TS: Still Here v Staromestskej galérii Zichy

Ksenia Bilyk, Peter Brandt, Amir Chasson, Artistka Chuprynenko, Maika Dieterich, Petra Garajová, Charmaine de Heij, Jena Jang, Marc Lee, Agata Milizia, Petra Nela Pučeková, Ojo Taiye / STILL HERE / kurátorský tím: päť & pól (Oleksandra Bakushina, Lucia Gamanová, Kvet Nguyen, Eva Takácsová) a Denisa Tomková / Staromestská galéria Zichy, Bratislava / 13. 9 - 2. 10. 2022

PÄŤ & PÓL

Pozývame vás na vernisáž výstavy STILL HERE v Staromestskej galérii Zichy v Bratislave, 12. septembra, 2022 o 19 hod. Skupinová výstava, na ktorej sa predstavia diela Ksenie Bilyk (UA), Petra Brandta (DK), Amira Chassona (GB/IL), Artistka Chuprynenko (UA), Maiky Dieterich (DE), Petry Garajovej (SK), Charmaine de Heij (NL), Jeny Jang (KR), Marca Lee (CH), Agaty Milizie (IT), Petry Nely Pučekovej (SK), Oja Taiye (NG), potrvá do 2. októbra 2022. Výstavu kurátorsky pripravili občianske združenie päť & pól (Oleksandra Bakushina, Lucia Gamanová, Kvet Nguyen, Eva Takácsová) a Denisa Tomková.

Vernisáž : 12. 9. 2022, 19:00 

Výstava: 13. 9 - 2. 10. 2022

Staromestská galéria Zichy, Ventúrska 265, Bratislava, Slovakia

Otváracie hodiny: Utorok-Nedeľa, 15:00-19:00

Výstavu bude sprevádzať sprievodný program:

 

 

  • 18.09.2022 o 20:00, v rámci programu Biela Noc Bratislava, sa uskutoční performance Spiritual Container od Jeny Jang  a za účasti Ivany Maríny Hollej.

 

 

  • 30.09.2022, v rámci festivalu Zaži Zichy, vystúpenie pesničkárky Artistky Chuprynenho spojené s verejnou diskusiou na tému kultúrnej inklúzie s občianskym združením Mareena.

 

 

Má vôbec zmysel počítať katastrofy, ktorým dnes čelíme? Nie je súčasná kríza skôr jednou veľkou krízou našej kolektívnej neschopnosti predstaviť si budúcnosť? Franco "Bifo" Berardi tvrdí, že: “Budúcnosť stáva hrozbou, keď je kolektívna predstavivosť neschopná predstaviť si alternatívy k trendom vedúcim k devastácii, rastúcej chudobe a násiliu.”1 Pôvodná otvorená výzva k výstave Still Here uznala moment krízy, ale chápala ju viac-menej ako pandémiu Covid-19, environmentálnu krízu a ekonomickú nestabilitu. Počas trvania otvorenej výzvy nás však zasiahla ďalšia kríza, ktorá prerástla do vojny na Ukrajine. Eula Biss vo svojej knihe On Immunity píše, že “naše telá nám možno patria, ale my sami patríme do väčšieho tela, ktoré sa skladá z mnohých tiel.”2 Naše telá sú vzájomne prepojené prostredníctvom darovania krvi, očkovania alebo pôrodu, ale nie sme prepojení*é len biologicky, ale aj sociálne, prostredníctvom sietí. Počas globálnej pandémie sme sa naučili, že sme všetci navzájom prepojení a závisíme jeden od druhého, pokiaľ ide o našu kolektívnu imunitu, čo sa ukázalo byť ešte aktuálnejším v čase vojny, ktorá tiež zdôraznila našu závislosť od neobnoviteľných zdrojov. Asia Bazdyrieva píše, že “zvýšená závislosť Európy od ruskej ropy a plynu je podmienená ekonomickými výhodami a je zložená z celkovo pokrokových, ale nekritických obáv kontinentu voči životnému prostrediu. Napriek rétorickej orientácii Európy k riešeniu environmentálnej krízy, prevládajú materiálne výhody ťažby v krajinách so skorumpovanými alebo autoritárskymi vládami, zatiaľ čo mlčanie okolo týchto procesov znemožňuje riešiť klimatickú otázku na úrovni reálnej politiky.”3 Práve tak - v našej súčasnej situácii - jedna kríza nielenže prekonáva druhú, ale ju dokonca umocňuje. Ako keď fúkate do ohňa. Každá kríza pridáva viac vzduchu do uhlia a zväčšuje oheň do ešte väčších plameňov. A tak sme teraz tu a čelíme šíreniu lesných požiarov v dôsledku vĺn horúčav, ktoré nám pripomínajú tak klimatickú krízu, ako aj spomínané nekritické environmentálne politické kroky.

Výstava Still Here verí, že súčasné umenie ponúka užitočný nástroj na stimulovanie verejného dialógu performatívnym a dočasným spôsobom a že umenie má potenciál ovplyvňovať antiautoritatívne boje, v ktorých mnohí umeleckí kritici vidia progresívny a emancipačný odkaz avantgardy.4 Výstava zdôrazňuje význam súčasnej umeleckej tvorby pri predstavovaní si novej pozitívnej budúcnosti, pri posilňovaní komunít, podnecovaní verejného dialógu a pri liečení nášho kolektívneho tela. Umelci*kyne na výstave - z veľmi rôznorodých pozícií, perspektív a rôznych geografických lokalít - nám pripomínajú, že hoci všetci riešime rôzne aspekty súčasnej krízy, sme v nej všetci spolu. Všetci*ky sa svojím umením snažia ponúknuť vízie a návrhy na pozitívnejšiu budúcnosť presahujúcu realitu našej súčasnej globálnej skúsenosti. Diela na výstave Still Here ponúkajú návrhy na nápravu, poskytujú uzdravenie a predstavujú pozitívnejšiu budúcnosť mimo reality našej súčasnej globálnej skúsenosti. Chápu, že jediným spôsobom, ako zvrátiť Berardiho tvrdenie a opäť si predstaviť budúcnosť, je naša spoločná práca na náprave. Ako navrhuje báseň od Ojo Taiye: “ak sa tak rozhodneme - každý strom sa môže stať rebríkom”.

Text: Denisa Tomková

1 Franco “Bifo” Berardi. 2012. The Uprising: On Poetry and Finance. Los Angeles: Semiotext(e), 59.

2 Biss, Eula. 2015. On Immunity. London: Fitzcarraldo Editions, 132.

3 Asia Bazdyrieva. 2022. 'No Milk No Love', e-flux journal, May.

4 Majweska, Ewa and Szreder, Kuba. 2016.‘So Far, So Good: Contemporary Fascism, Weak Resistance, and Postartistic Practices in Today’s Poland’, e-flux journal, October; Cichocki, Sebastian. 2016. Making Use: Life in Post-artistic Times, the exhibition catalog, Museum of Modern Art in Warsaw; Léger, Marc James. 2012. Brave New Avant Garde: Essays on Contemporary Art and Politics. Winchester and Washington: Zero Books; Roberts, John. 2015. Revolutionary Time and the Avant-Garde. London and New York: Verso.

Partneri výstavy:

Project z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Biela Noc

Bratislava Staré Mesto

Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave 

Embassy of Switzerland in Slovakia

Kingdom of the Netherlands

Mareena, o.z.

Bright digital printing company

NAY

JUTEX

Pergraphica

Press kit a fotografie: www.patapol.com