TZ: Bilanční zpráva Moravské galerie za rok 2023
22. 1. 2024Infoservis
Nabitý rok v Moravské galerii: jubilejní oslavy Uměleckoprůmyslového muzea, úspěšná výstava Made by Fire v Miláně, Praze i Brně a dvě probíhající stavby
Tisková zpráva ze dne 19. ledna 2024
Moravská galerie v Brně přibližuje veřejnosti nejen umění, ale i design a módu a je také živým organismem, jehož součástí je doprovodný program pro všechny generace. Rok 2023 se v Moravské galerii nesl v duchu oslav 150 let od založení Uměleckoprůmyslového muzea. Velmi křehká výstava Made by Fire reprezentující český porcelán, sklo a keramiku zaznamenala na všech třech místech prezentace (Milán – Praha – Brno) nebývalý úspěch a také v tomto roce započala rekonstrukce Místodržitelského paláce a stavba otevřeného depozitáře v Brně-Řečkovicích.
Moravská galerie se v uplynulém roce těšila vysoké návštěvnosti, zavítalo do ní 155 tisíc unikátních návštěvníků, nejnavštěvovanější stálou expozicí přitom byla ART DESIGN FASHION v Uměleckoprůmyslovém muzeu s počtem 51 723 návštěvníků.
V roce 2023 galerie maximálně využila investičních příležitostí a realizovala hned několik nových plánů. Jednalo se celkem o 3 investiční projekty finančně podpořené z fondů Evropské unie a prostředků Ministerstva kultury ČR. I tento rok byla Moravská galerie přístupná pro co nejširší publikum, zachovala dobrovolné vstupné do všech stálých expozic. Za rok 2023 se i přes uzavření Místodržitelského paláce vybralo rekordních 155 887 Kč, což je o skoro 60 % více, než se před 10 lety vybralo na placeném vstupném do stálých expozic. Galerie myslí na návštěvníky všech věkových kategorií, tedy i na děti. Tradici dětských vernisáží galerie uchovala i do roku 2023, během kterého na ně zavítalo 1 071 zvídavých návštěvníků. Do knižní edice Junior v tomto roce přibyla nové kniha: Jak se dělá design od autorů Silvie Šeborové, Jiřího Pelcla a Jiřího Franty.
Během roku získala Moravská galerie několik nových předmětů do svých sbírek. Provázanost akvizic v oblasti volného i užitého umění korespondovala s plánovanými výstavními a vědecko-výzkumnými projekty Moravské galerie, aktualizací stálých expozic a samozřejmě také mimořádnými nabídkami, které přináší trh s uměním a pozůstalosti. V roce 2023 galerie získala do svých sbírek významné produkty Jiřího Pelcla, ale i Liběny Rochové, jejíž díla jsou součástí stálé expozice ART DESIGN FASHION, a i díky výstavě Made by Fire galerie obohatila své sbírky o nové předměty ze skla, keramiky a porcelánu.
Uměleckoprůmyslové muzeum: jubilejní oslavy & český design
Uměleckoprůmyslové muzeum, tehdejší Moravské průmyslové museum, vzniklo v roce 1873, čímž nyní patří mezi deset nejstarších institucí tohoto typu na světě. Oslavy 150 let od jeho založení započaly loni v únoru při slavnostním zahájení výstavy Grand designérů 2021 Vrtišky & Žáka Za dobrý design, během něhož došlo k vyhlášení finálových trojic Cen Czech Grand Design 2022, což se tak poprvé uskutečnilo mimo Prahu, a představení animovaného filmu Tmání. Jubilejní oslavy pak vyvrcholily zahájením výstavy Made by Fire, otevřením nové stálé expozice „Prvních třicet“ (1873–1903) aneb od Světové výstavy po Prostřený stůl a nové intervence Příběh. K této příležitosti si galerie nadělila nového maskota – Démonka od Kryštofa Kintery, Jedná se o menší verzi Démona růstu, kterého mohou návštěvníci znát ze dvorany budovy. „Démonek, skřítek pokušitel, jak již vypovídá z jeho jména, bude děti nabádat k alotriím, klást všetečné otázky, aby v nich podpořil zvědavost a představivost a učil je přemýšlet o (designových) věcech jinak, bude mimo jiné prostupovat edukačními programy, jež si pro veřejnost připravilo lektorské oddělení galerie,“ dodává ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press.
