Lorem ipsum dolor

Výstava Haptická ozvena. Príroda, telo, politika v umení bývalej Juhoslávie a Československa v GMB

TS: Výstava Haptická ozvena. Príroda, telo, politika v umení bývalej Juhoslávie a Československa v Pálffyho paláci prináša medzinárodné konceptuálne a performatívne umenia s akcentom na environmentálne motívy v umení 60. až 80. rokov s presahmi do súčasnosti.

Poznanović, Bogdanka: Srdce – objekt, Novi Sad, 1970, performance, fotografia, 90 x 63 cm, Archív Dubravka Djurić & Miško Šuvaković, Belehrad.

Poznanović, Bogdanka: Srdce – objekt, Novi Sad, 1970, performance, fotografia, 90 x 63 cm, Archív Dubravka Djurić & Miško Šuvaković, Belehrad.

 Príroda, telo, politika v umení bývalej Juhoslávie a Československa

V spolupráci s viacerými domácimi a zahraničnými regionálnymi, štátnymi aj súkromnými zbierkami a neziskovými združeniami Galéria mesta Bratislava pripravila tematicky zameranú medzinárodnú výstavu obohatenú dielami z vlastných zbierok. Výstava predstavuje jedinečnú skladbu známych aj neznámych diel konceptuálneho a performatívneho umenia.

Tematicky sústredený a zároveň počtom diel rozsiahly kurátorský výber akcentuje environmentálne motívy v umení 60. až 80. rokov s presahmi do súčasnosti. Rozvíja a konfrontuje paralelné ale často aj vzájomne zapletené príbehy umenia z dvoch moderných európskych federácií, ktoré zanikli koncom dvadsiateho storočia. Na výstave je možné vidieť experimentálne, investigatívne, kritické a emancipačné umelecké praktiky idúce často až za hranice umenia.  Výstava je členená do piatich tematických zoskupení, z ktorých každé navrhuje iné čítania vystavených diel: Ozveny vnútorného a vonkajšieho vesmíru; Tvár oslobodená v maske; Konštruované situácie, kolektívne cvičenia, kmeňové rituály; Urbánna príroda, poetické a semiologické intervencie; Sebaorganizácia a kolektívne platformy. 

Predmetom nášho záujmu sú odlišné alebo asymetrické dejiny umenia Juhoslávie a Československa. Nejde o prevládajúce umenie socialistického realizmu alebo modernizmu, ale o experimentálne, investigatívne, kritické, duchaplné a emancipujúce praktiky na hraniciach medzi umením a antiumením, každodenným životom a výnimočným bytím na hranici verejnej sféry. Našou úlohou je rozpoznať a zvýznamniť tieto umelecké praktiky v Česku, na Morave a na Slovensku, ako aj v Chorvátsku, Slovinsku, Srbsku, Vojvodine, Bosne a Hercegovine, Macedónsku, na základe súčasných archívnych stratégií implementovaných z troch kurátorských uhlov pohľadu.“

Výstava predstavuje archívne dokumentácie procesov a performancií spoločne s dielami umelkýň, umelcov i umeleckých kolektívov. Na výstave sú zastúpené diela výrazných osobností svetového umenia ako sú Marina Abramović, Maria Bartuszová, Stano Filko, Sanja Iveković, IRWIN, Július Koller, Jiří Kovanda, Katalin Ladik, Group OHO, Mladen Stilinović, Petr Štembera, Jiří Valoch a mnohí ďalší. 

Vďaka priestorovému riešeniu Dany Tomečkovej a Mateja Gavulu je haptická imaginácia, tradične spájaná s umením sochárstva, rozšírená o nové impulzy z umenia performancie. Táto výstava je zároveň príležitosťou vidieť paralely, kontakty a interakcie medzi juhom a stredom Európy, ako aj medzi socialistickou minulosťou a prítomnosťou. Preto v nej vidíme príležitosť k objavovaniu zatiaľ málo preskúmaných vzťahov v umení na sklonku socialistickej epochy. Prekvapivo dnes s nimi nachádzame porozumenie v tom, ako si predstaviť lepší a slobodnejší svet.

