TZ: Návrat Rembrandta

Návrat Rembrandta / Národní galerie v Praze / Praha / 22. 9. 2014

Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Učenec ve studovně, 1634, Národní galerie v Praze, olej, plátno 141 x 135 cm

Návrat Rembrandta

Téměř rok trvalo restaurování jediného Rembrandtova obrazu na území České republiky, který se nyní vrací zpět do expozice ve Šternberském paláci. Rozsáhlý výzkumný a restaurátorský projekt byl plně finančně podpořen prestižním patronem – společností Bank of America Merrill Lynch.

Samotnému restaurování obrazu Učenec ve studovně předcházel důkladný průzkum za použití moderních metod. Národní galerie v čele s restaurátorem Adamem Pokorným spolupracovala s mezinárodní mobilní laboratoří MOLAB (jedná se o spojení čtyř restaurátorských pracovišť v Itálii) disponující speciálním skenerem umožňujícím nasnímat obraz v několika hladinách infračerveného spektra. Na základě pořízených snímků bylo možné studovat podkresbu, změny provedené umělcem a druhotné zásahy jako tmely a retuše. Zkoumány byly také použité pigmenty na jejichž detailní analýze se podílela chemicko-technologická laboratoř Národní galerie a laboratoř KIKIRPA  (Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium) sídlící v Bruselu. Během průzkumu díla byla například odhalena autorská změna malby baretu, místo něhož Rembrandt původně zamýšlel turban. Jedním z dalších překvapivých zjištění bylo, že červený organický pigment, který byl použit zejména v oblasti stínu knihy, kožešiny pláště a ubrusu není světlostálý a během staletí se výrazně odbarvil, což zapříčiňuje dnes patrný šedavý tón malby v těchto partiích.

Na obraze je uplatněn dvojvrstvý podklad typický pro Rembrandtovy obrazy na plátně, kdy spodní červenohnědá vrstva je pokryta slabým nátěrem šedivého tonu. Na tomto barevném základě je pak vystavena samotná malba. Nejprve si umělec rozvrhl celou kompozici v hnědošedé podmalbě. Finální malba je pak rozehrána v druhém kroku. Rembrandt začal malbou pozadí, pak následovala drapérie tmavého pláště a až jako poslední byly provedeny inkarnáty. Hmota malby je zde modelována kulatým štětcem. Síla nánosu variuje od subtilního nánosu s projevující se strukturou plátna až po silně pastózní nánosy. Na závěr byly naneseny svrchní lazury.

V rámci restaurátorského zásahu byla upevněna uvolněná malba a následně byl sejmut svrchní syntetický lak. Spodní stará laková vrstva byla ovšem ponechána, aby byla zachována patina přiznávající téměř čtyřsetleté stáří obrazu. Dále byly odstraněny veškeré retuše a rušivé tmely z předešlého restaurátorského zásahu. Následně po čištění byly vytmeleny defekty a provedena retuš restaurátorskými barvami a obraz opatřen slabou vrstvou laku. Výsledky technologického průzkumu budou zařazeny do mezinárodního projektu Rembrandt Database.

Rembrandtovo autorství pražského obrazu nebylo odborníky nikdy zpochybněno. Dílo nese veškeré charakteristické znaky malířova stylu malby – energické tahy štětcem a nanášení barvy na ještě nezaschlou předchozí barevnou vrstvu. Malba je značena v dolním levém rohu jako Rembrandt. f. 1634 (f. – lat. fecit = zhotovil). Období vzniku malby náleželo do šťastné periody Rembrandtovy tvorby i osobního života – malíř se ten rok oženil se Saskií van Uylenburgh, dcerou významného obchodníka s uměním, a započal slibnou kariéru v Amsterdamu. V tu dobu již upustil od malby menších formátů, kterým se věnoval ve svém rodném Leidenu, a upřednostňoval větší kompozice s figurami v životním měřítku. Muž na pražském obraze je vyobrazen v momentě přerušení četby foliantu položeném na stole, kde je také  glóbus a knihy dovozující jeho učenost. Je oděn do sametového  pláště lemovaného kožešinou zvaného tabbaard zdobeného dvěma zlatými řetězy. Postava učence byla v minulosti slučována s vyobrazením „Rabína“, „Orientálce“, či „Doktora Paracelsea“. S největší pravděpodobností se však jedná o malbu typu tronie (niz. tvář, obličej), která představuje anonymní postavu v nějakém zvláštním, většinou exotickém (nebo archaickém) kostýmu. Úsilím umělce je pak zachytit zajímavou fyziognomii  a výraz, právě tak jako duševní rozpoložení zobrazené figury. Model, který Rembrandt užil na obrazu z Národní galerie, se objevuje již o rok dříve na malbě zachycující muže v turbanu zdobeném řetězy, oděného do brokátového pláště a s mečem v ruce (Mnichov, Bayerische Staatsgemäldesammlungen)  a ještě jednou v podobném kostýmním aranžmá v roce 1635 (Rijksmuseum Amsterdam).

Rembrandtův obraz, který je prvně zaznamenán v inventáři umělecké sbírky rodu Nosticů v roce 1819, je jedním z nejvýznamnějších děl uměleckých sbírek České republiky.

Své nezastupitelné místo zaujímá také v kolekci Národní galerie v Praze, kde se dále nachází  na sedmdesát Rembrandtových grafických listů. Jsme velmi rádi, že můžeme návštěvníkům obraz prezentovat v jeho téměř původní podobě a že mohou obdivovat Rembrandtovu bravurní techniku a smysl pro barvy. Díky štědré podpoře Bank of America jsme mohli provést vskutku důkladný průzkum díla, jehož výsledky chceme předložit také v zahraničí“, dodává kurátorka Národní galerie Andrea Rousová.

