TZ: Fait Gallery / Nová galerijní instituce v Brně

Fait Gallery / Fait Gallery Preview / Fait Gallery Mem / Brno / od 22. 2. 2012

FAIT GALLERY: NOVÁ GALERIJNÍ INSTITUCE V BRNĚ

Na slavnostní vernisáži ve středu 22. února budou představeny a veřejnosti poprvé zpřístupněny prostory brněnské Fait Gallery. Na brněnské výtvarné scéně se tímto objevuje nová instituce zaměřená na prezentaci českého a zahraničního výtvarného umění 20. a 21. století.

Hlavním cílem Fait Gallery je prezentace sbírky moderního a současného umění, která od roku 2000 vzniká sběratelskou činností brněnského investora Igora Faita. Ve dvou k tomu určených prostorách, Fait Gallery a Fait Gallery Preview, bude postupně představován výběr ze sbírky v tematicky komponovaných celcích. „V hlavním prostoru Fait Gallery, v sálech bývalé sladovny královopolského pivovaru upravených k výstavním účelům, bude každý rok čtyřikrát obměňována expozice děl české moderny a tvorby umělců druhé poloviny 20. století, příležitostně stavěných do konfrontace se současným uměním ze stálé sbírky.“ říká kurátorka Fait Gallery Denisa Kujelová. Rovněž prostor Fait Gallery Preview na Dominikánském náměstí v centru Brna bude sloužit k prezentaci děl ze sbírky Fait Gallery. Dramaturgickým těžištěm zde ale bude výtvarné umění posledních desetiletí.

Denisa Kujelová k zahajovacím výstavám ve Fait Gallery a Fait Gallery Preview říká: „Jelikož jádrem sběratelského zájmu pana Igora Faita byla především česká moderna, představí se na první výstavě ve Fait Gallery díla převážně z meziválečného období. Vzhledem k tomu, že jsme chtěli, aby byla výstava i jakýmsi pomyslným průřezem sbírky, doplní je díla vybraných autorů z druhé poloviny 20. století zastoupených ve sbírce. Na ni pak naváže instalace ve Fait Gallery Preview, která je zaměřena čistě na současné umění. Pro první expozici tam byla vybrána díla vytvořená během posledních čtyř let“.

Třetím prostorem spadajícím pod značku Fait Gallery je výstavní prostor Mem, nalézající se rovněž v prostorách královopolského pivovaru. Ten se zaměří na aktuální tvorbu českých a zahraničních umělců a aktivity Fait Gallery rozšíří nad rámec prezentace sbírky Igora Faita. Jeho hlavním cílem je upozorňovat na výrazné osobnosti mladé a střední generace a jejich současnou tvorbu.

Sbírka Igora Faita začala vznikat v roce 2000. Od počátku se jejím jádrem stala především díla českého moderního umění 20. století, zejména zásadních představitelů meziválečné moderny. Později se sbírka začala rozrůstat o práce autorů současných. V současnosti obsahuje významná díla od třiceti sedmi autorů, například od klasiků české moderny Antonína Procházky, Emila Filly či Vincence Makovského, představitele geometrického umění druhé poloviny 20. století Milana Grygara nebo významného současného malíře a grafika Vladimíra Kokolii. Mladou generaci ve sbírce zastupují například český malíř Tomáš Bárta, Federico Solmi, Alicja Kwade a další. V roce 2011 byla správou a rozšiřováním sbírky pověřena mladá historička umění Denisa Kujelová. V poslední době se sbírka rozšiřuje zejména o díla mladých autorů od nás a ze zahraničí a autorů, kteří se v českém prostředí prosadili během 60. let minulého století. K datu otevření Fait Gallery jsou prozatím posledními akvizicemi díla Václava Boštíka, Dalibora Chatrného, Jiřího Kovandy a Josefa Bolfa.

Vedle otevření vlastní galerie Igor Fait letos finančně podpořil také výstavu finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého pořádanou Domem umění v Brně. „Ceny Jindřicha Chalupeckého si považuji. Vím, že realizace takové akce má svůj rozpočet a pokud jde o cenu s takovou tradicí a významem, je potřeba finančně ji podpořit. Tím spíše, že se letošní ročník bude opět konat v Brně, čemuž já osobně jako Brňan velice fandím.“

 

PROGRAM FAIT GALLERY /ÚNOR – KVĚTEN 2012/

Výběr ze sbírky Fait Gallery

23. 2. - 11. 5. 2012

vernisáž výstavy a otevření galerie | 22. 2. 2012 v 18:00

 

FAIT GALLERY

Božetěchova 1

612 00 Brno - Královo Pole

 

