TZ: Josef Dabering

25. 10. 2013Artalk Infoservis

Josef Dabernig: Textuálna fotografia / tranzit dielne / Studená 12 / Bratislava / 25. 10. -1. 12. 2013

 Josef Dabernig: Textuálna fotografia

 

Kurátorka / Judit Angel

Vernisáž / 25. októbra 2013 / 19 00 hod

tranzit dielne / workshops / Studená 12 / Bratislava

Otvorené / piatok – nedeľa / 14:00 – 18:00

Výstava potrvá do 1. decembra 2013

 

Cieľom tejto výstavy, ktorá prezentuje nový výber z pokračujúceho fotografického seriálu Josefa Daberniga* s názvom Panorama, ako aj jeho film Lancia Thema (2005), je vyzdvihnúť charakteristické aspekty umelcovej tvorby a ponúknuť nový pohľad na vzťah medzi fotografiou, filmom a priestorom. Dabernig sa považuje za výtvarného umelca, ktorý rozširuje skulpturálny koncept na iné, rôznym spôsobom sa prelínajúce umelecké médiá (film, fotografia, text, objekt či inštalácia). Tento voľný prístup k umeleckým médiám vyvažuje formálny minimalizmus a precízna organizácia jeho prác. Pod ich štrukturálnou rigoróznosťou je však zároveň citeľný aj silný emotívny podtón. Výstava, ktorá je prvou z nového programu tranzit.sk (pod vedením Judit Angel), sa zároveň usiluje vytvoriť koncentrované, no pritom mnohovrstvové prepojenie konceptu, metodológie, štruktúry, umeleckých médií a konceptuálneho prístupu.

345 fotografií malého formátu vystavených na stoloch v niekoľkých prúdoch je výsledkom Dabernigových ciest po Východnej a Južnej Európe, Latinskej Amerike, Severnej Afrike a Východnej Ázii. Všetky ponúkajú panoramatický pohľad na viac-menej prázdne priestory na okrajoch veľkých miest: štadióny, športové ihriská a iné miesta v procese transformácie. Pre tých, ktorí porozumejú ich kódom, môžu tieto priestory nadobudnúť mystické rozmery; sú zachytené v okamihoch medzi ich idealizáciou a zánikom. Zatiaľ čo centrálna prázdnota fotografií predstavuje určitú nulovú úroveň uvoľnenia ľudskej predstavivosti, okrajové stopy historických, sociálnych, ekonomických a kultúrnych zmien poskytujú informácie o možných príbehoch týchto miest. Oslavou prázdna umelec zaujíma kritický postoj k mediálnej kultúre a komentuje jej okázalé, zahaľujúce a exotizujúce aspekty. Vďaka digitálnej úprave fotografie nadobúdajú abstraktný, až ikonický charakter: poukazujú na metódu pristupujúcu ku geopolitickým rozdielom z pohľadu cestovateľa, ktorý sa síce o tieto priestory zaujíma, no neobýva ich.

Postupné prezeranie/čítanie týchto obrazov môže ľahko vyústiť do filmového alebo textového zážitku. Na dôvažok, fotografie z umelcovho archívu spolu s jeho rituálom vytvárania panoramatických záberov slúžia ako základné stavebné prvky filmu Lancia Thema. Ten je čiastočne road-movie, čiastočne anti-reklamou; prináša však aj delikátnu mieru inštitucionálnej kritiky, keďže autor je producentom, režisérom a zároveň aj hercom svojho filmu.

Zatiaľ čo medzi fotografickou inštaláciou na stoloch a filmovou projekciou prebieha neustály tok krížových referencií, projekt ako celok v konečnom dôsledku vytvára dialóg aj so samotným priestorom výstavy – bývalou cementárňou nachádzajúcou sa na okraji mesta. Týmto spôsobom rozvíja skúmanie histórie, miest, snov a očakávaní.

 

* Josef Dabernig v roku 1981 absolvoval štúdium sochárstva na Akadémii umenia vo Viedni. Jeho sochárska tvorba sa postupne pretavila do iných umeleckých médií ako fotografia, text, či inštalácia. V roku 1996 začal realizovať krátke filmy, ktoré boli predstavené na festivaloch v Locarne, Oberhausene, v Rotterdame a v Toronte. Jeho film “Hypercrisis” bol nominovaný na Cenu európskeho filmu/European Film Awards na Benátskom filmovom festivale. Jeho nedávne výstavy: 14 Films/14 filmov; MOCAK Múzeum súčasného umenia, Krakow (2013), FORMER WEST: Notes from Berlin/BÝVALÝ ZÁPAD: Poznámky z Berlína; BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht (2013), Monday Begins on Saturday/Pondelok začína v sobotu; Bergen Assembly, Bergen (2013), Leisure, Discipline and Punishment/Voľno, disciplína a trest; 6. Contour bienále, Mechelen (2013), Josef Dabernig: Panorama; Kunsthaus Graz a Neue Galerie Graz (2013). Participoval na Bienále v Gwangju v roku 2012, na Benátskom bienále v rokoch 2003 a 2001 a na Manifeste 3, v Ljubljani v roku 2000.

Jeho monografie boli vydané v: Kerber PhotoArt (2013), JRP|Ringier, Zürich (2008) a vo Verlag der Buchhandlung Walther König (2005). Dabernig žije a pracuje vo Viedni.

 

Kyvadlový mikrobus odchádza spred Quo Vadis, z Hurbanového námestia o 18.30 pm. Naspäť: 9.30 pm

 

Program 7 novembra 2013

diskusia v priestoroch VŠVU o 17.00 hod

Vysoká škola výtvarných umení, prednášková miestnosť číslo 135 - Hviezdoslavovo námestie 18 / Bratislava

Projekt v spolupráci s Ateliérom IN (Katedra intermédií a multimédií) v rámci programu Open Studio

 

„Cestovanie je svojím spôsobom filmová záležitosť ...“– Josef Dabernig v diskusii s Christianom Kravagna, Danielom Grúňom a Judit Angel

 

www.tranzit.org