TZ: Unbrake!
4. 1. 2009Infoservis
Charles Gatewood, Vlastimil Kula: Unbrake! / fotografie, Galerie 5. patro, Praha, 8. 1. - 31. 1. 2009
VLASTIMIL KULA (nar.1950), vystudoval po pobytu v USA fotografii na FAMU. V letech železné opony se živil reklamní fotografií, od 90. let volná tvorba. V roce 2004 mu vydalo nakladatelství Taschen samostatnou monografii.
CHARLES GATWOOD (nar. 1942), vystudoval antropologii a dostal se v 60. letech do New Yorku, kde začal fotografovat hippiovský underground. Stal se jedním z hlavních dokumentaristů této éry. Gatewood dnes žije v San Francisku, kromě fotografování točí i filmy.
Výstava UNBRAKE! ukazuje dva u nás téměř neznámé, jinak ale světoznámé fotografy: Charlese Gatewooda a Vlastimila Kulu. Autory, jejichž díla spojuje leccos, především však zájem o lidské tělo, o tělesné projevy ve všech podobách, které jsou očima autorů vnímány ve všech svých - i zdánlivě šokujících - formách jako cesta ke svobodě.
Výstava se původně měla jmenovat „O čem Kula snil, to Gatewood žil", název který vystihuje odlišnou výchozí situaci obou autorů. Gatewood, který se v roce 1966 dostal do New Yorku, zaznamenal v dokumentárních fotografiích éru protiválečných protestů, hippiovského hnutí, revolučního období odpoutání mladé generace od všech konvencí a tradic. Seznámil se s řadou velkých osobností, kupříkladu Williamem Borrouhgsem, Bobem Dylanem, Brionem Gysinem a Allanem Ginsbergem. Gatewoodovy portréty jsou dnes již klasické. Gatewooda neopustil zájem o alternativní způsoby života a erotiky, což zůstává dodnes hlavním tématem jeho tvorby. Tetování, piercing, exhibicionismus, fetišismus, sadomasochismus a vše „zakázané" zaznamenává nejen coby voyér ale i jako participant erotických rituálů radikální undergroundové scény San Francisca, kde dnes žije.
Výzva ke kladnému vztahu k lidskému tělu charakterizuje i tvorbu Vlastimila Kuly, který o tom, co Gatewood v 60. letech prožíval, jako mladík mohl pouze snít. Po krátkém pobytu v USA se v 70. letech vrátil do České republiky, vystudoval fotografii na FAMU a živil se poté jako řada jiných fotografů reklamou. Kula, stejně jako Gatewood, evokuje osvobozující síly erosu a provokuje tím, rebeluje proti konvencím a prudérním poutům, která nás obklopují, Kula podobně jako Gatewood zachycuje extázi a vzrušení z obou stran fotografického objektivu.