TZ: Anotace k filmům na DOCUART
19. 11. 2013Infoservis
Kateřina Šedá: Opičení (po matce, po otci, po dítěti) (2004, ČR, 10 min) Kateřina Šedá vytváří často svébytné umělecké hry. Iniciuje program pro druhé, který mění jejich pohled na svět i na umění. Opičení je sestřih záznamu ze série tří čtyřiadvacetihodinových akcí. Rodiče a jejich dospělé dítě se dobrovolně synchronizují. Vykonávají obvyklou činnost paralelně se svým protějškem, zblízka poznávají ráz a rytmus jeho života. Opičení nabízí specifický typ průzkumu vlastního já, které je odrazem druhých, z nichž pochází a které nevědomě i nevědomě kopíruje či se jim vzpírá.
Rafani: 31 konců/31 začátků (2011, ČR, 82 min) Položili jste si někdy otázky: Kde končí a začíná Praha? Kde je střed? Jaká je její struktura? Je možné vzít svůj život a přiložit ho k pojmu města? Kdyby někdo říkal, že se umělecká skupina Rafani svým filmem na tyto otázky pokusila odpovědět, nevěřte mu. Základem filmu „31 konců / 31 počátků“ je pohyb. Tak jako dítě přeskakuje z kamene na kámen, když chce suchou nohou překonat řeku, i film se trhavě, poskoky, vydává na cestu tam a zpět. Film „31 konců / 31 začátků“ je celovečerním debutem umělecké skupiny Rafani. Představuje 21 osobností především z oblasti pražské nezávislé kultury, například Vladimíra Skrepla, Vladimíra 518, Advance design či Ondřeje Slačálka.
Adéla Babanová: Už šedesát let je mi třicet (2006, ČR, 9 min) „Už šedesát let je mi třicet“ je filmovou skládačkou o umělkyni Evě Weber, která odmítá zestárnout, zatímco lidé a věci kolem ní podléhají zákonům času. Projekt se od předchozích prací umělkyně Adély Babanové liší formou i žánrem. Komorně laděný dokument s reálnými lidmi v jejich vlastním domě je pohybem na hraně mezi realitou a fikcí, který je rozdělen do tří částí, zachycujíce přítomný, minulý i budoucí okamžik v životě Evy Weber. Video je doplněno o zhlédnutí dalších projektů umělkyně „Trilogie o umění“ a „Prut“.
Tomáš Rafa: Športové múry (2013, SR, 7 min) Výtvarník a filmař Tomáš Rafa, který na sebe nedávno upozornil návrhy romské vlajky na letenské výstavní ploše Artwall, prozkoumává fenomén vzniku tzv. „sportovních“ zdí, které prohlubují izolaci obyvatel romských osad. Společně s týmem dobrovolníků zachycuje akci vymalování dvousetmetrové betonové zdi ve Velké Idě na východě Slovenska. Tímto i dalšími jinými projekty autor upozorňuje na současný kritický stav soužití majoritního obyvatelstva a romské menšiny, přičemž zdůrazňuje potřebu dialogu.