TZ: Jiří David / Ondřej Kopal / Jan Svoboda
13. 10. 2012Infoservis
Jiří David: Pro a proti / Ondřej Kopal: Some[tajm] / Jan Svoboda: Polovina VII / GAVU Cheb / 11. 10. - 30. 12. 2012
Jiří David, Pro a proti, Velká galerie, kurátor Martin Dostál Ondřej Kopal, Some[tajm], Malá galerie, kurátor Martin Dostál Jan Svoboda, Polovina VII, 1970, Opus magnum, kurátor Pavel Vančát 11. října –30. prosince 2012 www.gavu.cz
Na podzimní termín připravila GAVU Cheb trojici výstav. V hlavním výstavním prostoru je to výběrová retrospektiva jedné z nejvýraznějších osobností současné výtvarné scény Jiřího Davida. „Každý rok bychom chtěli představit jednu přehledovou výstavu žijícího umělce, takže tato výstava navazuje na loňskou retrospektivu Jiřího Kovandy,“ říká ředitel galerie Marcel Fišer. V Malé galerii, jejíž dramaturgie je zaměřená na aktuální polohy současného umění, představí své obrazy z poslední doby malíř (a mimochodem kdysi také Davidův žák na pražské akademii) Ondřej Kopal. A ve formátu Opus magnum, věnovaném vždy jednomu mimořádnému dílu, to tentokrát bude fotografie Polovina VII největšího českého fotografa 2. poloviny 20. století Jana Svobody.
Velká galerie v druhém patře má dvě části, čemuž odpovídá i koncepce Davidovy výstavy. Ta levá, větší část je „historická“ a jsou zde představeny nejdůležitější polohy jeho mnohovrstevnaté tvorby; pravá část se zaměřuje na práci z několika posledních let. Jiří David vstoupil na scénu na začátku 80. let jako představitel postmoderní generace. Podobně jako jeho vrstevníci se zpočátku vyjadřoval v intencích neoexpresionismu, reagujícím na impulsy německého hnutí Neue Wilde a italské transavantgardy. Na výstavě se objevují i méně známé rané malby na papíře z tohoto období. Krátce nato se u něj objevuje zájem o jazyk a znak, ve svých obrazech tematizuje banalitu spojenou s pokleslými žánry a s vyprázdněnou nacionální tematikou. V 90. letech se vedle malby, někdy velmi tradičně cítěné, zabýval i objektem, instalací či videem. Mezinárodní ohlas mu přinesly zejména konceptuálně pojaté fotografie, z nichž je na výstavě silně zastoupen zejména proslulý cyklus Skryté podoby - frontální záběry tváře známých osobností (v Chebu Martina Navrátilová, Karel Gott a další), rozdělené na dvě stejné poloviny a složené do nových, dokonale symetrických podobizen. „Pro mnohé pozorovatele je Jiří David tvůrcem zdánlivě nečitelným, rozpolceným, těkajícím mezi médii,“ říká kurátor výstavy Martin Dostál. „Opak je však pravdou. David je totiž překvapivě soustředný ve významu každého svého díla, v komunikaci, kterou chce s divákem navodit, v tom, jak v každém uměleckém výstupu koncentruje svoji jedinečnou vizuálně-mentální zkušenost.“
V Malé galerii se představuje Ondřej Kopal, jehož dílo bylo v posledních letech několikrát k vidění v brněnské Wannieck gallery a Kopal patří ke kmenovým autorům kurátora této sbírky Richarda Adama. „Kopalova díla jsou plná gestického projevu a divoké barevnosti, stejnou měrou však i konceptuálně zkázněná a pečlivě budovaná. Nebojí se použít koláž a asambláž, a to jak ve formálním, tak ve významovém smyslu slova,“ říká o jeho práci Martin Dostál.
Konečně třetí a nejmenší výstavou je prezentace tří fotografií z cyklu Polovina Jana Svobody z roku 1970, z nichž důraz je položen na Polovinu s číslem VII, prezentovanou v nádherné velkoformátové zvětšenině, kterou kurátor výstavy Pavel Vančát interpretuje jako „… ukázku Svobodových ambicí emancipovat fotografii vůči malířství a sochařství. Ve svých dílech často řešil elementární otázky kompozice, prostoru a iluze, které základním způsobem definují fotografický obraz a jimiž se zabývali i jeho tehdejší přátelé Stanislav Kolíbal a Zdeněk Palcr.“