Umelkyne, umelci a umelecké zoskupenia:

Abramović Marina, Adamčiak Milan, Adamus Karel, Ambroz Vladimír, Anděl Jaroslav,  Autopsia, Balić Branko, Bartoš Peter, Bartusz Juraj, Bartuszová Maria, Bašičević Dimitrije Mangelos, Belić Zoran, Bogdanović Slavko, Bosch + Bosch, Csernik Attila, Ćosić Bora, Čekić Jovan, Delimar Vlasta, Demur Boris, Dimitrijević Braco, Djurić Dubravka, Drča Čeda, Družina u Šempas, Džafo Nikola, Ďurček Ľubomír, Filko Stano, Gorgona, Gotovac Tomislav, Grazio-Tolj Marija, Group (Ǝ, Group 143, Group KOD, Group of Six , Grozdanić Gera (Živko), Hadžifejzović Jusuf, Havlík Vladimír, Horvat Miljenko, Iveković Sanja, IRWIN,  Jerman Željko, Jevšovar Marijan, Jozić Milan, Juhász Rokko József, Kern Michal,  Knifer Julije, Koller Július, Kopicl Vladimir, Kovanda Jiří, Kozarić Ivan, Ladik Katalin, Laibach Kunst, Laky Miloš, Mandič Dušan, Mandić Miroslav, Martek Vlado, Matanović Milenko, Matković Slavko, Meštrović Matko, Miler Karel, Milivojević Era, Mlčoch Ján, Mohar Miran, Molnar Marijan, Németh Ilona, Nez David, OHO Group, Oravec Viktor, Pagáč Ladislav, Pagáč Milan, Paripović Neša, Peristil Crveni, Petrović Nenand, Pogačnik Marko, Poznanović Bogdanka, P.O.P. Artprospekt, Putar Radoslav, Radojičić Mirko, Radovanović Vladan, Raković Ana, Ságlová Zorka, Savić Maja, Savski Andrej, Seder Djuro, Sikora Rudolf, Stanković Paja, Steiner Ivo, Stilinović Mladen, Stilinović Sven, Stošić Josip, Szombathy Bálint, Šalamun Andraž, Šalgo Judita, Šejn Miloš, Štembera Petr, Štúdio erté, Šuvaković Miško, Tišma Slobodan, Todosijević Raša, Tolj Slaven, Trbuljak Goran, Trtovac Selman, Uranjek Roman, Valoch Jiří, Vaništa Josip, Vogelnik Borut, Vučemilović Fedor, Vuličević Slobodan, ZzIP, Zavarský Ján, Želibská Jana

Ako súčasť vernisáže výstavy prebehnú autorské performancie dvoch vystavujúcich umelcov. József Rokko Juhász vo svojej procesuálnej performancii Rovnováha (2024) preskúma aspekty, pracného, nesamozrejmého, priam privilegovaného, stavu rovnováhy. Stavu, ktorý sa mnohé ľudské bytosti inštinktívne snažia dosiahnuť, no iné naopak dráždi. Vlado Martek v reenactmente akcie Príprava na poéziu (1980), koncipovanej ako autorský manifest, zdôrazní symbolickú prítomnosť materiálnych aspektov v tvorivom procese písania poézie, uvedomenie si automatizmu, ako aj vplyvu všetkých vecných prvkov v elementárnych fázach tohto tvorivého procesu.

Vernisáž: 9. október 2024 o 18.00

Trvanie výstavy: 10. 10. 2024 – 16. 3. 2025
Pálffyho palác, Panská 19, Bratislava
Kurátor: Daniel Grúň v spolupráci s Darkom Šimičićom a Miškom Šuvakovićom
Výtvarno-priestorové riešenie: Matej Gavula, Dana Tomečková

Grafický dizajn: David Kalata

Organizátor: Galéria mesta Bratislavy
Partneri: Július Koller Society, Fond na podporu umenia, Bratislava - hlavné mesto SR
Mediálni partneri: artalk, FlashArt, GoOut, in.ba, Rádio Devín

Preklad do anglického jazyka: John Minahane

Jazyková úprava anglických textov: John Minahane

Preklad do slovenského jazyka: Beata Bradford

Jazyková úprava slovenských textov: Miroslava Kuracinová Valová

Edičné zabezpečenie: Alexandra Grúňová

Produkcia: Anna Sopková

Inštalácia: Jaroslav Beníček, Jozef Chovančák, Pavol Látal, Juraj Mráz, Michal Štrompach; GUTENART, Jozef Vančo

Paspartovanie a rámovanie: Kristína Mišechová

Propagácia: Aurélia Garová, Ivana Krištofíková, Zuzana Novotná, Slávka Zodlová 

Vzdelávacie programy a sprievodné podujatia: Ludmila Hrachovinová, Vendy Kováčová, Judita Šályová; Dagmar Beníčková, Katarína Karafová

 

Projekt vzniká v partnerskej spolupráci Galérie mesta Bratislavy a The Július Koller Society.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.