Trienále umenia knihy Martin V.

15. 11. 2024Artalk Infoservis

TS: TRIENÁLE UMENIA KNIHY MARTIN V. / Vth ARTIST’S BOOK TRIENNIAL MARTIN

otvorenie výstavy / opening of the exhibition
28.11.2024 o 17.00
Turčianska galéria v Martine, Daxnerova 2, 036 01 Martin

trvanie výstavy / duration of the exhibition:
28.11.2024 – 16.2.2025

hlavný organizátor / main organiser:
Turčianska galéria v Martine v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja
Turiec Region Gallery in Martin administered by the Žilina self-governing region

spoluorganizátori / co-organisers:
Muzeum umění Olomouc
Olomouc Museum of Art
ASP Im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławcławiu
The Eugeniust Geppert Academy of Art and Design in Wroclaw
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Academy of Fine Arts and Design in Bratislava
Magyar Művészkönyvalkotók Társasága
Hungarian Artist’s Book Association - Budapest

kurátorky / curators:
Jarmila Kováčová, Gina Renotière

spolukurátori a spolukurátorky / co-curators:
Adam Galko, Robert Makar, Renata Pacyna, Andrea Pézman, István Szirányi

grafický dizajn / graphic design:
Marek Kianička

architektúra výstavy / architecture:
Martin Kubina & Jakub Tóth

umelci a umelkyne / artists:
Monika Aleksandrowicz, Joanna Apanowicz, Márton Barabás, Kornelia Biały, Bożenna Biskupska, Dorottya Bokor, Šimon Brejcha, Pavel Büchler, Nina Chua, Anett Jakubík Cifra, Václav Cigler, Pál Csaba, Jiří Černický, Martin Derner, Han Donau, Balla Dora, Barbara Fejes, Szilvia Fekete, Teresa B. Frodyma, Ágnes HAász, Vladimír Havlík, Barbora Hlavicová, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Oto Hudec, Maciej Jablonski, Julie Kačerovská, Botond András Kiss, Ilona Kiss, Tomáš Klepoch, Jan Čumlivski, Juraj Horváth, Palo Čejka, Marta Kosiewicz, Agata Kosmacz, Miloš Kopták, Matej Krén, Leona Labajová, Izabela Łapińska, Otis Laubert, Alena Laufrová, Maciej Linttner, Robert Makar, Tatyana Makletsova, Svetlana Barankovskaya, Stano Masár, Yuliia Matsveiko, Dóra Matyus, Barabás Márton, Jan Měřička, Svätopluk Mikyta, Gaba Palicka, Andrea Pézman, Miloslav Polcar, Martyna Przegendza, Rafał Pytel, Bogna Kozera Radomska, Sára Richter, Lajos Sejben, Rudolf Sikora, Ilona Simon, Zofia Siwy, Edyta Stajniak, Dominika Sulírová, István Szirányi, Kamilla Szíj, Zuzana Šebelová, Jana Šindelová, Peter Šulavík, Michal Šumichrast, Klára Štefanovičová, Pavol Truben, Jadwiga Tryzno, Kateřina Makar Václavková, Gabriella Városi, Tomáš Vicen, Lenka Vilhelmová, Kamil Wojucki, Krzysztof Wosik, Sałaj Zbigniew, Kateřina Zemanová

https://www.artistsbookmartin.sk/ 

“Kniha sa stáva výstavným priestorom a nahrádza tak biele kocky galérií. Je galériou sama v
sebe a divák do nej vstupuje, keď je pripravený.”
Kevin Kemter, spoluzakladateľ vydavateľstva AKV v Berlíne