Zásadní výstavou, kterou Moravská galerie v roce 2023 uvedla, byla právě největší přehlídka českého autorského skla, keramiky a porcelánu Made by Fire. Projekt bylo možné uskutečnit díky financím z Národního plánu obnovy Ministerstva kultury ČR. Kurátorky Eva Slunečková
a Danica Kovářová zasadila díla do kontextu zásadních celospolečenských témat, která podtrhla architektura Maxima Velčovského a studia edit! architects. Výstava, jež vznikla ve spolupráci s festivalem Designblok, byla představena na největším světovém festivalu designu Milano Design Week od 17. do 23. dubna 2023. V prostorách Triennale di Milano, muzea umění a designu ji navštívilo celkem 11 275 lidí včetně světových designérů i akreditovaných novinářů. Česká premiéra výstavy se pak uskutečnila v rámci mezinárodního festivalu Designblok, kde byla k vidění od 3. do 15. října 2023 v prestižních prostorách Míčovny Pražského hradu. Výstava se tak stala symbolem nově zpřístupněného Pražského hradu. Sem ji přišlo zhlédnout 17 125 návštěvníků festivalu. Poslední destinací expozice Made by Fire se stalo 7 sálů Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně, kde ji k 31. prosinci 2023 vidělo 5 672 lidí. Grandfinále výstavy nabízí dvojnásobek exponátů na dvojnásobné ploše. Autoři výstavy sem doplnili okolo 70 nových exponátů, vyzdvihli nová témata, navýšili počet kop z porcelánových střepů ze 2 na 5 a přidali nové interaktivní prvky. Produkty stvořené ohněm mají zájemci možnost vidět od
17. listopadu 2023 až do 31. srpna 2024. Výstava se koná pod záštitou prezidenta ČR Petra Pavla.
Pražákův palác: velký zájem o stálou expozici ART IS HERE
Ve výstavních prostorách přízemí Pražákova paláce pokračoval do 27. srpna 2023 společný výstavní projekt s Moravským zemským muzeem Valoch & Valoch: Archeologie a konceptuální umění, na který od 22. září 2023 navázala retrospektivní výstava děl konceptuálního umělce Pavla Büchlera – Známky života. Program Atria Pražákova paláce pokračoval autorskými prezentacemi současných mladých tvůrců v rámci cyklu věnovaného současnému umění pohyblivého obrazu – první série měla název We Shall Overcome (do 30. dubna 2023), druhý díl cyklu Beautiful Lost World (18. květen 2023 – 27. srpen 2023) a třetí závěrečný díl False Memories (21. 9. – 25. 2. 2024). V roce 2024 galerie otevře výstavu fotografky Dagmar Hochové a také nově koncipovanou hernu.
Extrémní nárůst návštěvníků galerie zaznamenala ve stálé expozici Pražákova paláce s názvem ART IS HERE. O nové a moderní umění mělo letos zájem o téměř 100 % více návštěvníků než v roce 2022, kdy sem zavítalo celkem 11 274 lidí. Oproti tomu v roce 2023 přišlo 21 980 lidí.
Knihovna Moravské galerie, nacházející se ve třetím patře Pražákova paláce, zahájila v uplynulém roce několik výstav malého formátu včetně tradiční přehlídky Nejkrásnějších českých knih za rok 2021 i 2022. Kromě výpůjční služby se zde nachází Artotéka, což je nezisková veřejná půjčovna umění, která vznikla v roce 2017 na popud Centra nových strategií muzejní prezentace. Zájemci si zde mohou vypůjčit umělecká díla grafiky, kresby, akvarely, fotografie, koláže i malby, především od tuzemských umělců. Vybírat mohou z celkem 237 děl. V roce 2023 se uskutečnila akvizice celkem 27 děl od 5 umělců a umělkyň.
