TZ: Ilana Salama Ortar
29. 12. 2020Infoservis
Ilana Salama Ortar / Zapouzdření - Předvídání minulosti / kurátor: Hagai Segev / Artivist Lab / Praha / 30. 12. 2020 - 25. 2. 2021
Výstava Zapouzdření představuje multidisciplinární formy umění, které reaguje na nucené přesídlení, migraci, vykořenění, uprchlictví a pocit jinakosti / cizosti v konfliktních zónách. Umění Ilany Salama Ortar je umocněno politickou inklinací k nevyřčeným a neviditelným aspektům potlačené paměti / vytěsněných vzpomínek z pohledu ženy a matky.
Projekt Artivist Lab je věnován dvěma příběhům ztvárněných formou video art a fyzických instalacích předmětů ve skleněných kapsulích a nástěných maleb.
První z video art projekcí nazvaná Foreign Body: The women of Belsunce / Cizí tělo: Belsunské ženy (nedávno vystavené na Manifesta 2020) dokumentuje životní příběhy starších severoafrických žen z Alžírů, které byly kvůli občanské válce (1954 – 1962) donuceny emigrovat ze svých domovů a přesídlit do exilu ve Francii. Druhá projekce Hundred Years of Violence / Stovky let násilí, vychází z projektu Revisiting Villa Khury / The Prophets' Tower, Haifa, 1995-2019 / Návrat do Vily Khury / Věž Proroků, Haifa, 1995 – 2019. Jedná se o příběh zničené palestinské vily (1948), na jejímž místě bylo vybudováno modernistické obchodní centrum Prohets‘ Tower (Věž proroků).
Foukané skleněné kapsule obsahující vzpomínkové předměty vyplňují prostor galerie. Údržba, dokumentace, uchování a ochránění vzpomínek ve skleněných dózách jsou základními formami tvorby a politického aktivismu Ilany Salama Ortar.
První dílo, které otvírá výstavu je nadrozměrná skleněná kapsule, která uchováva rodný list umělkyně psaný v arabštině. Na vrchu je malovaný totem se 1*slepým okem a terčem. Umělkyně toto dílo nazývá My self portrait / Můj autoportrét. Pozadí kapsule tvoří hebrejské kaligrafie na papíře ztvárňující slovo 2*„Shibboleth", které v hebrejštině znamená přijetí nebo odmítnutí na základě etnické identity.
Salama Ortar se narodila v Alexandrii na začátku 50. let. Její rodina byla donucena opustit Egypt s jednosměrnou jízdenkou (laissez-passer). Směr Izrael. Jejich cesta vedla přes tranzitní tábor v Marseille známý jako Židovský tábor. Jizva zachycená v Ilanině vzpomínkách, umocnila její citlivost vůči izraelsko-palestinském geopolitickém konfliktu a vůči starým Alžířankám v Marseille se statusem zamítnuto. Tyto dva konflikty se odrážejí rovněž v jejím současném uměleckém projektu.
Během své dlouhé umělecké kariéry pracuje Salama Ortar s pamětí nevyřčeného a skrytého, s neviditelným působením osobních traumat. Tyto vzpomínky, osobní či univerzální, konfrontuje uměleckou tvorbou, která podněcuje obnovený dialog s minulostí a projekcí do budoucnosti.
Výstava Zapouzdření věnuje pozornost často potlačovaným emocím a příběhům. Salama Ortar představuje historickou perspektivu, kterou definuje jako „Předvídač minulosti“. Vytváří umělecká díla ze zvláštních memorabilií osobního významu, které vkládá a uchovává ve foukaných skleněných kapsulích. Kapsule jemně a pevně obklopují hmotné předměty a nehmatatelné vzpomínky, které představují. Skleněné kapsule chrání spálenou hlínu migračního tábora v Marseille, ve kterém sama umělkyně pobývala po exilu své rodiny z Egypta. Hlína z tábora a předměty z jejích rodinných archivů jsou takto zapouzdřeny - a tak je uchována i skrytá paměť, připomínka věčného traumatu.
Zapouzdtřené vzpomínky inspirovaly Salamu Ortar k hledání dalších zmizelých příběhů a jejich protagonistů. V její video tvorbě dokumentuje osobní vzpomínky alžírských žen, které nyní žijí v Marseille a které dosud neměly příležitost je někomu předat. Tyto příběhy jsou o opuštění rodiny, mateřství v novém prostředí, o výzvách nového života v nové zemi a kultuře – to vše způsobilo vykořenění, uprchlictví, jinakost– zdroje osobních traumat. Video je o síle ženství, které vytváří rodiny, předává a udržuje společné tradice navzdory všem očekáváním. Nevyřčené životní osudy jsou sdíleny poprvé v rámci dlouhodobého workshopu Salamy Ortar, který uskutečnila v Marseille. Tyto vykořeněné ženy poprvé sdílí své příběhy zatímco sedí kolem stolu a povídají si, kreslí, jedí, píší či zpívají. Konfrontací z touto zkušeností dostávají prostor i naše vlastní nevyřčené příběhy.
Výstava se koná v galerii Artivist Lab, Kampus Hybernská a můžete jí navštívit online na: http://artivistlab.info/encapsulation
Zapojte se do interaktivního online projektu tím, že popíšete svojí odpověď na následující otázku a vhodíte do kapsule: Znáte slovo, ve svém rodném jazyce, které vyjadřuje příslušnost či vyloučení na základě etnické či genderové identity?
• Online vernisáž se uskuteční 29.12.2020 v 18:00h. na tomto odkazu: https://fb.me/e/cu7epBbFa
Organizátoři: Artivist Lab, Kampus Hybernská
Sponzoři: MK ČR, SFK, Praha 1, IFA and Goethe institut Praha
1* Totem se slepým okem - Zlý pohled, uřknutí či uhranutí
2* Termín pochází z biblické Knihy Soudců, ve které se popisuje, jak soudce Jefte a jeho bojovníci pomocí výslovnosti slova „šibolet“ rozeznávali své nepřátele.