TZ: Josef Dabering
25. 10. 2013Infoservis
Josef Dabernig: Textuálna fotografia / tranzit dielne / Studená 12 / Bratislava / 25. 10. -1. 12. 2013
Josef Dabernig: Textuálna fotografia
Kurátorka / Judit Angel
Vernisáž / 25. októbra 2013 / 19 00 hod
tranzit dielne / workshops / Studená 12 / Bratislava
Otvorené / piatok – nedeľa / 14:00 – 18:00
Výstava potrvá do 1. decembra 2013
Cieľom tejto výstavy, ktorá prezentuje nový výber z pokračujúceho fotografického seriálu Josefa Daberniga* s názvom Panorama, ako aj jeho film Lancia Thema (2005), je vyzdvihnúť charakteristické aspekty umelcovej tvorby a ponúknuť nový pohľad na vzťah medzi fotografiou, filmom a priestorom. Dabernig sa považuje za výtvarného umelca, ktorý rozširuje skulpturálny koncept na iné, rôznym spôsobom sa prelínajúce umelecké médiá (film, fotografia, text, objekt či inštalácia). Tento voľný prístup k umeleckým médiám vyvažuje formálny minimalizmus a precízna organizácia jeho prác. Pod ich štrukturálnou rigoróznosťou je však zároveň citeľný aj silný emotívny podtón. Výstava, ktorá je prvou z nového programu tranzit.sk (pod vedením Judit Angel), sa zároveň usiluje vytvoriť koncentrované, no pritom mnohovrstvové prepojenie konceptu, metodológie, štruktúry, umeleckých médií a konceptuálneho prístupu.
345 fotografií malého formátu vystavených na stoloch v niekoľkých prúdoch je výsledkom Dabernigových ciest po Východnej a Južnej Európe, Latinskej Amerike, Severnej Afrike a Východnej Ázii. Všetky ponúkajú panoramatický pohľad na viac-menej prázdne priestory na okrajoch veľkých miest: štadióny, športové ihriská a iné miesta v procese transformácie. Pre tých, ktorí porozumejú ich kódom, môžu tieto priestory nadobudnúť mystické rozmery; sú zachytené v okamihoch medzi ich idealizáciou a zánikom. Zatiaľ čo centrálna prázdnota fotografií predstavuje určitú nulovú úroveň uvoľnenia ľudskej predstavivosti, okrajové stopy historických, sociálnych, ekonomických a kultúrnych zmien poskytujú informácie o možných príbehoch týchto miest. Oslavou prázdna umelec zaujíma kritický postoj k mediálnej kultúre a komentuje jej okázalé, zahaľujúce a exotizujúce aspekty. Vďaka digitálnej úprave fotografie nadobúdajú abstraktný, až ikonický charakter: poukazujú na metódu pristupujúcu ku geopolitickým rozdielom z pohľadu cestovateľa, ktorý sa síce o tieto priestory zaujíma, no neobýva ich.
Postupné prezeranie/čítanie týchto obrazov môže ľahko vyústiť do filmového alebo textového zážitku. Na dôvažok, fotografie z umelcovho archívu spolu s jeho rituálom vytvárania panoramatických záberov slúžia ako základné stavebné prvky filmu Lancia Thema. Ten je čiastočne road-movie, čiastočne anti-reklamou; prináša však aj delikátnu mieru inštitucionálnej kritiky, keďže autor je producentom, režisérom a zároveň aj hercom svojho filmu.
Zatiaľ čo medzi fotografickou inštaláciou na stoloch a filmovou projekciou prebieha neustály tok krížových referencií, projekt ako celok v konečnom dôsledku vytvára dialóg aj so samotným priestorom výstavy – bývalou cementárňou nachádzajúcou sa na okraji mesta. Týmto spôsobom rozvíja skúmanie histórie, miest, snov a očakávaní.
* Josef Dabernig v roku 1981 absolvoval štúdium sochárstva na Akadémii umenia vo Viedni. Jeho sochárska tvorba sa postupne pretavila do iných umeleckých médií ako fotografia, text, či inštalácia. V roku 1996 začal realizovať krátke filmy, ktoré boli predstavené na festivaloch v Locarne, Oberhausene, v Rotterdame a v Toronte. Jeho film “Hypercrisis” bol nominovaný na Cenu európskeho filmu/European Film Awards na Benátskom filmovom festivale. Jeho nedávne výstavy: 14 Films/14 filmov; MOCAK Múzeum súčasného umenia, Krakow (2013), FORMER WEST: Notes from Berlin/BÝVALÝ ZÁPAD: Poznámky z Berlína; BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht (2013), Monday Begins on Saturday/Pondelok začína v sobotu; Bergen Assembly, Bergen (2013), Leisure, Discipline and Punishment/Voľno, disciplína a trest; 6. Contour bienále, Mechelen (2013), Josef Dabernig: Panorama; Kunsthaus Graz a Neue Galerie Graz (2013). Participoval na Bienále v Gwangju v roku 2012, na Benátskom bienále v rokoch 2003 a 2001 a na Manifeste 3, v Ljubljani v roku 2000.
Jeho monografie boli vydané v: Kerber PhotoArt (2013), JRP|Ringier, Zürich (2008) a vo Verlag der Buchhandlung Walther König (2005). Dabernig žije a pracuje vo Viedni.
Kyvadlový mikrobus odchádza spred Quo Vadis, z Hurbanového námestia o 18.30 pm. Naspäť: 9.30 pm
Program 7 novembra 2013
diskusia v priestoroch VŠVU o 17.00 hod
Vysoká škola výtvarných umení, prednášková miestnosť číslo 135 - Hviezdoslavovo námestie 18 / Bratislava
Projekt v spolupráci s Ateliérom IN (Katedra intermédií a multimédií) v rámci programu Open Studio
„Cestovanie je svojím spôsobom filmová záležitosť ...“– Josef Dabernig v diskusii s Christianom Kravagna, Danielom Grúňom a Judit Angel