V Brně se znovu otevírá Místodržitelský palác
31. 5. 2024Infoservis
TZ: Místodržitelský palác v novém: nádvoří postupně proroste zelení, budova nabídne nový bookshop, druhý vstup z Běhounské ulice i novou stálou expozici
Od 1. června se znovu otevřou dveře do jedné z nejvýznamnějších historických budov v samotném centru Brna – Místodržitelského paláce. Zpřístupněna bude zatím jedna z částí budovy, která prochází rozsáhlou několikaletou rekonstrukcí, a to přízemí s nádvořím. Návštěvníci se mohou těšit na novou stálou expozici Umění do kapsy, bookshop, venkovní posezení v obklopení zeleně, kavárnu Typika i druhý bezbariérový vstup z Běhounské ulice, který přiblíží galerii blíže k městu. Speciální expozice má sloužit jako průvodce do světa umění, který rozšiřuje obzory a posiluje schopnost vnímat, oceňovat a porozumět uměleckým dílům.
V první fázi postupného otevírání Místodržitelského paláce mohou návštěvníci nahlédnout do přízemí, kde najdou mnoho novinek. Zásadní změnou je rekonstrukce nádvoří a přilehlých výstavních prostorů a také nový vstup do budovy. „Po více než 20 letech získávání finanční podpory se nám podařilo začít s rekonstrukcí Místodržitelského paláce, jejíž první fázi jsme započali v minulém roce a nyní jsme ji dokončili. Rekonstrukcí prošel také bookshop, kde návštěvníci mohou mimo jiné nakoupit i produkty ze znovu fungující sklárny Květná,“ uvedl ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press. Novou podobu bookshopu pak zdobí ocelový lustr od Maxima Velčovského.
Rekonstrukce Místodržitelského paláce byla spolufinancována Evropskou unií, významnou finanční podporu také poskytlo Ministerstvo kultury, zřizovatel Moravské galerie. „Místodržitelský palác se opět otevírá veřejnosti, a to velkolepě. Nová stálá expozice Umění do kapsy je průvodcem světem umění ve věcech spojených se životem člověka od jeho narození až do smrti, a to včetně chronologie vzniku umění. Autoři expozice připravili také kolekci děl pro nevidomé a slabozraké návštěvníky, muzeum má bezbariérový vstup, návštěvníkům se nabízí venkovní posezení, kavárna i obchod s knihami, je to zkrátka krásné a inspirativní místo. Projekt byl financován z prostředků IROP, Ministerstvo kultury se podílelo necelými 36 miliony korun. Mám radost, že i díky tomu se z galerie stává místo, které je přirozenou a živoucí součástí veřejného prostoru moravské metropole,“ doplňuje ministr kultury České republiky Martin Baxa.
Za návrhem rekonstrukce budovy stojí architektonické studio CHYBIK + KRISTOF. Na nádvoří studio pracovalo s původními materiály, podařilo se tak zachovat velkoformátovou dlažbu. Prostor se dále doplnil o velkorysé květináče na popínavé rostliny a trojici zelených ostrovů se stromy. Na koncepci plenéru se podílel krajinářský architekt Zdeněk Sendler. Ondřej Chybík ze studia CHYBIK + KRISTOF dále dodává: „Venkovní mobiliář je volen z českých výrobců (Todus a mmcité) a jeho překvapivá barevnost je odvozena analogicky od spektra barev obrazu nad oltářem v přilehlém kostele sv. Tomáše. Historicky byl areál jedním celkem a toto koncepční rozhodnutí pomyslně opět propojuje obě stavby v jeden komplex.“ Pro výstavní prostory byly zvoleny monochromatické povrchy, které mají sloužit jako čisté pozadí pro vystavování uměleckých děl. Bílou výmalbu zde doplňuje bílé terrazzo na podlaze a bílé kování na dveřích. Nově také vzniklo vizuální propojení foyer Barokního sálu a vlastní expozice, což kompozičně navazuje na již existující enfiládu ve výstavních prostorách. Nový vstup do budovy z Běhounské ulice je nejdůležitější částí této etapy rekonstrukce – umožňuje totiž oddělení funkce sálu a samotné galerie. Zároveň však dostává galerii blíže k centru města. Skrze průhledné dveře tak lidé uvidí dovnitř až z Jakubského náměstí.
