TZ: Art. Do. Drag. v Artivist Lab
15. 8. 2023Infoservis
Josef Rabara alias Mušnula, Matěj Pšenička alias Pchenda a Karel Vladyka alias Just Karen / Art. Do. Drag. / kurátorka Tamara Moyzes / Artivist Lab / Kampus Hybernská / Praha / 9. 8. - 25. 09. 2023
???. ??. ????. je výstava současného umění zaměřená na téma „DRAG“ s mezigeneračním přesahem. Výstava poukazuje na to, že „DRAG“ je politický a patří na scénu současného umění.
Moderní drag vznikl v nezávislých barech během americké prohibice ve 20. a 30. letech 20. století a postupně se stal součástí queer kultury, přestože byl v té době ilegální. V našem regionu máme doložené záznamy o drag kultuře z podobného období. Například v roce 1932 se v nejslavnějším queer zábavním podniku jménem Batex konal maškarní ples, který vyhrál drag artist Marcel Ferrari.
V současné době se pojmem drag označuje umělecká forma, kdy si muž vytvoří ženské alter ego, se kterým vystupuje. Jedná se o performativní představení zahrnující genderové vyjádření, komedii, společenskou satiru, ale i politické komentáře.
V roce 1920 si umělecká ikona Marcel Duchamp vytvořil ženské alter ego nazvané Rrose Sélavy. Vytvořením ženského alter ega, zahaleného jistým tajemstvím, se Duchampovi podařilo jedním šmahem vyvážit umění protikladu, znepokojující a podpírající jeho myšlenky a záměry. Byl to jen jeden z mnoha pokusů dráždit představy o identitě a sebeprezentaci, zejména pokud se jedná o autoportrét. Poukázal tak na rozšíření tradice androgynie a genderového ohýbání v portrétování. Koneckonců, Duchamp předělal Monu Lisu na muže, když na pohlednici da Vinciho obrazu nakreslil knír a vousy.
Kurátorský tým Ned Rifkin a Lynn Gumpert zorganizoval v roce 1981 v newyorském New Museum výstavu s názvem "PERSONA". Ta zkoumala území náhradního já, alter ega, přestrojení nebo aliasu. Tyto koncepty vycházejí právě z Duchampovy Rrose Sélavy a způsob, jakým umělci používají „personae“, ukazuje důležitost, kterou tato hnutí měla pro současné umění.
To, že drag dokáže být angažovaný, dobře ilustruje iniciativa Drag Out the Vote (Přetáhněte volební hlasy), založená v roce 2019, jejíž poslání je jednoduché: vzdělávat, registrovat a získávat voliče pomocí umění dragu. Vytvořili rozsáhlou síť s více než 300 drag ambasadory po celé Americe. Spolupracují také ruku v ruce s firmami a jejich zaměstnanci, aby je poučili o právech a poskytli jim zdroje a informace nezbytné k vytvoření konkrétního plánu, jak se dostat k volbám.
Jediné specializované muzeum queer umění na světě „Leslie-Lohman Museum of Art“ s posláním vystavovat a uchovávat umění LGBTQIA+ a podporovat umělce, kteří jej vytvářejí, připravilo tento rok v New Yorku společně s iniciativou Drag Out the Vote program nazvaný „Rozhovor o občanské angažovanosti, drag a umění“, který byl plný umění, aktivismu, vzdělávání voličů a o povědomí o nich.
Naše výstava ???. ??. ????. představuje díla tří umělců, kteří na sebe při vytváření nebo prezentaci svých děl berou specifická alter-ega nebo "PERSONU" sloužící jako prostředky pro získaní větší svobody projevu. V každé postavě je často silný osobní nebo autobiografický prvek jako vnitřní aspekt umělcova alter ega. Vyprávění, autobiografie, performance a body art pomáhají formulovat jedinečně osobní prohlášení.
Josef Rabara reprezentuje na výstave svoje alter ego Mušnulu, Matěj Pšenička alias Pchendu a Karel Vladyka alias Just Karen.
Naše umělce spojuje také studium umělecké školy, Josef Rabara je absolventem UJEP v Ústí nad Labem, ateliér Fotografie, Karel Vladyka a Matěj Pšenička studují v ateliéru Nová média II pod vedením Kateřiny Olivové a Dariny Alster na Akademii výtvarných umění v Praze.
U vstupu do výstavy „Art. Do. Drag.“ vidíme instalaci malby s projekcí nazvanou „Zrození umělkyně“ od Karla Vladyky, který záměrně pracuje ve svých dílech s kýčem, nadsázkou a humorem. Modelem k malbě byla Kateřina Olivová, pedagožka Karla Vladyky alias Karen, jehož*jíž tvář se objevuje prostřednictvím projekce na břiše portrétu a zároveň zve návštěvníky do galerie. Karla Vladyku alias Karen reprezentuje taktéž krátký film „Mladá umělkyně na počátku slibné kariéry“ o rapující krávě, která díky virálnímu hitu prorazila v hudebním průmyslu. Film má formu mockumentu, tedy parodizujícího dokumentu. Kombinace absurdního námětu s dokumentárním pojetím dala možnost umělci*kyni hravým a zábavným způsobem prozkoumat důležité otázky týkající se hodnoty a poslání umělce v dnešní společnosti, vztah k sobě samému, ale i problém nedostatečné reprezentace a diverzity v českém veřejném prostoru.
