TZ: Obrazy mysli / Mysl v obrazech

Obrazy mysli / Mysl v obrazech / Moravská galerie v Brně: Uměleckoprůmyslové muzeum / Brno / 9. 12. 2011 - 18. 3. 2012

Obrazy mysli / Mysl v obrazech: Společná výstava Moravské galerie v Brně a Deutsches Hygiene-Museum v Drážďanech

Moravská galerie v Brně

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno

9. prosince 2011 – 18. března 2012

www.moravska-galerie.cz

Vstupné: 150/75 Kč, rodinné 310 Kč, skupinové 50 Kč/os.

 

Deutsches Hygiene-Museum Dresden / DHMD

Lingnerplatz 1, Drážďany

22. července – 31. října 2011

www.dhmd.de

 

IDEOVÝ KONCEPT VÝSTAVY

Ladislav Kesner

 

KONCEPCE A KURÁTORSKÁ PŘÍPRAVA

Ladislav Kesner, Colleen M. Schmitz /DHMD/

 

KURÁTOR VÝSTAVY V MG

Petr Tomášek

Moravská galerie v Brně ve spolupráci s Deutsches Hygiene-Museum v Drážďanech připravila zcela mimořádnou mezinárodní výstavu Obrazy mysli / Mysl v obrazech, díky níž si mohou návštěvníci například vůbec poprvé v České republice prohlédnout originály kreseb Leonarda da Vinci. Vystavena budou také díla Albrechta Dürera, Rembrandta van Rijn, Lucase Cranacha, ale i současných významných autorů, jakými jsou Robert Morris či Antony Gormley, ale i unikátní kresebné studie nositelů Nobelovy ceny Camilla Golgiho a Santiaga Ramóna y Cajal. Díky vystaveným exponátům, zapůjčeným z více než sedmdesáti významných českých i zahraničních muzeí, představuje výstava lidskou mysl tak, jak ji zprostředkovávají různé druhy a typy uměleckých i vědeckých obrazů od středověku až do současnosti.

Jedinečná expozice tak vybízí návštěvníky k procházce fascinujícím světem obrazů vytvořených umělci a vědci ve snaze postihnout nejniternější oblasti lidské duše a vedle estetického prožitku nabídne i velké množství nových poznatků.

TEMATICKÉ CELKY VÝSTAVY

Výstava je rozdělena do čtyř samostatných celků — Univerzum mysli, Já a mysl, Stavy mysli a Metafory mysli.

První části výstavy, nazvané Univerzum mysli, vévodí díla Leonarda da Vinci. Obrazy a objekty shromážděné v jedné místnosti umožňují sledovat dvě roviny uvažování o vztahu mozku / těla a mysli: první je pohled na anatomickou strukturu mozku zprostředkovanou neuroanatomickými obrazy, jak jej reprezentují renesanční a předmoderní anatomické ilustrace či soudobé grafy neurálních sítí. Druhou rovinu představuje „geografie“ mysli, tj. snaha o konkrétní lokalizaci duše v těle od středověkých schémat vycházejících převážně z myšlenek antických autorit k mikrokosmu celulární úrovně — neuronům a synapsím, jak jej koncem 19. století zviditelnila mikroskopie a nejnověji pokročilé zobrazovací technologie.

Druhá část výstavy Já a mysl sleduje základní trajektorii „hledání duše“ v předmoderních a raně moderních portrétech a autoportrétech a její proměnu v moderním umění, kdy došlo k výrazným posunům v chápání a zobrazování vztahu mezi psýché a výrazem a ke zpochybnění tradičních způsobů, jakými tvář odkrývá duši či mysl. Vybraná díla nedávné minulosti a současnosti přibližují, jak umění (často v přímém dialogu se soudobou filozofií, psychologií a vědou) dále problematizuje roli tváře v reprezentaci subjektivity, nebo se jí dokonce úplně vzdává, a také experimentuje s novými způsoby (re)prezentace lidského „já“. Několik skupin autoportrétů a portrétů umožňuje sledovat, jak individuální lidská podoba povstává ze sledu prchavých, přechodných výrazů odkazujících k momentálním stavům mysli a vědomí.

