TZ: Ján Triaška
5. 2. 2013Infoservis
Ján Triaška / S láskou Ján / Galéria Cypriána Majerník / Bratislava / 8. 2. - 9. 3. 2013 o 18 hod
Názov výstavy: S láskou Ján
Autor: Ján Triaška
Kurátorka: Mira Sikorová-Putišová
Miesto konania: Galéria Cypriána Majerníka Bratislava
Vernisáž: 8. februára 2013 (piatok) o 18:00 hod.
Trvanie výstavy: 9. 2. 2013 – 9.3.2013
Hoci výrazná väčšina výtvarnej produkcie Ján Triašku spadá do média maľby, jej, do počtu menšou, avšak rovnako významnou časťou sú realizácie z oblasti intermédií, najmä objektu a inštalácie. Už vizuálne spektakulárna staršia séria tzv. malieb-implantátov, v ktorej skúmal koexistenciu tradičného maliarskeho formátu a projekcie digitálnej animácie v jednej ploche, predznačila existenciu subjektívnej črty v jeho nasledovnej tvorbe. Práve v intermediálnych realizáciách je autorov subjektívny prístup – ako vyjadrovanie osobného postoja k vybraným problémom súčasnej spoločnosti, nezriedka hraničiaci až s politickou angažovanosťou, výrazne viditeľný. Má svoju paralelu aj v maľbe, avšak práve ne-maliarske realizácie výtvarníka do veľkej miery (vo výraze, ale i koncepciách) vplývajú na charakter jeho malieb, prípadne môžeme tvrdiť, že obe, v zmysle používaných médií výrazne rozdielne, oblasti tvorby Jána Triašku majú v mnohých prípadoch totožné ideové východiská. Jej maliarska časť vychádza z konceptu, ktorý okrem témy predurčuje aj spracovanie maľby – od podôb, kde má obraz formu štruktúry, k podobám výrazovo vyslovene expresívnym – najmä v geste autora, až po také, kde kľúčovým prvkom koncepcie je použitie textu s reálnym východiskom – vo forme citácie vyjadrenia konkrétnej osoby.
Kolekcia prác predstavená v Galérii Cypriána Majerníka, pozostávajúca z malieb a fúzií maľby a kresby menších formátov, obsahuje viacero príbuzných tematických línií. Autor v nich demaskuje negatívne symptómy súčasnej reality mestského prostredia a človeka v ňom, pričom ide o problematiky, ktorým sa už dlhší čas konzekventne venuje. Reaguje na problém uniformity bývania, jeho nedostupnosti i establishmentu vytvoreného okolo jeho sprostredkovateľov, a adresnosť jeho reakcií podporuje aj použitá ikonografia v obrazoch – motív plameňa či multiplikovanej alebo deštruovanej skice domu. Ďalšou z polôh prezentovanej tvorby je silná sebareferenčná črta, prítomná v obrazoch, ktoré spodobujú kritické názory kunsthistorikov na jeho maľbu. Vyjadrenie subjektívneho postoja autora, je čitateľné predovšetkým v deštrukčnom charaktere gesta – radikálnej premaľbe pôvodného obrazu textom citovaného vyjadrenia, no takisto je prítomné aj v jeho (ne)taktizovaní pri zverejňovaní týchto pôvodne osobných informácií. Predovšetkým sú však tieto plátna odpoveďou na často krát individualizovanú a tiež mnoho krát vyslovene subjektívnu výtvarnú kritiku.
Text: Mira Sikorová-Putišová