TZ: Moussa Kone a Svätopluk Mikyta
24. 5. 2013Infoservis
Moussa Kone a Svätopluk Mikyta / Follow the Line / Krokus Galéria / Bratislava / 29. 5. - 28. 6. 2013
Moussa Kone & Svätopluk Mikyta / Follow the Lin
Otvorenie výstavy: utorok, 28. mája 2013, 19.00
Private preview: 16.00‐18.00 (pre pozvaných hostí a médiá)
Miesto konania: Krokus Galéria, Námestie 1. mája 3, 81106 Bratislava
Trvanie výstavy: 29.5.‐28.6.2013
Otvorené: Po. – Pia. 14.00 – 18.00 (a na základe telefonickej dohody)
Krokus Galéria uvádza výstavu slovenského umelca Svätopluka Mikytu a rakúskeho umelca Moussu Koneho s názvom Follow the Line. Na spoločnej výstave sa umelci stretávajú po prvý raz, zároveň je to premiéra diel Moussu Koneho na Slovensku. Názov výstavy je výzvou pre sledovanie spoločných línií v tvorbe oboch umelcov, ktorých spája záujem o médium kresby a grafiky. Okrem toho odkazuje na konceptuálny aspekt ich výtvarných programov, obaja o svojich témach rozmýšľajú koncepčne a spracúvajú ich v komplexných cykloch. A v neposlednom rade zdieľajú spoločné nadšenie pre rukodielnu prácu, či už ide o kresbu, grafiku alebo intermediálne presahy. Dôsledné hlásenie sa oboch tvorcov ku kedysi základnej výbave každého výtvarného umelca v kombinácii s konceptuálnym uvažovaním vedie k prekvapivým prienikom a príbuzenstvám.
Vyštudovaný maliar Moussa Kone sa po absolvovaní Universität für angewandte Kunst vo Viedni rozhodol pre médium kresby, v ktorom tvorí dodnes. Jeho kresby tušom na papieri sú charakteristické svojou prísnou lineárnou formou, Kone s obdivuhodným zmyslom pre detail a s až mánickou presnosťou zaznamenáva aj tie najmenšie štruktúry. Prepracované kresby svedčia o pevnej ruke trpezlivého kresliara. Detailnú lineárnu kresbu umne kombinuje s prázdnymi plochami alebo plochami čiernej farby, čím vytvára silné kontrasty.
Kresba má stále miesto aj v tvorbe Svätopluka Mikytu. Mikyta sa v posledných rokoch dostal do povedomia diváckej verejnosti na Slovensku a v zahraničí predovšetkým ako autor prekresieb reprodukcií zo starých kníh a tlačovín, ktoré spája do väčších celkov a site specific inštalácií. Už menej známy je jeho rozsiahly cyklus denníkových kresieb, ktoré začal robiť v polovici 90. rokov a ktoré sú akýmsi paralelným work in progress‐univerzom k jeho ostatným plošným dielam a inštaláciám. V hravých, miestami až sureálnych kompozíciách s iróniou spracúva každodenné zážitky, otázku národnej identity, motív autoportrétu. V prípade Moussu Koneho tvoria denníkové kresby uzavretú sériu vyše stovky kresieb z roku 2009, ktoré vznikli počas jeho pobytu v Berlíne a boli publikované v magazíne Quart. Kone pracuje na jednej kresbe aj niekoľko týždňov a tento formát denného zaznamenávania preňho znamenal výzvu. Na úvod výstavy prinášame výber z denníkových kresieb oboch umelcov. Sú to záznamy ich veľmi osobných príbehov, spontánne experimenty, zároveň sa v nich objavujú motívy charakteristické pre ich ďalšiu tvorbu ako napríklad Koneho záujem o sociálnu kontrolu, ktorú spracoval aj v sérii "chelsea smiles" (2011‐2013).
Bibliofília je ďalším prienikom v umení Moussu Koneho a Svätopluka Mikytu, hoci vedie k rozdielnym výstupom. Oboch zaujíma kniha ako nosič poznania ale aj ako objekt. Mikyta je známy svojou zberateľskou vášňou starých publikácií, ktoré využíva vo svojej tvorbe, Kone má za sebou viacero spoluprác na knižných projektoch, naposledy v rámci autorskej edície Moby Dick Filet z dielne Harpune Verlag Wien. V mnohých kresbách Kone reflektuje samotný proces kreatívnej tvorby ako zaznamenávania sveta, jej možnosti a mantinely. V kresbe s názvom "out of the closet" (2013) sa ústredná postava prehrabáva v šuflíku (v angličtine sa šuflík nazýva „drawer“, čo pripomína akt kreslenia), ktorý je metaforou umelcovej práce: výberu a vizualizovania myšlienky ako stretu nekonečnej slobody s nutnosťou sebaobmedzenia. Spojenie kresby s objektom "writing table (A&O)" (2008) je spojením produktu a rituálneho miesta intelektuálnej a remeselnej práce. Nohy pracovného stola v tvare písmen alfa a omega sú symbolickými hraničnými bodmi začiatku a konca a piliermi pracovnej plochy, na ktorej niečo vzniká.
Motív pracovnej plochy ako miesta vzniku nových (alebo 'iných') súvislostí nájdeme aj v sérii najnovších diel Svätopluka Mikytu s prozaickým názvom "Záves" (2013). Ide o veľkoplošné práce na papieri, v ktorých sa naplno prejavila Mikytova schopnosť recyklácie materiálov, foriem a obsahov. Kresby spája s linotlačami na staré kancelárske formuláre, s monotypiami reprodukcií zo zabudnutých kníh a s premaľbami. Zvieracie a rastlinné motívy kombinuje s abstraktnými geometrickými tvarmi a s jemnými lineárnymi štruktúrami. Charakteristická "nástenková estetika" korešponduje s potrebou vytvorenia iného ako lineárneho a chronologického systému zaznamenávania poznania. Intuícia a asociácia hrajú dôležitú úlohu. Mikytov zámer je oživovanie nepotrebných vecí, zabudnuté obrazy kóduje do nových súvislostí a vytvára akýsi otvorený atlas osobnej archeológie a geografie.
Text: Gabriela Kisová