Nová stálá expozice s názvem Umění do kapsy je zcela výjimečným počinem. Jedná se o vůbec první formu edukační expozice na půdě Moravské galerie, kterou připravilo lektorské oddělení ve spolupráci s hlavním kurátorem galerie Ondřejem Chrobákem. Nejde však o vyčerpávající akademické pojednání, ale o zprostředkování praktických pojmů a zajímavostí z praxe galerijních edukátorů. Malí i velcí návštěvníci získají pomocí výstavy užitečné poznatky a návody, jak nazírat na umělecké dílo, jak mu porozumět a jak tyto znalosti uplatnit při návštěvách galerií a muzeí. Dozvědí se například, co je to akční malba, kdo se z českých umělců a umělkyň hlásil k poetismu nebo co znamená slovo baroko. „Při přípravě výstavy jsme se inspirovali malou kapesní encyklopedií Rozum do kapsy – odtud je také odvozen název výstavy. Místnosti jsou rozdělené do jednotlivých kapitol a samotné exponáty se stávají jejich obrazovou přílohou. Součástí expozice je i jmenný rejstřík. Snažili jsme se vytvořit jakéhosi průvodce do světa umění vhodného pro začátečníky i pokročilé,“ dodává jedna z dvojice autorů výstavy, Michaela Gerichová.
Výstava v šesti kapitolách otevírá témata, jež jsou spojená s člověkem a věcmi, které ho přímo i nepřímo obklopují. První z nich se symbolicky zabývá časem pojatým lineárně, ohraničeným pouze začátkem a koncem. Místnost Člověk a čas je pojatá jako chronologie člověka od narození až smrt, ale zároveň i časová osa vzniku umění. Druhá kapitola Člověk–krajina neboli člověk–příroda představuje odvěký dialog, plný vstupování, zasahování, pozorování a vzájemného soužití. Třetí kapitola se zabývá vztahem člověka a technologií, který však pomyslně zužuje na fenomén postupného ztrácení (nebo snad dobrovolného odevzdávání?) kontroly umělce nad výsledným dílem do rukou technologií. V následující místnosti Člověk a člověk zájemci prožijí zcela jiný estetický zážitek z umění. Budou si moci osahat umělecká díla s maskou na očích. Jak se jejich prožitek změní? V této místnosti poprvé Moravská galerie představuje kolekci uměleckých děl pro nevidomé a slabozraké návštěvníky. Sbírka představuje 36 děl různých tvarů, velikostí, materiálů, ale také způsobů interakce, vytvořených 20 současnými umělci a umělkyněmi. Pátou kapitolou je Člověk a ošklivost, jež pojednává o nástrahách, násilí a strachu. Zde se nachází největší lákadlo této expozice, legendární obraz Medusa od Petera Paula Rubense z roku 1618. S tématem času se vyrovnává i poslední kapitola, nesoucí název Člověk a svátky. Zde je však čas vnímán cyklicky, jako koloběh zvyků, tradic a svátků. Nedílnou součástí výstavy jsou také informační panely s pojmovými kartičkami, které návštěvníkům vysvětlí či osvěží pojmy z dějin výtvarného umění. „Expozici Umění do kapsy jsme se po celou dobu snažili koncipovat jako ‚user-friendly' výstavu výtvarného umění. Naším cílem bylo, aby se každý, bez ohledu na úroveň uměnovědných znalostí, dokázal ve výstavě orientovat a mít z prezentovaných děl celistvý estetický zážitek,“ dodává Robert Spurný z dvojice autorů.
Slavnostní otevření budovy a výstavy se uskuteční na Den dětí, v sobotu 1. června od 16 hodin. Nejmenší návštěvníci se mohou těšit na tematické workshopy a občerstvení.
Od 18 pak proběhne after party pro dospělé, kde zahraje DJ Daniu.