18. a 19. 4. 2013 / Mánes umělcům
17. 4. 2013Infoservis
Mánes umělcům / Praha / 18. a 19. 4. 2013
Umělci plánují okupovat Mánes
Symbolickou okupací se v tento čtvrtek a pátek čeští umělci, kritici a kurátoři rozhodli protestovat proti fungování Nadace českého výtvarného umění, která provozuje výstavní síň Mánes. Požadují odstoupení členů správní rady a transformaci nadace v organizaci s otevřenou členskou základnou.
Akce Mánes umělcům se uskuteční 18. - 19. dubna v přilehlém prostranství výstavní síně Mánes, které se promění v otevřené fórum umělecké obce, jehož tématem bude osud výstavní síně Mánes, budoucnost Nadace českého výtvarného umění a možností spolkového života.
Součástí programu, který potrvá oba dva dny od 12 hodin do 22 hodin večer, budou přednášky a příspěvky českých umělců a teoretiků k tématu spolkové činnosti a jednání nadace, koncerty, taneční představení či čtení poezie. V pátek odpoledne například vystoupí studenti Centra audiovizuálních studií FAMU a Ateliéru intermediální tvorby AVU, umělec Martin Zet, iniciativa Fair Art či kunsthistorik Ladislav Zikmund Lender. V sobotu odpoledne pak bývalý ředitel brněnského Domu umění Rostislav Koryčánek či umělec Krištof Kintera. Večery budou patřit hudebním vystoupením. Připraven je rovněž program pro rodiče s dětmi.
Akce by měla upozornit na způsob vedení NČVU, jehož výsledkem je úpadek provozu výstavní síně Mánes. „Tento prostor byl v devadesátých letech sídlem neziskových kulturních organizací, které odsud byly postupně vypovězeny a budova začala sloužit komerčním pronájmům bez jakýchkoliv kulturních cílů. Netransparentní jednání nadace vyvrcholilo zprávou, že Mánes by měl být zástavou půjčky potřebné na jeho rekonstrukci. Osud výstavní síně, která představovala důležité centrum soudobého umění, je tak krajně nejistý. Naší akcí bychom rádi upozornili na původní spolkový smysl budovy,“ vysvětluje mluvčí iniciativy Jiří Ptáček.
Symbolickou okupací chtějí umělci také vyzdvihnout absenci uměleckého spolkového života v České republice. „Spolky a jiné profesní organizace tvořily v minulosti důležitou podpůrnou infrastrukturu uměleckého života. V dobách bývalého režimu byly sice pod ideologickou kontrolou stranického aparátu, po roce 1989 se však tato infrastruktura rozpadla bez jakékoliv náhrady,“ upozorňuje mluvčí iniciativy. „Nadace českého výtvarného umění zdědila majetek původního spolku Mánes. Měla by proto sloužit potřebám umělecké obce. Místo toho se jedná o uzavřenou organizaci, která neprůhledně spravuje tento majetek a která je navíc od dění na české umělecké scéně zcela odtržená. Naše akce je ale především pokusem znovu zpřístupnit umělecké komunitě prostor, jež byl kdysi zasvěcený spolkové činnosti, a diskutovat o smyslu podobných institucí v současnosti.“ pokračuje mluvčí.
Historie výstavní síně Mánes v bodech
1930 - Výstavní síň Mánes vznikla jako součást budovy Spolku výtvarných umělců Mánes podle projektu Otakara Novotného. Výstavy, které se zde v meziválečné době konaly, založily pověst Mánesa jako prestižní výstavní síně, důležitého místa setkávání umělců, intelektuálů a kulturní veřejnosti.
1956 - 1989 – Většina členů i vedení S.V.U. Mánes přešla do struktury Svazu československých výtvarných umělců, budovu převzal Český fond výtvarných umění. Přes ideové vedení SČVU byl Mánes nadále centrem výtvarného života (a to především v šedesátých letech). Jeho význam se znovu projevil v listopadu 1989, kdy se spontánně stal jedním z center Občanského fóra.
1992 – 1995 Český fond výtvarných umění se transformoval v nadaci. Jedná seo období největšího odlivu financí a majetku, podezřelých smluv a především netransparentní likvidace podniku Dílo.
1995-2000 – Výstavní činnost v Mánesu spravovalo občanské sdružení Společnost pro výstavní činnost Mánes. Odehrála se zde řada klíčových výstavních projektů. Mánes byl také sídlem redakce výtvarného čtrnáctideníku Ateliér, mezinárodního sdružení teoretiků a kritiků AICA a dalších organizací, ale také ateliérů a kanceláří fotografů, sklářů či malířů. V březnu 2000 oznámila nadace Společnosti, že její smlouvu na rok 2001 neprodlouží, protože chce Mánes spravovat s vlastní dramaturgií.
2002 -3 – Z Mánesu byla vypovězena redakce časopisu Ateliér, Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků - AICA, redakce časopisu Grapheon, Spolek Mánes. Kurátorsky koncipovaný program byl postupně nahrazen praxí nahodilých komerčních pronájmů výstavní síně.
2004 – Spolek výtvarných umělců Mánes, obnovený po roce 1989, definitivně prohrál svůj spor s Nadací českého výtvarného umění o budovu Mánesa u Nejvyššího soudu a neuspěla ani stížnost k Ústavnímu soudu.
2010 - Nadace jednala s tehdejším ředitelem ČEZu Martinem Romanem o sponzorském daru, který se však neuskutečnil. Roman totiž požadoval většinu ve správní radě. Jako jeho člověk do ní tehdy nastoupil Milan Bufka, v té době ředitel Galerie hlavního města Prahy. Po nenaplněné dohodě se šéfem ČEZu vyzvala rada Bufku, aby odstoupil, on tak ale neučinil.
2012 – Začala rekonstrukce Mánesa, stát měla přibližně 150 milionů, ze třetiny ji nadace plánovala hradit ze svých zdrojů. Na další výdaje si chtěla vzít půjčku u banky a jako záruka měla sloužit právě budova výstavní síně. To ale zákon neumožňuje. Kvůli jeho údajnému porušení, statutu i etického kodexu nadace při sjednávání úvěru, správní rada nadace odvolala v listopadu své vedení.
2013 – Z důvodu půjčky a možnosti ručení budovou Mánesa převedla nadace Mánes na společnost Apella fine arts, kterou založila v roce 2009.
Kdo jsme?
Mánes umělcům je otevřenou a spontánní iniciativou sdružující umělce, kritiky a kurátory působící v Čechách napříč generacemi a uměleckými přístupy. Pod výzvou iniciativy jsou podepsaní například umělci Tomáš Císařovský, Eva Koťátková, Tamara Moyzes, František Skála, Jiří Thýn a Stanislav Zippe, kunsthistorici Jan Rous, Milena Bartlová a Hana Rousová, či kurátoři Charlotta Kotik a Jiří a Jana Ševčíkovi.
http://manes-umelcum.tumblr.com/
https://www.facebook.com/pages/M%C3%A1nes-um%C4%9Blc%C5%AFm/147538528749487