Třetí sekce výstavy se pokouší přiblížit některé krajní Stavy mysli. Mapuje od se 19. století rozvíjející „čtení mysli“ z vizuálně pozorovatelných symptomů řeči těla a později z různých druhů zobrazení (od kreseb pacientů po soudobé zobrazování mozku). Umělci pak po staletí zachycovali prchavé i trvalejší stopy hnutí mysli ve výtvarných dílech a jejich diváci intuitivně vyvozovali stavy mysli v nich zachycené. Z praktických důvodů jsme se rozhodli soustředit se na tři — vizuálně velmi vděčné — polohy mysli: snící mysl, emocionální mysl a mysl narušenou.

Metafory mysli — tedy čtvrtá část výstavy — shromažďuje velmi širokou skupinu děl pokrývající nejen různá vizuální média, ale především celé spektrum piktoriálních a zobrazovacích konvencí, od vysoce abstraktních diagramů a schémat po umělecké představy v podobě figurálních, ikonických i abstraktních alegorií psychiky a mysli. Zvláštní pozornost věnujeme metaforickým krajinám mysli — ty zahrnují nejen obrazy krajiny v čínském i evropském umění, zamýšlené jako alegorie určitého mentálního stavu či rozpoložení, ale také „krajiny“ neuronů a synapsí, odkrývané nejmodernějšími zobrazovacími metodami.

ŠIROKÉ SPEKTRUM EXPONÁTŮ

Výstava zahrnuje celou řadu významných exponátů od medicínských traktátů a iluminovaných rukopisů přes ukázky renesanční portrétní malby, lékařské ilustrace z 19. století, příklady čínské krajinomalby, po díla moderního a současného umění, včetně instalací, nových médií a videa či high-tech biomedicínské obrazy a vizualizace.

TECHNICKÉ ZAJIŠTĚNÍ VÝSTAVY

Výstavní prostor Uměleckoprůmyslového muzea musí splňovat přísné bezpečnostní i technické podmínky, určené jednotlivými zápůjčiteli. Všechny místnosti musí vykazovat stálou teplotu 20 stupňů Celsia a relativní vzdušnou vlhkost kolem 50%. Obzvláště vzácná díla včetně kreseb Leonarda da Vinci jsou instalována v klimatických vitrínách se světelnou hladinou omezenou na 50 luxů.

Mnoho exponátů je umístěno v solitérních vitrínách, obsahujících granulát korigující vlhkost vzduchu, vitríny s nejcennějšími díly jsou pak opatřeny neprůstřelným sklem. Ojedinělé jsou i výstavní panely hlavního prostoru — Dvorany, které jsou vyrobeny ze speciálního plastu tak, aby vytvářely zajímavé vizuální uspořádání a podtrhly prezentaci vybraných děl.

OBRAZY MYSLI / MYSL V OBRAZECH V DHMD

Do výstavních prostor v přízemí a prvním patře Uměleckoprůmyslového muzea, které bylo kvůli výstavě výrazně architektonicky upraveno, se modifikovaná verze výstavy přesunula z Deutsches Hygiene-Museum v Drážďanech, kde ji od 22. července do 31. října navštívilo dvacet pět tisíc lidí.

