TZ: Japonský plakát

23. 10. 2015Artalk Infoservis

Hideaki Kominami, Tomoko Miygawa, Kato Yoshiro / Japonský plakát / Galerie Armaturka / Ústí nad Labem / 22. 10. - 2. 12. 2015

 

Hideaki Kominami, Tomoko Miygawa, Kato Yoshiro: Japonský plakát 

Místo konání: Pro design, Armaturka (1. patro), Jateční 49, Ústí nad Labem

Kurátoři výstavy: Sonny Nakai, Dana Zikmundová

Grafik: Tomáš Brychta

Japonská estetika i duchovní myšlení ovlivňuje naši evropskou společnost v různých vlnách již dvě století. V současnosti se nejčastěji setkáváme s filmovou produkcí (anime), komiksem (manga) a nejrůznějšími druhy elektronických hraček pro děti i dospělé. Tyto uměle vytvářené světy s nadpřirozenými bytostmi nabízí bezpečné útočiště před osobními problémy i společností nastavenými pravidly. Citlivý kontrast mezi těžkými životními podmínkami a „japonským fenoménem roztomilosti“ patří k výrazným motivům východoasijského vizuálního umění.

Také autoři, kteří se prezentují na výstavě v galerii Pro design, reagují na události ve společnosti s formální nadsázkou a humorem, přitom jejich tvorba ukrývá hlubší rovinu nostalgických vzpomínek či dokonce traumatizujících zkušeností. Plakáty No more Fukushima (2011) od Tomoko Miyagawy či We won´t be defeated! (2011) Kato Yoshiro vznikly krátce po největší přírodní katastrofě, jenž zemi postihla před čtyřmi lety. Vedle plakátů se sociální a společenskou tématikou na výstavě nalezneme také „Message“, tzv. hesla nebo výkřiky, vyjadřující se ve vizuální zkratce k aktuálním situacím ve společnosti. Hideaki Kominami představuje grafiku pro kulturní příležitosti, mimo jiné plakát s titulkem„New Japanese Culture wil be born in Hagi“, propagující japonské město, proslavené bohatou produkcí bambusu, jednoho z významných symbolů země. Redukované formy a expresivní vizuální styl s jasnou barevností nese zřejmé stopy populární kultury, ale můžeme v nich také nalézt odkazy k dřevořezům japonských umělců 19. století.