Bank of America Merrill Lynch poskytuje v rámci unikátního Projektu restaurování uměleckých děl granty pro restaurování děl významné svou uměleckou hodnotou. Od roku 2010 poskytla společnost finanční podporu muzejím ve 27 zemí a podpořila celkem 72 restaurátorských projektů. Pro tento rok je to hned několik projektů – cyklus fotografií švédské umělkyně Evy Klasson v Moderna Museet ve Stockholmu; vytvoření dvou kopií Magna Carta  pro Society of Antiquaries of London a dále restaurování sochy „Portrét Joelly“ od Salvatora Dalího a čtyři raně středověké manuskripty z Trinity College Dublin Library. „Náš Projekt restaurování uměleckých děl byl vytvořen nejen proto, aby upozornil na potřebu ochrany uměleckých a historických pokladů, ale aby vzdělával společnost a vyjádřil úctu k rozličným kulturám a tradicím na celém světě,“ řekla Andrea Sullivan, šéfka Corporate Social Responsibility v Bank of America Merrill Lynch. Protože restaurování pohlcuje stále větší sumy z napjatých rozpočtů muzeí, potřeba soukromého financování umění je pořád naléhavější,“ řekl Holger Bross, šéf německé pobočky Bank of America Merrill Lynch. „Je pro nás ctí, že pomáháme uchovat Rembrandtovo dílo, které je kulturně a historicky tak významné pro Českou republiku.

Vystavení restaurovaného Rembrandtova obrazu doprovází projekt After Rembrandt, v němž budou postupně prezentována díla čtyř současných autorů (Štefan Tóth, Jakub Špaňhel, Vladimír Véla, Alžběta Josefy) vytvořených jako umělecké reflexe Rembrandtovy malby. Obrazy, které budou nainstalovány naproti Rembrandtovu dílu jsou  shodného formátu, ostatní je věcí umělecké invence. Tato  recepce (či apropriace) starých mistrů je v  umění standardním jevem a mnoho renomovaných galerií programově propojuje tzv. staré umění s uměním současným.  Národní galerie v Praze v některých výstavních projektech a doprovodných programech nejen že hledá paralely v různých časových vrstvách umění, ale přímo iniciuje vznik osobitých reflexí návštěvníků všech věkových kategorií. Cílem je ukázat veřejnosti, že staré umění je stálým inspiračním zdrojem pro nové generace umělců, že má svůj potenciál a význam pro dnešní dobu, že nejde jen o artefakty zakonzervované na zdech výstavních sálů.

Vstupné v rámci stálé expozice:

základní            150 Kč

snížené              80 Kč

rodinné            200 Kč

Doprovodné programy k projektu After Rembrandt

Přednášky s dataprojekcí

22.11. sobota v 11. 00 – Rembrandt a jeho model / v rámci cyklu Mistři evropského umění / J.Handlová

Cena: vstupné na přednášku 120 Kč / 60 Kč (studenti, senioři, členové SPNG a pedagogové) / Místo setkání: přednáškový sál 2. patro

Face to face

18. 10. sobota v 16.00

Setkání s vyzvaným umělcem Štefanem Tóthem a kurátorkou NG Andreou Rousovou v expozici, dokumentace práce na obraze, diskuse,  posezení u kávy.

V ceně vstupného, místo setkání: přednáškový sál 2. patro

Víkendová dílna pro děti a rodiče – Rembrandt v ateliéru

16.11. neděle 10.30 / děti 6 – 9 let / a 14.00 / děti 10 – 13 let

Rezervace nutná - 14 dnů před konáním akce nebo po obdržení pozvánek Cena: 90 Kč za osobu / Doba trvání: 120 min. / Místo setkání: vestibul paláce. Pro rezervaci a zasílání pozvánek prosíme o tyto údaje: jméno a rok narození dítěte, jméno rodiče, emailovou adresu, telefon. Kontakty: e-mail: ssueduc@ngprague.cz , tel. 233 081 720, 233 081 721

Programy pro školy a zájmové skupiny

Osobnosti holandské malby 17. století  - Studenti budou s lektorem diskutovat o postavení umělce ve zmíněné době, zamyslí se nad tím, pro koho a co malíř tvořil a jak byl oceňován současníky. Program pro ZŠ II. st. a SŠ

Kdo to asi byl? - portrétní malba – sestavujeme příběhy ze života zobrazených lidí. Program pro MŠ a 1. st. ZŠ

Učedníkem v Rembrandtově ateliéru – pojďte se proměnit v učedníky malířství. S paletou a skicářem podnikneme studijní cestu obrazárnou, nahlédneme do dalekých krajin, budeme zkoumat tváře a obdivovat zátiší. V ateliéru pak budeme realizovat „objednávku“ bohatého měšťana a malovat obraz. Program pro MŠ a l. stupeň ZŠ

Cena: 20 - 30 Kč / 1 žák při skupině 20 a více osob + vstupné 20Kč/ 1 žák/ 400 - 600 Kč /  skupina žáků menší než 20 osob +vstupné 20Kč/ 1 žák / Doba trvání: 60 - 90 min. /Rezervace: dva týdny předem na tel. 220 514 598 nebo e-mail: sp.educ@ngprague.cz

Pracovní list pro děti základních škol – Já a Rembrandt Lektorské oddělení Sbírky starého umění Národní galerie v Praze, Šternberský palác, Hradčanské nám. 15, Praha l

www.ngprague.cz