„Lidé ocenili zejména obsah výstavy, jednotlivé unikátní exponáty, ale také působivou instalaci a celkovou atmosféru výstavních prostor. Stejně příznivé byly i ohlasy v tisku. Kritika se shodla, že výstava návštěvníkům úspěšně přiblížila jinak obtížně postižitelnou oblast lidské mysli. Mimořádně šťastné je právě spojení umění a vědy — oblastí, které návštěvníkům společně otvírají zcela novou perspektivu. Ke snadnějšímu pochopení složitých souvislostí a zprostředkování výstavy široké veřejnosti přispěly zejména podrobné textové popisky jednotlivých exponátů, z nichž mnohé jsou vzácnými originály. I tento aspekt byl všeobecně kladně hodnocen. Reakce návštěvníků z Drážďan a okolí, ze zbytku Německa i ze zahraničí nás ubezpečily, že tato spolupráce byla mimořádně úspěšná,“ uvedl za spolupořádající instituci ředitel Deutsches Hygiene-Museum v Drážďanech Klaus Vogel.

OBRAZY MYSLI / MYSL V OBRAZECH V MG

„Po čtyřech letech přípravných prací, mimořádném nasazení týmu Moravské galerie v Brně a intenzivní spolupráci se zahraničním partnerem budou mít naši návštěvníci možnost spatřit významná díla z desítek světových muzeí a galerií, a vůbec poprvé v České republice si prohlédnout originály kreseb Leonarda da Vinci.

Výstava a doprovodná publikace současně poskytnou pohled na historii a okolnosti procesů ‚čtení mysli z obrazů‘ a přiblíží, jak interpretují obrazy lidské mysli například filozofové, historici umění, psychiatři či radiologové a jaké představy o člověku a jeho duši z těchto interpretací vyplývají.

Vedle kurátorské práce s fascinujícím tématem výstavy a s doprovodným katalogem tento projekt vyžadoval a také umožňoval rozmanité formy komunikace mezi pracovníky obou muzeí. V úzké kooperaci jsme tak dokázali na jedné straně prozkoumat charakter ducha v nejrůznějších oborech výzkumu, na straně druhé pak probádat formy jeho prezentace v historických a aktuálních světech obrazů v umění a vědě. Z našeho pohledu dlouhodobý aspekt této spolupráce proto můžeme spatřovat i v rovině interdisciplinárních zkušeností, které vstoupí do institucionální paměti obou našich muzeí.

Jsme přesvědčeni, že komplexní charakter intenzivní spolupráce vedl k vybudování jedinečné výstavy, jaká, pokud jde o formu i téma, dosud nikdy nevznikla. Potěší nás, pokud to návštěvníci výstavy a čtenáři této knihy budou vidět stejně jako my.“

Marek Pokorný

ředitel Moravské galerie v Brně

„Neurovědy a kognitivní vědy přinesly v průběhu posledních desetiletí podstatný kvantitativní skok v porozumění lidské mysli. Pomocí nových zobrazovacích technologií, které dokáží vizualizovat nejen fyzické struktury, ale také procesy a změny v mozku v reálném čase, hledají odborníci odpověď na zásadní otázky o povaze lidského vědomí a o procesech, jimiž lidský mozek jako biologická entita produkuje mysl. Mysl však není pouze vědecký, ale také kulturní jev, jenž má v humanitních vědách a umění dlouhou tradici a hraje zde významnou roli. Moderní vědecká a diagnostická zobrazení mozku je tak možné vnímat i v kontextu jiných druhů obrazů, které nejrůznější podoby a projevy lidské mysli po staletí zachycují svými specifickými prostředky — totiž spolu s obrazy uměleckými. Výtvarné umění různých dob a původu po staletí vnímáme mj. jako výraz, symptom či prostě ‚obraz’ emocí, vnímání, imaginace, paměti a jiných vědomých či nevědomých kapacit lidské mysli.

