TZ: Pavel Sterec
1. 9. 2009Infoservis
Pavel Sterec: Nízké napětí / BKC: Galerie mladých / Brno / 2. 9. - 1. 10. 2009
Východiskem tvorby Pavla Sterce (AVU Praha) je dlouhodobě performance, respektive performativní přístup k práci, kdy případné artefakty vznikají jako výsledky experimentů, konstruovaných situací a epizodických dějů. V tomto kontextu je třeba vnímat fakt, že sama výstava Nízké napětí, kterou autor připravil pro Galerii mladých, je pojata jako experiment, respektive jako jeho reprezentace. Nízké napětí je vystavěno na půdorysu slavného pokusu I. P. Pavlova se psy. Pavlov prokázal, že za vhodných podmínek lze asociativně vytvářet nové vazby mezi počitkovými vjemy a fyziologickými reakcemi. Zatímco na počátku psi slinili „přirozeně“ v očekávání stravy, na konci pokusu se podařilo dosáhnout toho, že tuto reakci spouštělo pouhé rozsvícení světla. Tento posun od reálného k symbolickému představuje podnětnou metaforu, kterou můžeme vztáhnout na civilizační proces jako celek a umění jako jeho součást.
Pavel Sterec rozdělil prostor galerie do pěti částí, které odpovídají jednotlivým krokům Pavlovova pokusu. Potravu (psí žrádlo) jako výchozí bod experimentu nahradil autor sérií fotogramů. Ty zaujímají v kontextu umělecké tvorby velmi specifické místo – jde o znaky indexové povahy, v nichž se skutečnost do obrazu „otiskuje“ na základě čistě kauzálních vztahů. Ve srovnání s fotogramy pak mají další artefakty, s nimiž se v instalaci setkáme, o poznání symboličtější povahu, byť se jedná o obyčejné předměty – zvonky a světla.
Pro uchopení Stercovy výstavy je zásadní číst ji jako celek – jako instalaci, v níž jednotlivé části nabývají významu ve vzájemném vztahu, respektive na základě pozice, kterou zaujímají v celkové skladbě. Instalace se svou dráždivou povahou, v níž i obyčejné věci nabývají statutu uměleckého díla, má také vzácnou schopnost nově vymezovat teritorium, v němž se odehrává umění. Tento aspekt sehrává v Galerii mladých, která postrádá jednoznačné prostorové ohraničení, důležitou roli. Nízké napětí nelze jako výstavu pouze registrovat (podobně jako když se rychlým pohledem do galerie, v níž visí obrazy, ujistíte o tom, že všechno je, jak má být). Podobně jako pavlovovský předobraz představuje výstava uzavřenou strukturu, v níž opomenutí jednoho kroku brání dosažení kýženého cíle. Podstatný rozdíl je ten, že zatímco ve zmíněném pokusu bylo hodnocení výsledků zcela v rukou experimentátora–pozorovatele, zde se dílčí výsledky sčítají formou jednotlivých diváckých introspekcí a nemohou tak nabídnout jiný než fragmentární obraz.
Jan Zálešák
kurátor Galerie mladých
PAVEL STEREC
* 22. 5. 1985 v Praze
pavel.sterec@gmail.com / http://pavelsterec.org
STUDIUM / STUDIES:
2004 Fakulta výtvarných umění, VUT Brno - ateliér Performance (Prof. Tomáš Ruller)
2006 stáž na FAMU Praha - DAT prof. Petr Skala
od r. 2007 Akademie výtvarných umění v Praze – Škola konceptuální tvorby - ateliér prof. Miloše Šejna
2008 AVU Praha – Ateliér hostujícího profesora - Zbigniew Libera
REZIDENCE / RESIDENCY:
2008 CCA Sharhorod (UA)
SAMOSTATNÉ VÝSTAVY (VÝBĚR) / SELECTED SOLO SHOWS:
2009 Hypnóza a morálka, Galerie Jelení, Praha
2008 Den před večerem, Galerie Meet Factory, Praha
2008 Menší poštovní blamáž, Galerie 36, Olomouc
2008 Po proudu (ve spolupráci s Kateřinou Držkovou), Galerie 35M2, Praha
2008 Zlevněnka, Galerie Potraviny, Brno
2007 Osobní ropná skvrna, výstavní prostor Benzínka u Slaného
SKUPINOVÉ VÝSTAVY (VÝBĚR)/ SELECTED GROUP EXHIBITIONS:
2009 Místo a formule, Kutná Hora
2009 Hlava, Karlín Studios, Praha
2009 Bílý papír černá nevěsta, Praguebiennale 4, Praha
2009 Revised Edition, GUM studio, Carrara (IT)
2008 Cosmopolitics, Art Laboratory, Berlín (DE) / Galeria Nuova, Bukurešť (RO)
2008 Qui Vive?, 1st Moscow International Biennale for Young Art (RU)
2008 Magnesite, Košice (SK)
2007 Cargo, Boraros ter, Budapešť (HU)
2007 Agorafolly, ECCA-Central Electrique, Brusel (BE)
2006 Radio Revolten, Halle (DE)
JINÉ / OTHER:
2008 spolukurátor Cargo
2008 spoluzakladatel Galerie Pavilon