TZ: Časopis Fotograf ukazuje, že v době pandemie potřebujeme nové utopie a vize víc než kdy jindy

Časopis Fotograf ukazuje, že v době pandemie potřebujeme nové utopie a vize víc než kdy jindy / Praha / 4. 6. 2020

Po jaké cestě se vydáme, až překonáme pandemii? Redakce časopisu Fotograf se nad pozitivními vizemi a utopiemi zamýšlela ještě před tím, než nemocnice přijaly první pacienty. Ve chvíli, kdy se virus rozšířil po celé planetě, se uvažování konkretizovalo. Texty a fotografie v aktuálním čísle časopisu ovšem neodrážejí jen nelehkou realitu, představují změny, pokrok, vývoj a ideje.

Každým číslem časopisu se proplétá určité téma. Tentokrát Andrea Průchová Hrůzová a Tomáš Hrůza přišli s námětem Nové utopie. Společně s redakční radou sestavili výběr textů a umělců, kteří hledají východisko z těžkých časů.

„Cítili jsme, že je potřeba očistit termín utopie od nánosů minulosti a že současná doba potřebuje krom uvědomění si reálných hrozeb okolo nás především vize, které budou pozitivní a pomohou překlenout dané potíže. A to jsme ještě netušili, že pandemie je za dveřmi a jak podstatné nám nyní toto akcentování utopií připadá,“ dodává šéfredaktorka Markéta Kinterová k tomu, jak poslední číslo Fotografa vznikalo.

Návraty k avantgardě a šití roušek jako umění

Na stránkách časopisu si můžeme prohlížet úchvatné koláže Jiřího Krohy z 30. let. Architekt patřící do skupiny avantgardních umělců se ve svých dílech zabývá bydlením z pohledu základních lidských potřeb, jako jsou odpočinek, hygiena, péče o oděv, a dává silný důraz na sociální aspekt. Díky fotografce Hazel Larsen Archer zůstaneme ve stejné dekádě, ale přeneseme se přes oceán do USA, kde nahlédneme do kampusu Black Mountain College, kam se před nacismem uchýlila řada osobností německé školy Bauhaus. Umělci s sebou přinesli vize, nápady a utopie vztahující se k našemu bydlení i životnímu stylu. Snímky Larsen Archer jsou jedinečným dokumentem a fotografickým uměním vysokých kvalit zachycující vzácné podhoubí užitého i volného umění.

K současné situaci se vyjadřuje práce Romany Drdové, mladé české umělkyně, která na jaře věnovala veškeré úsilí šití roušek. Ostatně motiv roušky se v jejím díle objevil již o mnoho let dříve. V těsné blízkosti jednoho čísla časopisu se tak potkávají nadějní tvůrci s uměleckými velikány, jako byli Kroha nebo Larsen Archer.

Tento přístup zapadá do nového konceptu Fotografa, který se objevil s prvním letošním únorovým číslem. Současnost se tu prolíná s rodinným stříbrem předchozích generací. Časopis se zároveň obrací k bohaté tradici české a slovenské fotografie, v níž je stále co objevovat. Nový koncept podtrhuje také grafický design od studia s mezinárodním renomé The Rodina.

Uzavřená planeta, otevřené oči

Nouzový stav nás donutil probudit se. Mnoho jsme si uvědomili. V novém čísle časopisu si můžete přečíst rozhovor dvou žen, které spolu hovořily za dramatických podmínek přes monitor počítače. Setkat se nemohly. Zatímco Lydie Matthews učí výtvarné umění na newyorské Parsons School of Design, ředitelka Casco Art Institute Binny Choi žije v Holandsku. Ve svém hovoru se zaobíraly tím, jakými utopickými představami můžeme vzdorovat náročné situaci, kterou pandemie vyvolala.

Opět potvrzují, že utopie jsou potřeba. Zdálo by se, že jsou překonané, že jejich úděl je spjat se vzestupy a pády 20. století. Není tomu tak. Neodešly, nabírají jiná měřítka, jiné souvislosti a formy. Vítáme vás v nových utopiích pro 21. století. Během pandemie, která ohrožuje obyvatele i demokratické hodnoty, utopie potřebujeme. A až pandemii překonáme, neobejdeme se bez nových vizí.