Řada umělců (převážně, avšak nejen z období modernismu) pak dokonce vědomě a cíleně vytvářela svá díla jako metafory lidské mysli. Současný dynamický rozvoj neurovědy a kognitivních věd vytváří potřebu i příležitost pro nové formy multidisciplinární spolupráce a dialogu mezi sférami biomedicínských věd a humanitárních oborů, ale také vědy a umění.“

Ladislav Kesner

autor výstavy

Specifické téma výstavy zaujalo herce a psychoterapeuta Pavla Kříže, jenž se rozhodl projekt podpořit a stát se patronem výstavy Obrazy mysli / Mysl v obrazech. „Téma výstavy ‚Obrazy mysli’ je fascinující a získalo si okamžitě mou pozornost. Kombinace umění a vědy je nadčasová a má univerzální lidskou přitažlivost. Obdivuhodný seznam respektovaných umělců se čte téměř jako ‚Who Is Who’ v historii umění. Mít možnost vidět originály mistrů, jako je Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Rembrandt van Rijn, Jacobo Bassano, Edvard Munch, Oskar Kokoschka, Toyen …a mnohých dalších, stoprocentně přitáhne pozornost široké veřejnosti. Já se osobně nesmírně těším na mistrovská díla i na celou takto originálně zaměřenou výstavu.“

K výstavě vychází ve spolupráci s nakladatelstvím Barrister a Principal rozsáhlá publikace s texty autorů neurofyziologa Maxwella Bennetta z Univerzity v Sydney, filozofa Michaela Pauena z Humboldtovy univerzity v Berlíně, neurologa Richarda Wingatea z King‘s College v Londýně, historika umění Petra Witlicha z Karlovy univerzity a dalších.

OHLASY NA VÝSTAVU VE SVĚTOVÝCH MÉDIÍCH

„The curators match the quality of the gathered objects with a fascinating narration of the history of mind imagery.“ / „Kurátorům se podařilo shromáždit výjimečný soubor sbírkových děl a brilantně jej interpretovat; výsledkem je strhující shrnutí dějin zobrazování mysli.“

Alison Abbott, Nature, vol 476

„Was auf den Bildern zu sehen ist, wird bündig erläutert, während Beiträge im exzellent gemachten Katalogbuch die bildgebenden Verfahren kritisch justieren und die Idee vom Gehirn als eigentlichem Statthalter des Ich auf Distanz bringen.“ / „To, co vidíme na vyobrazeních, je přesvědčivě a logicky vysvětlováno, zatímco příspěvky v excelentně připraveném katalogu shrnují a podrobují kritickému třídění zobrazovací metody a myšlenku o mozku jako o skutečném držiteli Já odkazují do patřičných mezí.“

Helmut Maye, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 24/08/2011

„Ein nicht geringer Anteil der bildenden Kunst, das zeigt die spannende Ausstellung "Images of the mind" im Deutschen Hygiene-Museum, in Dresden, bezieht ihren Antrieb aus dem Versuch, das Geheimnis des Denkens dadurch zu bannen, dass sie seinen Verursacher porträtiert - den Geist.“ / „Nemalá část výtvarného umění, jak ukazuje poutavá výstava Images of the mind v Německém muzeu hygieny v Drážďanech, čerpá impulzy z pokusu zapudit tajemství myšlení tím, že portrétuje jeho původce, ducha.“ Ingo Arnde, Tages Zeitung, 14/09/2011

II. ZÁPŮJČKY A DÍLA NA VÝSTAVĚ OBRAZY MYSLI / MYSL V OBRAZECH

V Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně bude vystaveno celkem 210 děl, 80 z nich je zapůjčeno z českých a 95 ze zahraničních institucí. Ze sbírek Moravské galerie v Brně návštěvníci uvidí 35 děl.

