Vyšla kniha Špatné psaní od Travise Jeppesena
23. 1. 2024Infoservis
Kniha Špatné psaní amerického spisovatele, umělce a kritika Travise Jeppesena věnovaná umělecké kritice a potenciálu špatné tvorby vychází v českém překladu Jany Hlávkové a s originálními ilustracemi Marka Thera. Knihu vydalo Centrum pro současné umění Praha spolu s Cenou Věry Jirousové.
„Považovat kritiku za umění není v dnešní době běžné,“ konstatuje Travis Jeppesen v úvodu své knihy. Cestu k obnovení kvality této literární formy hledá na první pohled paradoxně v zaměření pozornosti na „špatnost“ v umělecké tvorbě. Jeppesenův zájem o špatnou literaturu, film či výtvarné umění přitom neústí v argumentaci vedenou ve prospěch „správných“ podob tvorby, ale naopak v kritické pochopení, že právě pro to, čím tyto práce – mnohdy umanutě a zatvrzele – jsou, jsou zajímavé a je třeba se jimi zabývat.
„Texty v této knize usilují především o to, zachovat a reflektovat onu vnitřní pevnost, která kdysi bývala a být by vždy měla určujícím rysem kritiky. Velká část z nich se snaží rozvíjet protiklady přítomné v jejich formální konstrukci a neuchylovat se k zastíracím technikám mnohem jemnějších, a tím pádem i přijatelnějších forem kritiky, k tak zvanému ‚dobrému‘ psaní,“ píše Jeppesen.
Co znamená a jaký smysl má špatné umění? Jak můžeme vnímat umění, které je – jak tvrdí autor – záměrně vytvořeno špatně? Mají jeho tvůrci něco společného? A jakou výzvu, inspiraci a potenciál taková tvorba představuje pro uměleckou kritiku?
Původem americký, dnes v Evropě usazený spisovatel, umělec a kritik Travis Jeppesen své úvahy formuloval do textů, v nichž se věnoval kritickému zhodnocení literární, výtvarné, hudební či filmové produkce, ale i obecnějším podmínkám vzniku a recepce těchto prací. Postupně rozvíjené a na sebe navzájem reagující eseje o kreativním potenciálu vědomě špatné tvorby vyšly knižně v roce 2019 pod názvem Bad Writing.
Publikace sestává ze tří oddílů – Špatné psaní, Expresionismy, Fiktokritika – v nichž se Jeppesen zabývá tvorbou rozmanitých, a přesto v něčem se podobajících autorů. Důkladnou pozornost věnuje tvůrčím experimentům, ať už píše o avantgardní spisovatelce Gertrudě Stein, o poezii Flarfu a Garym Sullivanovi či třeba o experimentálních filmařích jako James Benning, George Kuchar nebo Jonas Mekas. Z výtvarné scény zase připomíná například malíře George Baselitze, Bjarneho Melgaarda, multimediálního umělce Dietera Rotha nebo audiovizuálního tvůrce Ryana Trecartina.
Autorův přístup ovšem není primárně biografický, Jeppesen vydatně čerpá jak ze svého filosofického vzdělání, tak i z literární praxe. Svůj exkurz důsledně graduje a uzavírá ukázkou procesu vzniku vlastního špatného psaní.
Neoddělitelnou součástí sdělení je tak i samotná forma knihy, která experimentuje s jazykem až na hranici možného, jež se v případě Travise Jeppesena nachází v oblasti objektově orientovaného psaní. K českým čtenářům se kniha dostává ve výrazné grafické úpravě s originálními ilustracemi vizuálního umělce Marka Thera.
Knihu Špatné psaní vydalo nakladatelství Centrum pro současné umění Praha společně s Cenou Věry Jirousové jako druhý svazek Kritické edice, jejíž snahou je konceptualizovat myšlenky teorie kritiky a uvažování či záměry nejmladší výtvarné produkce.
Již nyní lze knihu zakoupit v knihkupectvích ArtMap, Page Five a Karolinum,
objednat e-mailem na info@fcca.cz nebo osobně vyzvednout v prostorách Galerie Jelení (Dukelských hrdinů 500/25, Praha 7) v otevírací době galerie od středy do neděle mezi 12. a 18. hodinou.
Více informací je na webových stránkách CSU Praha.