Tisíciúhelník

Alena Kotzmannová a Jan Šerých

23. 2. - 30. 3. 2012

vernisáž | 22. 2. 212 v 18:00

 

Blind source

Christian Weidner, Cornelia Lein a Vincent Bauer

5.4. - 9. 5. 2012

vernisáž | 4. 4. 2012 v 18:00

 

MEM

FAIT GALLERY

Božetěchova 1

612 00 Brno - Královo Pole

 

Výběr ze současného umění

sbírky Fait Gallery

27. 2. - 11. 5. 2012

 

FAIT GALLERY PREVIEW

Dominikánské nám. 10

602 00 Brno

 

OTEVÍRACÍ DOBA:

Fait Gallery Preview:

Út-So 10:00-18:00

Fait Gallery & Fait Gallery Mem:

Út-Čt 13:00-18:00 a po domluvě

KONTAKT:

kujelova@faitgallery.com

fg@faitgallery.com

www.faitgallery.com

- - -

Výběr ze sbírky Fait Gallery

Sbírka Fait Gallery se širšímu publiku poprvé představí výběrem z děl předních představitelů československé předválečné a meziválečné avantgardy. Vybraná díla Antonína Procházky, Emila Filly, Františka Foltýna, Josefa Čapka a dalších jsou v rámci nástinu profilace sbírky a jejího propojení s kolekcí současného umění prezentovaném ve Fait Gallery Preview doplněna o grafické práce etablovaných autorů z druhé poloviny 20. století - Aleny Kučerové, Milana Grygara a Jana Kubíčka.

Výstavě dominují díla Antonína Procházky, která odráží autorovo několikaleté úsilí o ovládnutí všeobecné platnosti díla za pomoci geometrie a inspirací uměním starověkých kultur. Skrze tendence blízké neortodoxním kubistům Metzingera a Gleizese a Delaunayovu orfismu Procházka překročil kubismus postupnou redukcí tvaru a naprosto osobitou stylizací, plnou výrazně barevných, zakřivených tvarů a točitých volut. Jeho malba postupně nabírala na objemech a plasticitě, umocňované používání neobvyklých materií. V letech 1925-1926 Procházka dospěl k novoklasicismu ovlivněnému figurálním umění archaického Řecka, starého Říma, helénistického Egypta a Indie.

Převážně kubistická malířská díla doplňuje bronzový odlitek slavné plastiky Úzkost (1911) od Otto Gutfreunda. Plastika je obecně chápána jako první socha nejen českého, ale rovněž světového kubismu. Odezvy českého kuboexpresionismu jsou zřetelné i na plátně Františka Foltýna (Na stavbě, 1924), ve kterém vrcholil jeho bytostný zájem o figuru v příznačných ostře lomených tvarech a robustním výrazu. Důraz na sociální téma a na zjednodušené, věcné zobrazení kulminoval v roce vzniku obrazu, kdy se Foltýn stěhoval do Paříže a tam se pod silným vlivem okolí, mimo jiné i Františka Kupky, začínal věnovat výhradně abstraktnímu umění. Pociťovaná potřeba reagovat na vzrůstající nebezpečí nacismu ve třicátých letech je zřejmá na díle Josefa Čapka. Námět války je v této době středem malířského zájmu také pro Emila Fillu. Protože Filla i Čapek byli zatřeni gestapem již první den války a uvězněni v koncentračním táboře, byla Fillova díla z let 1938–1939, vesměs z okruhu Bojů a zápasů a duelů Héraklových, vystavena poprvé v roce 1945 v pražském Mánesu. Bohatou sochařskou produkci Emila Filly zastupuje na výstavě Hlava ženy, která je záměrně konfrontována surrealistickou plastikou Dívka s děckem od Vincence Makovského z téhož roku. Z kubismu původně vycházel také Milan Grygar, poválečný žák Emila Filly na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V expozici je představen souborem akustických kreseb Antifon, které jsou svébytnou realizací vizuálního přepisu zvukových událostí. Fenoménu zvuku se Grygar věnuje od roku 1963. Grafička Alena Kučerová zase od roku 1963 užívá ve svých pracích perforování a od roku 1965 vystavuje vedle grafických listů rovněž použité matrice jako svébytná umělecká díla. V sedmdesátých letech vystřídala výjevy zcela běžných lidských situací žánrová témata a v jejích grafikách se objevil motiv zvířat. V letech osmdesátých figuraci zcela nahradila krajinářskými motivy. Jako krajinář naopak začínal Jan Kubíček, jenž přes ojedinělou formu lettrismu dospěl přísným rozborem řádu a bádáním v oblasti formy až ke zcela autonomní racionalistické geometrii.

Denisa Kujelová