma „Freespace“, se věnovala historička architektury a architektka Klára Brůhová. V Berlíně proběhl desátý ročník zdejšího bienále, který vyvolal – podobně jako předloni – vzrušené diskuze, týkající se tentokrát výraznosti samotných prezentovaných děl. O radikálním gestu kurátorského týmu, který se rozhodl nevystavovat „žádné hrdiny“ (titul přehlídky zněl „We Don’t Need Another Hero“) psala Tereza Stejskalová. Mezi poslední velkou přehlídku patří festival m3 / umění v prostoru, který se letos konal již podruhé a jejž na Artalku kriticky zhodnotila Tereza Rudolf.
Foto: č. 1. Václav Aulický, model Transgasu s pohledem od dnešní Vinohradské ulice s tehdejším záměrem na vedení magistrály, 1972, foto: Wikimedia Commons; č. 2. Veletržní palác, foto: Národní galerie v Praze; č. 3. Budova Národního muzea v Riu de Janeiro před požárem, foto: Halley Pacheco de Oliveira, zdroj: Wikimedia Commons; č. 4. Ústřední pavilon v Giardini, foto: © La Biennale di Venezia, autor fotografie: Italo Rondinella