Josef Rabara a jeho instalace s pěticí videí jeho alter ega „Mušnula“ přináší na výstavu mezigenerační přesah. Videa vznikala v období 2012–2018 a byla považována za queer zázrak česko-slovenské scény. „Mušnula... to je takové moje alter ego, postava, která vznikla v rámci mého závěrečného projektu na Fakultě umění a designu v Ústí. Je to umělecko-genderový experiment, který se setkal s nečekaně kladným ohlasem, a nakonec i po složení magisterské zkoušky žije dál a vymýšlí nové skopičiny. Obsahuje videoklip písně Skúška prvých šiat, moje cover verze písničky Mariky Gombitové, kterou jsem jako dítě miloval. Mušnula je prostě součást mě a je velmi autobiografickou výpovědí“ (Josef Rabara alias Mušnula).
Tématem letošního Prague Pridu, jehož součástí je i naše výstava, je „rodina“. Politický přesah na naší výstavě vidím v podpoře a spolupráci matek a umělců. Například maminka Josefa Rabary ušila šaty, ve kterých Mušnula vystupuje, Karel Vladyka alias Just Karen prezentuje ve videu „Zlatý holky“ rozhovor s jeho maminkou a babičkou. „Za zásadní součást svého světa vnímám zejména mezilidské vztahy, a proto mi přišlo na místě vnést drag do vztahu s holkama, které mě provází už od narození – s maminkou Kájou a babičkou Mařenkou. Moje zlatý holky, bez kterých bych se neobešel.” (Karel Vladyka)
Fotku reprezentující výstavu „Art. Do. Drag.“ s alter egem mořské panny Pchendy nafotila také maminka. Fotka reprezentuje videoinstalaci „Now I Know“ zastoupenou na výstavě. Pchenda zkoumá pomocí instalace své přirozené prostředí – moře a oceány. Videoinstalace je zpracovaná jako vizuální milostný dopis (love letter), který vyznává lásku nejen mořím a oceánům, ale zároveň i partnerovi autora pomocí textu. Tyto rodinné vztahy přesahující do spolupráce ukazují, že se od českých maminek, které podporují své děti bez předsudků, máme co učit.
Josef Rabara je fotograf, performer a jógový učitel v důchodu. Absolvent ateliéru Fotografie na UJEP v Ústí nad Labem. V tvorbě ho zajímají osobní témata spjatá především s queer identitou a pop kulturou. Kromě fotografie se věnuje performanci, hudbě a natáčení videoklipů, především ve spojení s jeho alter egem Mušnula.
Karel Vladyka alias Just Karen je multimediální umělec a performer. Jako drag queen Just Karen vystupuje na queer kabaretních večerech Pinkbus, Queeriety a v divadelních představeních. Z dragu čerpá i ve své filmové tvorbě (Zlatý holky, Mladá umělkyně na počátku slibné kariéry). Studuje v ateliéru Nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze a pracuje jako moderátor na Radiu Wave.
Matěj Pšenička (He/Him) neboli Pchenda je queer umělec, který se zabývá experimentováním se svou identitou, performance, visual arts a kostýmní tvorbou. Jeho identita je fluidní, což je právě jeden z prvků jeho tvorby. Od roku 2020 studuje na AVU v ateliéru Nová média II pod vedením Kateřiny Olivové a Dariny Alster. Jako model byl součástí New Aliens Agency a nyní je členem Kiki House of Ambitchous.
Tamara Moyzes je politicky angažovaná umělkyně, kurátorka a dokumentaristka, která se zabývá tématy jako gender, rasismus, protiromské postoje, izraelsko-palestinský konflikt, diskriminace etnických menšin, otázky nacionalismu a náboženských konfliktů a orientalismus. Její práce dokládají dlouhodobý vztah k uměleckému aktivismu. Věří, že umění je formou protestu, který by měl prostřednictvím přímých uměleckých akcí odhalovat společenské poměry. Pomocí ironie, satiry a zobrazováním žité zkušenosti se Tamara snaží poukázat na společenskou nespravedlnost. Ve své tvorbě využívá perspektivu prolínání menšin, přičemž vychází ze svého maďarského, židovského a romského původu a života stráveného na Slovensku, v České republice a Izraeli.
Doprovodný program se uskuteční dne 12. 8. 2023
Prague Pride pochod s galerií Artivist Lab
Otevřená duhová snídaně
https://www.kampushybernska.cz/.../otevrena-duhova-snidane/
Otevírací době během Prague Pride:
https://festival.praguepride.com/ucinkujici/art-do-drag/
Partneři: Kampus Hybernská, Prague Pride, Hate Free