Galerie Umakart: Karin Písaříková - The House
2. 11. 2008Recenze
Galerie Umakart, od 29.října 2008, Karin Písaříková - The House, 2004 - videoinstalace
V podvečer 29. října se konala druhá vernisáž v Galerii Umakart umístěné ve výkladní skříni na ulici Lidická 40 v Brně. Hlavní hvězdou večera byla i přes svou nepřítomnost Karin Písaříková, resp. 5 krátkých videí, která zpracovávají její světoběžnické zkušenosti. Autorčin prolog zní takto: „Kdykoliv se někam přestěhuji, přijdu do místa, které už svůj příběh má, ukrytý ve stěnách a věcech. Já se stanu jen jeho součástí. Jsem vypravěč, duch domu, který vám povykládá jeho tajemství. Berte to jako videohru, jako fikci nebo jako příběh Domu."
Videa s názvy America, Duomo, House, Milano a Perugia vyprávějí intimní příběhy z cizích prostředí osobitým stylem s nezaměnitelným humorem. Karin mystifikátorka, průkopnice a „macho-girl" odhaluje zvyky, nálady a pudy míst, která navštěvuje spolu se vztahy, do nichž se tam zaplétá. Ukazuje víc než může, avšak nikdy tolik, aby divákovi ulevila od mnohoznačnosti chápání, svobody úsudku, uměleckého zážitku.
Vystavená videa i autorčina aktuální umělecká stáž v Japonsku nadále potvrzují mezinárodní směřování galerie Umakart. Po několika zahraničních realizacích se tentokrát představuje látka, jež vypovídá o světě očima absolventky brněnské FaVU. Protože Karin Písaříková stojí za vznikem galerie Umakart, její výstava zároveň definuje podobu tohoto experimentálního prostoru. Ukazuje se jako do ulice otevřená mini white cube s dominantní černou obrazovkou zářící videa ven na kolemjdoucí. Obzvláště za večerního příšeří pak na diváka před výlohou dýchá nevšední chodníková melancholie, jež vzniká kontrastem detailního prožitku brněnské ulice a dynamického střihu světových art videí.
Druhá vernisáž pouliční galerie Umakart vypověděla mnohé o dalším působení této nové brněnské netradiční síně na hraně veřejného prostoru. Slibované rozšíření technického zázemí o audio zařízení, které by umožnilo zprostředkovat divákům zvukovou složku exponátů se podařilo pouze v průběhu vernisáže. Permanentní reproduktor se zajistit nepodařilo, protože nejefektivnější řešení umístit zdroj zvuku nad výlohu nebylo možné kvůli rezolutnímu odmítnutí ze strany majitele reklamního banneru nad galerií. Alternativní řešení celý proces výrazně zkomplikovalo, proto můžeme jen doufat, že se vše podaří dokončit v nejbližších dnech.
Jan Gerych