TZ: Od Tiziana po Warhola / Vitráž Karla Svolinského
23. 9. 2012Infoservis
Od Tiziana po Warhola: Vitráž Karla Svolinského / Muzeum umění Olomouc / Olomouc / 20. 9. 2012
Svolinského čtyřmetrová vitráž odpočívala více než 50 let v depozitáři, teď ji Muzeum umění ukáže na výstavě Od Tiziana po Warhola
Olomouc, 20. 9. 2012
Už 25. října olomoucké Muzeu umění zahájí jeden z nejvýznamnějších projektů posledních let – výstavu Od Tiziana po Warhola, kterou si druhá největší instituce svého druhu u nás připomene 60 let činnosti. Ve výstavních sálech diváci najdou zhruba 500 exponátů od starého umění po současnou výtvarnou kulturu a mezi nimi i řadu děl, která ještě nebyla nikdy vystavena, nebo dlouhá léta odpočívala v depozitáři. Patří k nim také čtyřmetrová dvojdílná vitráž Karla Svolinského nazvaná Z města i venkova, která byla jedním z ústředních exponátů československého pavilonu na EXPU 1958 v Bruselu. Poté se přestěhovala do beden a více než 50 let čekala na další příležitost. Olomoucké muzeum ji nyní, v souvislosti s jubilejní výstavou zrekonstruovalo a představí veřejnosti.
Muzeum umění Olomouc má podle kurátorky Anežky Šimkové ve svých sbírkách tři vzácné památky na světovou výstavu EXPO 1958 v Bruselu. Mezi originální předměty z bruselské expozice patří monumentální dvojvitráž Z města i venkova vyrobená podle návrhu Karla Svolinského, která byla umístěna v přízemí československého pavilonu s dalšími vitrážemi podle návrhů českých umělců Jana Kotíka a Vladimíra Sychry. Společně tehdy reprezentovaly vysokou úroveň českého skla. „Po skončení bruselského EXPA skončily barevné skleněné výplně vitráží v dřevěných bednách prostlaných dřevitou vatou a několik desetiletí odpočívaly v depozitářích, stejně jako čtyři metry vysoké kovové rámy s nepřehlédnutelnými ´bruselskými´ příčkami,“ přiblížila osud slavného díla Šimková. Příležitost představit Svolinského dvojvitráž v novém lesku se olomouckému muzeu naskytla až nyní, a to v souvislosti s výstavou Od Tiziana po Warhola. „V rámci přípravy výstavy se tak přímo ve výstavním sále Trojlodí uskutečnila náročná rekonstrukce díla. Ujala se jí pražská Umělecká huť sklenářská Jiřička-Coufal, jejíž ateliér se může pochlubit tradicí od roku 1935 a který měl kdysi i v roce 1958 podíl na montáži a posléze demontáži bruselské vitráže,“ řekla kurátorka. Šéf ateliéru Petr Coufal spolu s restaurátorem Radkem Páníkem a jihokorejskou sochařkou Nikki Eunkyung, která u nás studuje řemeslo vitráže, postupně do kovové konstrukce opatrně vkládali a upevňovali jednotlivé skleněné segmenty, vyrobené pro bruselské EXPO podnikem Borské sklo. „Předcházela tomu samozřejmě důkladná odborná příprava a dá se říci, že i tiché nadšení pracovníků ateliéru, kteří se rekonstrukcí vitráže vysloveně těšili. Po dvou dnech soustředěné práce se jim podařilo obnovit exponát, který spoluvytvářel bruselský styl, jednu z osobitých kapitol českého designu. Stalo se tak po celých 54 letech od vzniku této dvojdílné vitráže,“ neskrývala nadšení Šimková.
Celé dílo tvoří dva za sebou stojící rámy s barevnými výplněmi, z nichž přední nese v sobě důležité obrazové poselství, v tomto případě pro Svolinského příznačnou optimistickou symboliku života v přírodě s oblíbenými motivy mládí, her, ptáků, květin, Slunce a doplněnou i symboly městské architektury, zadní konstrukce je pak pozadím pro přední část. „Teprve po nasvětlení vyniknou světelné efekty průsvitu barevných skel a jejich hra, která se mění i se změnou postavení pozorovatele. Svolinského dvojvitráž bude bezpochyby patřit k efektním a divácky přitažlivým součástem výstavy Od Tiziana po Warhola,“ nepochybuje historička umění. Upozornila současně, že „bruselský sen“, jak zní název slavné výstavy a knihy o československé účasti na EXPU 1958 a životním stylu 1. poloviny 60. let, nebude na výstavě Od Tiziana po Warhola reprezentovat jen Svolinského vitráž. „Vystavíme i dvě textilní díla, která rovněž zdobila československý pavilon v Bruselu, totiž rozměrný gobelín Antonína Kybala s názvem Hrála si má milá s holubičkou a slavný vlněný koberec Ludmily Kybalové Srdcová dáma odměněný v Bruselu Velkou cenou,“ uzavřela Šimková.
Výstava Od Tiziana po Warhola s podtitulem Muzeum umění Olomouc 1951 – 2011 bude probíhat od 25. října do 31. března příštího roku v obou muzejních budovách, tedy v Muzeu moderního umění a v Arcidiecézním muzeu a divákům nabídne to nejlepší ze sbírek od starého umění po současnou výtvarnou kulturu. „Výstava bude rozdělena na pět relativně samostatných výstav. Zahrne staré umění, výtvarné umění 19. století, umění první a druhé poloviny 20. století a prezentaci historie nejen muzea, ale sbírání a vystavování výtvarného umění na Olomoucku od konce středověku prostřednictvím fotodokumentace, publikací a katalogů. V obou budovách tak návštěvníci uvidí zhruba pět set exponátů, které je provedou dějinami výtvarného umění,“ přiblížil ředitel muzea Pavel Zatloukal. Muzeum ale nezůstane jen u výstavy. „Naším cílem je popularizace muzejní činnosti prostřednictvím pestré škály doprovodných akcí, například přednášek, komentovaných prohlídek a koncertů, a také speciálních programů pro žáky a studenty všech typů škol,“ upozornil Zatloukal.