ZÁPŮJČKY ZE SVĚTOVÝCH MUZEÍ / VÝBĚR z 52 muzeí a galerií

Britské královské sbírky ve Windsoru, École nationale supérieure des beaux-arts v Paříži, Museum Boijmans Van Beuningen v Rotterdamu, Städel Museum ve Frankfurtu, Instituto Cajal v Madridu, vídeňská Albertina a mnohé další

ČESKÉ INSTITUCE / VÝBĚR z 20 muzeí a galerií

Národní galerie v Praze, Galerie hlavního města Prahy, Západočeská galerie v Plzni, Moravská zemská knihovna, Národní lékařská knihovna a další

VÝBĚR ZE ZASTOUPENÝCH AUTORŮ NA VÝSTAVĚ

zahraniční umělci: Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Lucas Cranach st., Rembrandt van Rijn, Jacopo Bassano, Giovanni Battista Tiepolo, Caspar David Friedrich, Max Klinger, Edvard Munch, Oskar Kokoschka, Ernst Barlach, Martin Kippenberger a další

čeští umělci: Josef Šíma, Bohumil Kubišta, Jindřich Štyrský, Toyen, Josef Váchal, Jan Zrzavý, Karel Malich, Adriena Šimotová, Jiří Černický a další

DÍLA ZE SBÍREK MORAVSKÉ GALERIE V BRNĚ / VÝBĚR

Rembrandt van Rijn, Vlastní podobizna v baretu s perem, 1633, lept, papír

Lucas Cranach, Podobizna Martina Luthera, 1521, mědiryt, papír

Max Švabinský, Studie hlavy muže k obrazu Splynutí duší, tužka, černá křída, papír

Jan Zrzavý, Šílenec, 1918, uhel, papír, 1918

Wilhelm Bernatzik, Zasněná, 1898, olej, plátno

Otto Gutfreund, Úzkost, 1911, bronz

DALŠÍ ČESKÉ INSTITUCE / VÝBĚR

Národní galerie v Praze

Albrecht Dürer, Friedrich II. Moudrý, kurfiřt saský, 1524, mědiryt, papír

Edvard Munch, Žena, 1896, lept, papír

Caspar David Friedrich, Severní moře v měsíční záři, kolem 1823, olej, plátno

Josef Šíma, Šedá krajina s červeným tělem, 1967, olej, plátno

Galerie hlavního města Prahy

Karel Malich, Pozoruji čtyři sedící za stolem, 1980, pastel, tempera, papír

Památník národního písemnictví

Josef Váchal, Chorobné duše, 1907, akvarel, tuš, papír

Galerie Maldoror, Praha

Jindřich Štyrský, Všudypřítomné oko, 1937, tužka, rudka, pastel, karton

Západočeská galerie v Plzni

Bohumil Kubišta, Vlastní podobizna s modrým pozadím, 1908, olej, plátno

ZAHRANIČNÍ INSTITUCE

The Royal Collection, Winsdor / Královská sbírka, Winsdor

Leonardo da Vinci, Anatomické kresby lebky, hlavy a nervů – lebka zobrazená v řezu, 1489

Albertina, Vídeň

Edvard Munch, Žárlivost III, litografie, japonský papír

Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Albrecht Dürer, Hlava mladé ženy, 1505, křída, papír

III. INSTITUCE, AUTOŘI A KURÁTOŘI VÝSTAVY

MORAVSKÁ GALERIE V BRNĚ

Moravská galerie v Brně je výjimečná šíří svého záběru. Jako jediné muzeum umění v České republice se zabývá výtvarnou kulturou zcela komplexně. Pracuje jak s volným uměním, tedy malbou, kresbou, grafikou a plastikou od nejstaršího období po současnost, tak s fotografií, užitým uměním, grafickým designem a architekturou. Moravská galerie v Brně je druhým největším muzeem umění v České republice.

DEUTSCHES HYGIENE-MUSEUM DRESDEN

Instituce, která se zaměřuje na kulturní, sociální a vědecké proměny společnosti na začátku 21. století. Od svého založení v roce 1912 platí toto drážďanské muzeum ve světě za jedno z nejunikátnějších kulturních a vědeckých zařízení. Ve svých výstavách nabízí témata z kultury, společnosti, vědy a umění. Stálá expozice „Člověk jako dobrodružství“ se zabývá souborem témat věnovaných lidskému tělu a zdraví. Atraktivní architektura, instalace využívající soudobou techniku či moderní interaktivní prvky, ale také klasické muzejní exponáty vytvářejí jedinečný charakter této výstavy. Motto stálé expozice „žasnout — poučit se — vyzkoušet“ vystihuje také dobře Dětské muzeum, které se hravou formou snaží přiblížit pět lidských smyslů.

