TZ: Goyovy vize

Goyovy vize / Museum Kampa / Praha / 29. 6. - 30. 9. 2012

Goyovy vize (29. 6. - 30. 9.)

Výstava Francisca Goyi vznikla na základě reciproční dohody mezi Národní galerií a Museem Kampa. Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových zapůjčuje Národní galerii významnou kolekci obrazů a kreseb Františka Kupky, zatímco Národní galerie zapůjčuje Museu Kampa zhuštěný výběr z pozdních grafických cyklů Francisca Goyi, který je v majetku Grafické sbírky. Listy vznikly až po malířově padesátce, kdy se zotavoval z vážného onemocnění, po němž ztratil sluch a po němž se mu značně zhoršil zrak. V té době se ještě zvýraznila umělcova představivost, která se projevila v následujících grafických cyklech. Prvním z nich byly Rozmary (Caprichos), ve kterých autor vystihuje groteskní scény, tíživé přízraky a vidiny. Jeho grafický projev je už v tomto prvním cyklu velmi expresivní, umělec v něm dosáhl výrazné zkratky, rozvíjí v něm fantazii. Dokázal spojit výhody jednoduché a soustředěné linky čárkového leptu a živé plochy ztvárněné akvatintou. Tyto dvě techniky tisku z hloubky ostatně šťastným způsobem uplatnil i ve všech třech následujících vystavených cyklech. Dalším jsou Hrůzy války (Desastres de la guerra), ve kterých vyjádřil utrpení lidí za napoleonských válek, kdy Francouzi okupovali Španělsko. Tehdy ovšem vyšel z prožitku reality, kdy ani nebylo třeba přílišné obrazotvornosti. Listy tohoto cyklu vyšly v souborném vydání až pětatřicet let po malířově smrti. Staly se dramatickým záznamem každodenních příběhů spojených s krutým násilím okupačních vojsk. Dalším cyklem se staly Býčí zápasy (Tauromaquia), jejichž atmosféru umělec důvěrně znal a které od mládí sledoval. Také se jich sám aktivně zúčastňoval. Posledním Goyovým cyklem dokončeným ještě ve Španělsku jsou Rozpory – Přísloví (Disparates – Proverbios). Pocházejí z posledního období, kdy byl Goya odloučen od společnosti v důsledku svého ohluchnutí. Tehdy se ještě víc rozvinuly jeho groteskně dramatické vize, jeho až neuvěřitelné představy, které jsou v moderním umění srovnatelné snad jen s grafikami a kresbami Alfreda Kubina, rakouského umělce narozeného v Čechách.

Jistě stojí za pozornost skutečnost, že Goyovy grafické cykly byly poprvé jako celek vystavené v roce 1933 Spolkem výtvarných umělců Mánes a byly tehdy zapůjčeny ze soukromí i ze státních španělských sbírek. Znovu se u nás představily veřejnosti v paláci Kinských, sídle Grafické sbírky Národní galerie u příležitosti 140. výročí malířova úmrtí (1968). Tentokrát se tedy po dlouhé době opět naskýtá příležitost vystavit reprezentativní výběr z pozoruhodné kolekce, která je svým moderním ztvárněním fantaskních a přitom z reality vycházejících představ dodnes aktuální. Její prezentace v Museu Kampa má svůj jasný důvod. Může tu dojít k zajímavé konfrontaci mezi progresivním uměním 20. století a tvorbou jednoho ze zakladatelů moderní grafiky, který v tomto směru dosahuje stejného významu jako Dürer nebo Rembrandt.

Jiří Machalický

Doprovodný program:

Pravidelné dílny pro rodiny s dětmi

9. 7. 2012 (Z)kreslený s vět Francisca Goyi - 16.00 hodin

Komentovaná prohlídka

11. 9. 2012 s historikem umění prof. Romanem Prahlem - 18.30 hodin

Další informace:

Museum Kampa-Nadace Jana a Medy Mládkových

U Sovových mlýnů 2, 118 00 Praha 1