Bienále umění v Benátkách 2026: Česko a Slovensko představují vítězný projekt
25. 6. 2025Infoservis
TZ: Porota složená z nezávislých odborníků i zástupců Národní galerie Praha a Slovenské národní galerie vybrala vítěze otevřené soutěže na reprezentaci obou zemí na 61. bienále umění v Benátkách. Zvítězil projekt The Silence of the Mole, za nímž stojí dvojice Alex Selmeci & Tomáš Kocka Jusko, umělec Jakub Jansa a umělec a kurátor Peter Sit.
V roce 2026 si Český a Slovenský pavilon na bienále v Benátkách připomíná sté výročí otevření, a právě to byl jeden z důvodů, proč bylo zadáním soutěže navrhnout umělecký projekt pro společnou prezentaci obou zemí.
Do soutěže přihlásily autorské týmy složené z českých i slovenských umělců a kurátorů sedmnáct uměleckých projektů. Soutěž a porota včetně jejího složení byla navržená tak, aby byla garantována nezávislost a odbornost výběru vítězného projektu.
Projekt The Silence of the Mole byl vyhodnocen jako nejkvalitnější, jak kvůli své srozumitelnosti v mezinárodním kontextu, tak v ohledu komplexní práce s prostorem pavilonu a kontextem společné prezentace. Porota zároveň ocenila rozpracovanost předloženého návrhu, který kombinuje historickou reflexi společného pavilonu s aktuální kritickou perspektivou na kulturní reprezentaci české a slovenské identity v kontextu Benátského bienále. Koncept je jasný a srozumitelný, ale zároveň obsahuje mnoho vrstev asociací na zdroje z české a slovenské kultury a jakým způsobem ztvárňovala pojetí naší identity. Porota ocenila, že projekt vyváženě ale zároveň uceleně propojuje práci všech zúčastněných z obou zemí, tak jeho interdisciplinární formát, spojení filmu, performance a instalace.
Mezinárodní bienále umění v Benátkách je globálním fórem a otevřeným polem pro vystavování a propojování aktuálních trendů v umění. Každé dva roky se v národních pavilonech a na kurátorované výstavě v Giardini a v Arsenale konfrontuje to, co ze současných mezinárodních uměleckých přístupů nejvíce rezonuje. Hlavní kurátorkou 61. Bienále umění, které nese název In Minor Keys, byla vybrána Koyo Kuouoh. Toto téma i kurátorský koncept, jak byl navržený hlavní kurátorkou, budou respektovány i přes její nedávné náhlé úmrtí. Bienále umění 2026 se uskuteční v termínu od 9. května do 23. listopadu 2026.
........
O vítězném projektu s názvem The Silence of the Mole
Ústřední postavou je Pan K. – vyčerpaný herec, který po desetiletí ztvárňoval postavu Krtka. Z původního ztělesnění světa dětské nevinnosti a poetického mlčení, se stal maskotem kulturní diplomacie, objektem licencí a nostalgických mýtů. Je vyslaný reprezentovat Českou a Slovenskou republiku jako diplomaticky přijatelná, politicky neutrální figura, která ale zároveň ztělesňuje výčitku, ticho a zmatenou identitu.
The Silence of the Mole rozvíjí téma vztahů v rovině česko-slovenské koexistence, kolektivní paměti i ekologické únavy. Otevírá otázku, co se stane s imaginací, když se stane veřejnou maskou. Výstava osloví široké mezinárodní publikum vizuální čitelností, silnou emocionální atmosférou a jazykově nezávislou dramaturgií.
Členové poroty:
• Büngerová Vladimíra, kurátorka sbírek moderního a současného umění Slovenské národní galerie
• Dostál Martin, umělecký ředitel Slovenské národní galerie
• Fišer Marcel, ředitel Galerie výtvarného umění v Chebu
• Garlatyová Gabriela, Ph.D., kurátorka, historička umenia, Archív Marie Bartuszovej, Košice a vedúca Katedry teórie a dejín umenia, FVU, Akadémia umení v Banskej Bystrici
• Hlavajová Mária, umělecká ředitelka BAK (basis voor actuele kunst, Utrecht) a členka správní rady AVU
• Králik Juraj, generální ředitel Slovenské národní galerie (SNG)
• Neumannová Radka, ředitelka Sekce strategie a plánování Národní galerie v Praze
• Novotný Michal, ředitel Sbírky umění po roce 1945 Národní galerie v Praze a komisař české a slovenské účasti na bienále pro rok 2026
• Sedlačík Rastislav, vedoucí katedry malířství Ateliér 3EAN na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě
• Záchová Tea, šéfkurátorka Galerie Lázně Liberec
Více o Českém a Slovenském pavilonu v Benátkách zde.
Projekt bude realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, Ministerstva kultury SR a J&T Banky.