AUTOŘI A KURÁTOŘI PROJEKTU

Doc. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D.

Historik umění, přednáší na Masarykově univerzitě v Brně. V letech 1986–1998 pracoval v Národní galerii v Praze (kurátor, ředitel sbírky asijského umění, náměstek ředitele). Autor řady výstav, katalogů a několika desítek odborných studií z oblasti čínského umění, teorie umění, muzeologie a kulturní politiky. Je mj. autorem knih Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech (1887, 2005); Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti (2000); Marketing a management muzeí a památek (2005); Miloš Šejn: Býti krajinou (2010).

Colleen M. Schmitz

Kurátorka a vedoucí oddělení výstav a zápůjček Deutsches Hygiene-Museum v Drážďanech. Je kurátorkou řady tuzemských a mezinárodních výstav, mimo jiné výstavy „Krieg und Medizin /Válka a medicína/“ společně s Wellcome Collection London (Londýn 2008, Drážďany 2009, Ottawa 2011), dále „Evolution. Wege den Lebens /Evoluce. Cesty života/“ (Drážďany 2005–2006), „Kosmos im Kopf. Gehirn und Denken /Kosmos v hlavě. Mozek a myšlení“ (2000 Drážďany, 2001 Mannheim). Je také editorkou a autorkou interdisciplinárních publikací k výstavám, nejnověji připravila společně s Jamesem Peto a Melissou Larner k vydání knihu „Krieg und Medizin /Válka a medicína/“, Göttingen: Wallstein Verlag, 2009.

Petr Tomášek

V roce 2002 absolvoval studium oborů dějiny umění a estetika na Filozofické fakultě MU v Brně a nastoupil interní doktorské studium tamtéž. Začátkem roku 2005 přijal místo asistenta kurátora sbírky starého umění v Moravské galerii v Brně, od roku 2008 zde působí jako kurátor sbírky malířství a sochařství středověku a raného novověku. Spolupracoval při přípravě řady větších i menších výstav a publikací, jeho dosud posledním autorským počinem je výstava Moravská národní galerie (Místodržitelský palác MG, červen – říjen 2011). Svůj odborný zájem směřuje na dějiny sběratelství a umění

18. — 19. století.

IV. DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE K VÝSTAVĚ OBRAZY MYSLI / MYSL V OBRAZECH

Výstavní plocha

Cca 1000 m²

 

Grafické a architektonické řešení výstavy

chezweitz & roseapple / Berlín

Rose Epple, Detlef Weitz

Hans Hagemeister, Lena Panzau, Frank Zimmermann

 

Adaptace grafiky pro brněnské uvedení výstavy

Metoda, spol. s. r. o.

Adaptace architektury pro brněnské uvedení výstavy

Velek, Velková, Velek architekti

 

Grafika katalogu výstavy a propagačních materiálů

Robert V. Novák

 

Organizace zápůjček

Elisabeth Ahner, Pavla Obrovská

 

Produkce

Miroslava Pluháčková, Petra Trtílková

 

Instalace

Oddělení stavby výstav MG pod vedením Petra Kolaji

Firmy Svatopluk Máša a Miloš Měřinský

Restaurátorská příprava exponátů

Restaurátorské oddělení MG pod vedením Igora Fogaše

 

Propagace

Adéla Janěková, Kateřina Pacíková, Veronika Pacíková, Martina Vašková

 

Komentované prohlídky

Eva Strouhalová, tel. +420 532 169 146, e-mail: da@moravska-galerie.cz

 

Doprovodný program

Pavlína Vogelová

 

Patronem výstavy je herec a psychoterapeut Pavel Kříž

 

V. DOPROVODNÝ PROGRAM K VÝSTAVĚ

OBRAZY MYSLI & UMĚLCI A KONTEXTY

Přednáškový cyklus / středy, začátky v 17 hod.