Místodržitelský palác: rok v duchu rekonstrukce
Místodržitelský palác podstupuje po dlouhých letech od začátku března 2023 částečnou rekonstrukci, jejímž předmětem je obnova nádvoří a revitalizace výstavních prostor v přízemí, kde vznikne dočasná expozice. Budova včetně stálé expozice Brno předměstí Vídně i výstavy Moravská zemská obrazárna tedy byla po většinu roku veřejnosti zavřena. Jelikož se jednalo
o jedinečné výstavní projekty, Moravská galerie je převedla na 3D skeny, expozice si tak mohou zájemci virtuálně projít pohodlně z domova nebo jakéhokoliv místa na světě.
V roce 2024 je plánováno dokončení první fáze oprav a přípravy navazující fáze, kterou galerie realizuje opět z programu IROP. Místodržitelský palác bude částečně otevřen pouze v přízemí
a na nádvoří 30. května 2024, kdy bude zpřístupněna edukační expozice s názvem Umění do kapsy.
Jurkovičova vila: reakce na tvorbu Dušana Sama Jurkoviče
Návštěvnost stálé expozice Jurkovičovy vily Dušan Jurkovič: Architekt a jeho dům narostla od roku 2022 o necelé 2 a půl tisíce z 6 499 na 8 828 návštěvníků. Výstavu Josefa Bolfa s názvem Minoritní zpráva na konci května 2023 vystřídala výstava designéra Jakuba Berdycha Karpelise. Výstava Samosebou, která jde k vidění až do konce března 2024, přímo reaguje na tvorbu „básníka dřeva“ Dušana Sama Jurkoviče, obydluje jak interiér, tak exteriér vily.
Muzeum Josefa Hoffmanna: Hoffmann jako zdroj inspirace
Rodný dům Josefa Hoffmanna, nyní Muzeum Josefa Hoffmanna, je společným pracovištěm Moravské galerie a Muzea užitého umění ve Vídni. V roce 2023 zde byla zahájena nová stálá expozice Posel krásy, která přibližuje Hoffmannův život a dílo, nahlíží na něj jako na inspiraci dnešních tvůrců, a zároveň vyzdvihuje také samotný dům se zahradou, stodolou, či průjezdem. Výstava 15 let Muzea Josefa Hoffmanna byla prodloužena až do konce března 2024. Návštěvníci zde také mohou zažít mimořádný zážitek ve virtuální realitě – mohou zavítat do virtuální rekonstrukce první prodejny uměleckořemeslných dílen Wiener Werkstätte. V roce 2023 sem zavítalo o 687 návštěvníků více než v předchozím roce.
Otevřený depozitář: méně viditelné aspekty činnosti muzejní instituce
V naplňování zprostředkování umění návštěvníkům byla v roce 2023 započata zcela zásadní stavba nové depozitární budovy v Brně-Řečkovicích. Jde o jeden z nejdůležitějších počinů Moravské galerie v péči o sbírku za poslední dvě dekády. „Otevřený depozitář je obrovským posunem ve způsobu fungování muzea a v České republice zatím nemá obdoby. Jsme přesvědčeni o tom, že depozitář nemá být utilitární budova, do které nikdo nesmí, ale naopak může přispět k pozitivní proměně doposud zanedbaného a uzavřeného areálu na periferii města. Dále také dokáže zvýšit povědomí o málo viditelných aspektech fungování muzejních institucí a najít odpověď na to, co tvoří velkou část mandatorních výdajů na provoz muzea,“ říká Jan Press, ředitel Moravské galerie. Otevřený depozitář tak přinese dlouho očekávané navýšení kapacity pro ukládání sbírkových předmětů, ale umožní i tzv. návštěvnický obrat v podobě „otevřeného“ depozitáře, tedy oblasti, která doposud byla v českém prostředí spíše tabuizována („depozitář = nedobytný trezor“). Zde budou návštěvníci moci nejen vidět díla, která nejsou standardně přístupná v expozicích a na výstavách, ale prostřednictvím doprovodných programů celkově nahlédnout do zázemí fungování muzejní instituce a komplexněji tak reflektovat rozsah činnosti paměťových institucí.