TZ: Phonon~ festival experimentální hudby a zvukového umění

Phonon~ festival / Ústí nad Labem / 23. – 24. 9. 2022

Po dvouleté odmlce se na scénu opět vrací event phonon~ a to rovnou ve formě dvoudenního festivalu, který je poprvé pořádán ve spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR. Festival již tradičně uvede progresivní interprety z mezinárodní scény na pomezí experimentální hudby a zvukového umění doplněné o tematické přednášky a workshopy. Letos se festivalové dění bude odehrávat ve třech zásadních lokacích ústecké kulturní scény, a to ve Veřejném sálu Hraničář, v Domě umění Ústí nad Labem a v předlické Armaturce (bývalá Galerie Emila Filly). Stejně jako v minulých ročnících event se soustředí na zvukovou produkci a kvalitní poslech ve formátu prostorového zvuku.

První večer festivalu, který je věnován koncentrovanému poslechu, proběhne v sálu ústeckého Hraničáře. Festival bude zahájen performancí českého skladatele a hudebníka Jana Trojana, která je zaměřena na jemnou hru s rezonancí kovu a práci zpětnou vazbou. V průběhu večera dále zazní sonicko-poetická performance Jana Buriana a Jaroslava Hrdličky Prázdniny, audiovizuální projekt Channeling AV od britského umělce Simona Whethama, který pracuje se vzájemně se ovlivňujícím systémem aparátů a sonického prostředí, performance umělkyně Avsluta založené na naraci tvořené znělými objekty a v neposlední řadě Justyna Stasiowska s projektem fakescapes, který vychází z jejího výzkumu tvorby umělých zvukových prostředí.

Druhý večer festivalu, který se odehrává v industriálním prostoru bývalé Armaturky, bude spíše než s kontemplativním poslechem spojen s pohybem a fyzickou zkušenosti. Sobotní část je zaměřena na experimentální formy klubové hudby podpořené kvadrofonním zvukem. V průběhu večera se můžete těšit na dynamické live sety od mexického umělce tvořícího v Berlíně pod jménem Hexorcismos, jenž ve své tvorbě využívá specificky trénovanou umělou inteligenci a česko-belgický projekt Misty Picture tvořený umělci Enchanted Lands a Wim Dehaen, dále na multižánrový kvadrofonní DJ set od katalánského dua Mad Cachichi a performance s využitím analogových a digitálních technologií od Sturmherta působícího v rakouském Linci. Dalším z vystupujících je Lotus Wash, člen kolektivu Noise Kitchen, který se ve svých vystoupeních pohybuje na hranici techna a ambientní hudby. Úvod a závěr večera bude doplněn performery z pořádajícího kolektivu phonon~. Celý večer bude podpořen světelným designem od kolektivu Play.AV.

V průběhu sobotního dne je pro návštěvníky připraven program v ústeckém Domě umění, který sestává z přednášek, workshopů a zvukového umění. Po dobu konání festivalu bude v Domě umění nainstalován oktofonní zvukový systém, ve kterém si bude možné poslechnout čtyři zvukové kompozice. První z nich, THE SHAMAN ASCENDING, je od kanadského umělce Barryho Truaxe. Barry Truax je jedním z pionýrů současného přístupu k vnímání zvukových prostředí, terénních nahrávek a zvukové ekologie. V Ústí prezentovaný projekt s divákem navazuje až transcendentální spojení tvořené postprodukcí terénních nahrávek. Dalším prezentovaným projektem je kompozice Cariny Pesch Follow Me. Umělkyně zde pracuje s nahrávkami mluveného slova, reflexí našeho virtuálního bytí ve společnosti a imerzivním zážitkem utápění se v sonických informacích. Třetím projektem je komponované zvukové prostředí od Hildegard Westerkamp. V Kanadě tvořící umělkyně spolupracovala v sedmdesátých letech s R. M. Schaferem na World Soundscape Project, který změnil její celkové vnímání zvukového prostředí a hudby. Od té doby soustavně pracuje s komponováním nahrávek sonických prostředí, které jsou celosvětově prezentovány formou instalací, rádiových pořadů či soundtracků. Poslední ze čtveřice kompozic je od brněnského umělce Jiřího Suchánka. Suchánek ve své tvorbě využívá nejnovější technologie, které slouží k sonifikaci dat či uvědomění si základních principů prostředí, jež nás obklopuje. Jeho tvorba překračující tenkou hranici mezi vědou a uměním nastavuje současné trendy a překračuje rámec zvukového umění.

V Domě umění bude také možné zúčastnit se přednášek již zmíněného Barryho Truaxe, Martina Nitscheho a Víta Pokorného. Truaxova přednáška Soundscape Composition: From the Real to the Virtual zprostředkovává tematiku terénních nahrávek a zvukových prostředí a jejich postprodukci s důrazem na kontext a tvorbu nových virtuálních sonických světů. Druhá přednáška od Martina Nitscheho a Víta Pokorného bude vedena formou diskuse kulatého stolu, kde přednášející budou reflektovat své výsledky fenomenologického výzkumu zvukových prostředí, který uskutečňují pod záštitou Filosofického ústavu Akademie věd ČR.

V rámci doprovodného programu je také možné zúčastnit se workshopů Jana Hrubeše (Solid Core) a Vojtěcha Groota. Grootův workshop je zaměřen na poskytnutí základního povědomí o terminologii a struktuře zvukové syntézy. Workshop Jana Hrubeše je zaměřen na praktické uchopení zvukové syntézy a možnosti postavit si vlastní syntezátor.

Festivalu předchází konference Thinking Sonic Environments: Soundscapes of Nature, Communities, and Artworks pořádaná Filosofickým ústavem AV ČR v pražském prostoru 39 na Žižkově. Konference se zabývá současným interdisciplinárním výzkumem sonických prostředí zejména v oblasti fenomenologie.

Hlavním hostem konference je Barry Truax, který je jedním z pionýrů výzkumu sonických prostředí a původním členem projektu World Soundscape Project. Na konferenci vystoupí mimo jiné Molly Kelly, Martin Nitsche, Sam Auinger, Ivan Gutierrez a další.

Projekt se uskuteční za podpory GAČR a Fakulty umění a designu UJEP, ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd České republiky, Veřejným salem Hraničář a Domem umění Ústí nad Labem.

 

ODKAZY

https://www.phonon.cz/

https://www.facebook.com/events/551740056441214

https://www.instagram.com/phonon.crew/

https://soundcloud.com/phononcrew

https://goout.net/cs/phonon-festival/szmrmyt/