TZ: Filip Cenek / Virtual Images Europa Jagellonica 1386 – 1572

Filip Cenek / Virtual Images Europa Jagellonica 1386 – 1572/ Moravská galerie v Brně: Místodržitelský palác / Brno / 19. 5. - 30. 9. 2012

 

Virtual Images: Europa Jagellonica 1386 – 1572, Umění a kultura ve střední Evropě za vlády Jagellonců

Moravská galerie v Brně

Místodržitelský palác, Moravské nám. 1a / stálá expozice Umění od gotiky po 19. století

www.moravska-galerie.cz

AUTOR PROJEKTU

Martin Vaněk

AUTOR VIDEÍ

Filip Cenek

Ve stálé expozici Umění od gotiky po 19. století v Místodržitelském paláci uvidí návštěvníci Moravské galerie v Brně premiéru ojedinělého projektu Virtual Images. Projekt formou videozáznamu přiblíží díla zapůjčená ze sbírek Moravské galerie v Brně na výstavu Europa Jagellonica 1386-1572.

„Madona z Olomouce zv. Primavesi, Oplakávání z Dolan a Navštívení Panny Marie. Tři pozdně středověká sochařská díla ze sbírek Moravské galerie v Brně jsou nyní součástí výstavy Europa Jagellonica v Kutné Hoře. Na jejich místě se nyní ve stálé expozici v Místodržitelském paláci prezentují autorská videa Filipa Cenka, jejichž prvotním, byť ne nejdůležitějším, posláním je pokusit se dané exponáty zpřítomnit. Autor pomocí kamery divákovi nepodává pouhý záznam reality, jenž je navíc nepřesný i kvůli 2D formátu, nýbrž nabízí různé úhly pohledu a díky tomu i různá chápání originálního pozdně středověkého uměleckého díla. Kromě vlastního pozorování a pochopení využívá navíc odborné texty, které byly o daném díle napsány, restaurátorské zprávy či podrobnou fotodokumentaci. Divák tak ve skutečnosti dostane daleko komplexnější balíček informací o exponátu, než jaký obdrží při studiu originálu. Co je vlastně při vnímání uměleckého díla nejdůležitější? Jeho status památky, aura posvátnosti, fyzická přítomnost? Čím to, že autentičnost televizního záznamu není v naší mysli většinou podrobována kritice, ale před Cenkovými videi si tuto otázku možná položíme? Na pozdně středověkém materiálu lze tímto způsobem vytvořit dialog hovořící velmi jasně i o aktuálních problémech souvisejících s vizuální recepcí.“ Martin Vaněk, autor projektu