Speciální přednáškový cyklus k výstavě se zaměřením na hlubší představení vybraných umělců, stylů a kontextů zastoupených na výstavě Obrazy mysli. Přednášet budou hostující odborníci, teoretici a kurátoři MG. / leden―březen 2012, V 40 Kč

VÝKLADY NA VÝSTAVĚ

1) autorský výklad / Ladislav Kesner / viz web MG

2) speciální výklad s patronem výstavy hercem Pavlem Křížem a kurátorem Petrem Tomáškem, středa 4/1/2012 15 h a 17 h, zdarma k ceně vstupného. Omezený počet míst.

3) kurátorský výklad na výstavě / Petr Tomášek, 11/1/2012 16 h, 16/2/2012 18 h, 14/3/2012 17 h, zdarma k ceně vstupného

4) lektorské výklady v českém jazyce

9/12/2011–18/3/2012 / soboty, začátky vždy v 16 h

5) cizojazyčné výklady

v německém jazyce v 16 h: 14/12, 18/1, 22/2

v anglickém jazyce v 16 h: 15/12, 19/1, 23/2

FILMOVÝ OBRAZ MYSLI / pondělky, začátky v 18 h

Přehlídka hraných filmů. Ve spolupráci s U.S. Embassy Prague. Vstup volný.

FILMOVÝ DOKUMENT MYSLI / ZÁHADY DUŠE (Monika Rychlíková, 2010-2011), začátky projekcí vždy v sobotu 17 h. Vstup se zakoupenou vstupenkou z výstavy Obraz mysli / Mysl v obrazech. Jedna vstupenka z výstavy platí na všechny projekce cyklu.

HUDEBNÍ POEZIE OBRAZŮ MYSLI

Vladimír Václavek

Čtvrtek 16/2/2012 19 h

Hudební osobnost nejen brněnské alternativní scény, která společně s undergroundem tvořila od poloviny osmdesátých let kontrapunkt k oficiální rockové scéně, ve speciálním koncertu propojujícím hudbu, poezii a obrazy mysli. V 120 Kč v předprodeji na pokladnách MG a TIC

PERSPEKTIVY A HRANICE ZOBRAZOVÁNÍ MOZKU A MYSLI

Kolokvium a panelová diskuse

Čtvrtek 23/2/2012

Přednášky českých odborníků a panelová diskuse související s poznáním a diagnostikou mysli prostřednictvím zobrazování mozku v sociálních, kulturních a etických rovinách. Více viz web MG.

TÝDEN MYSLI

27/2–4/3/2012

Specializované přednášky a programy odborníků přibližující nové formy multidisciplinární spolupráce a dialogu mezi sférami biomedicínských věd, humanitních oborů, vědy a umění. 2/3/2012 KOLOKVIUM TÝDNE MYSLI

Více viz web MG.

VÝTVARNÉ DÍLNY PRO DĚTI

Vymalováno! Galerie pro nejmenší, 2-6 let

Sobotní ateliéry, 6-15 let

VÝTVARNÉ DÍLNY PRO DOSPĚLÉ

Rozhovory s obrazy — Tvůrčí dílny pro pedagogy

Tvorbou k poznání a inspiraci — ateliér pro dospělé

Creativ 60+, komentované prohlídky a výtvarné dílny pro seniory

DUKAČNÍ PROGRAMY PRO ŠKOLY

Specifické výukové programy pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ a střední školy, ZUŠ

 

PARTNEŘI VÝSTAVY

Záštitu nad výstavou převzal premiér vlády České republiky Petr Nečas a předseda vlády Svobodného státu Sasko Stanislaw Tillich. Projekt se koná za podpory Ministerstva kultury České republiky a statutárního města Brna.