Trienále umenia knihy predstavuje v stredoeurópskom kultúrnom priestore platformu určenú tvorcom, pre ktorých sa médium knihy stalo trvalým zdrojom umeleckých inšpirácií a individuálnych tvorivých programov. Na konci týchto snáh však stojí umelecké dielo autorská kniha, unikát viacerých umeleckých, remeselných či technických disciplín s osobným výtvarným jazykom a špecifickou víziou.
Pestrá škála prístupov k autorskej knihe v kontexte súčasného vizuálneho umenia poskytuje pre jej tvorcov nelimitované možnosti. Rovnako ako vizuálne umenie, otvára priestor pre experimentovanie, hru s formou, obsahom a komunikáciu s divákom. Do početne významnej skupiny tradične formátovaných kníh tak ako ich poznáme, patria predovšetkým autorské knihy s pomerným zastúpením textu a obrazu. V tomto prípade slovo/text a obraz harmonicky spolu komunikujú jazykom, ktorému dobre rozumieme. Nesmieme zabúdať na celistvo uchopené autorské knihy, kde textová a obrazová výbava pochádza od výtvarného umelca, alebo knihy typografické, resp. čisto obrazové, výtvarné, medzi nimi aj fotografické knihy. V prípade autorských kníh bez textového obsahu dominuje vizuálna informácia, ktorá môže odkazovať aj na myšlienkové posolstvo knihy. Neraz je návodom pre jeho dešifrovanie samotný titul knihy, resp. názov diela. Spolu s nimi však defiluje na výstave celý rad experimentálne ladených kníh, dekódovanie ktorých predstavuje výzvu aj pre stanovenie univerzálne platnej definície tohto stále viac rešpektovaného umeleckého žánru. Sú nositeľmi takých foriem naratívov, ktoré spochybňujú tradičné spôsoby interpretácie príbehu a jeho myšlienkového posolstva. Patria sem napr. knihy objekty, knihy inštalácie, video knihy, ale aj knihy nových médií, pre ktoré je príznačný nielen individuálny autorský koncept odvodený od aktuálnych pluralitných smerovaní vo vizuálnom umení, ale aj aktívna interakcia zo strany percipienta. Pre definovanie autorskej knihy je teda rovnako dôležité akceptovať výber umeleckých stratégií súčasného umenia (akými sú fragmentárnosť, citácia, apropriácia, multiplikácia, multimediálnosť a pod.), ale rovnako tak v tomto nekončiacom prúde autorských programov rozpoznať aj významy, resp. posolstvo v nej obsiahnuté.

V. ročník trienále umenia knihy predstavuje príležitosť pre výstavnú reflexiu špecifického intermediálneho usporiadania autorskej knihy, a to oslovením umelcov, ktorí experimentujú s priestorovým usporiadaním prvkov diela, resp. ich začlenením do inštalácie tak, aby zintenzívnili celkový vizuálny zážitok vnímania diela. Tvarovú a vizuálnu pestrosť výstavných exponátov reprezentuje celá plejáda atypicky kreovaných a dômyselných skladačiek, voľne usporiadaných listových blokov, ale i priestorových objektov inšpirovaných knihou a p. Ani na piatom ročníku trienále umenia knihy neprekvapuje, že primárnym médiom používaným pre tvorbu autorskej knihy zostáva papier, ale rovnako i tu platí známy fakt, že nič nie je nemenné. Na výstave sú zastúpené autorské knihy z dreva, textilu, kovu, skla či plastu a i. Dôležitou líniou koncepcie výstavy trienále umenia knihy je integrovaná „dotyková“ knižnica, kde návštevník a čitateľ v jednej osobe môže listovať knižnými artefaktami. Táto línia prehliadky je adresovaná predovšetkým detskému návštevníkovi so zámerom prispieť ku kultivácii čitateľského vkusu. Medzinárodný výstavný projekt autorskej knihy v Martine i v tomto roku skúma nielen samotný proces tvorby autorskej knihy, ale prostredníctvom výberu konkrétnych umeleckých osobností z krajín Vyšehradskej štvorky aj jej miesto a opodstatnenosť v kontexte súčasného vizuálneho umenia a knižnej kultúry vôbec.
Jarmila Kováčová a Gina Renotière