Byznys, kde ruka ruku myje

Výstava tří (ne)kurátorů (malíř, estetik a majitel galerie) v aule FaVU představuje zdánlivě nesourodou směs. Najdete na ní umělce z periferie, umělce z hlavního města, studenty a na vernisáži nemohl chybět ani zasloužilý maskot Václav Stratil. Olej do ohně přilévá tisková zpráva, kde se (v souvislosti s vysvětlením názvu) hovoří o absenci kurátorského konceptu a účelové selekci prezentovaných autorů. Samotným popudem k výstavě pak měla být především doktorandská povinnost naplnění kurátorské činnosti Samuela Pauča, který je zastupován pražskou The Chemistry Gallery, za níž stojí ostatní dva autoři výstavy Petr Hájek a Pavel Kubesa.

Proklamovaně bezduché tělo výstavy tvoří práce studentů a absolventů brněnské FaVU, Paučovi perspektivní kamarádi a výběr pražských umělců zastupovaných The Chemistry Gallery, která dokonce vydala i katalog. Představena je převážně malba různých pojetí, fotografie, objekty a instalace, vernisáž zcelovala art-skateboardová performance Ondřeje Kotrče.

Výstavu od začátku do konce podmiňuje specifický prostor auly společně s její funkcí fakultní galerie, a právě zde leží i její největší výhra. Kurátorský výběr prezentuje zajímavý mix, který by mohl v oficiální nebo komerční instituci působit nepřijatelně. Ve studijním prostředí galerie, která na svých oficiálních stránkách končí loňským programem, a kde si při prohlídce musíte vyzvednout klíč na vrátnici, však selekce působí bohatým a inspirativním dojmem.

Problematický prostor, který zde už pohřbil nejednu instalaci, se tentokrát podařilo bravurně zvládnout a obzvlášť potom, co se rozsvítila hlavní světla, začala vernisáž skutečně žít. Řeč ozvláštnil Paučo homosexuálně fašistickou básničkou a vyzdvihl nadstandardní zastoupení minorit mezi vystavujícími. Skoro jakoby v duchu svého kurátorského textu aspiroval na dotaci z evropských integračních fondů. Projevy tradičně moderoval Václav Stratil, přičemž Kotrč projížděl davem na skatu ze své instalace-rampy na rail uprostřed auly, kde trénoval grindy a slidy. Nutno říct, že po rozcvičce během projevů začal dávat i náročnější flipy, načež dvě třetiny kurátorského týmu rozjeli jam session na elektriku a baskytaru a společné zábavě už nic nestálo v cestě. Výjimečná zásoba a sortiment občerstvení v podání baru, který neexistoval, podpořila kouzlo okamžiku a tak nezbývá než nesouhlasit s Paučovým resumé na účet vystavujících: „Pražáci nepřijeli. Proč taky?“

Přišli o vynikající vernisáž výstavy, která předvedla vytříbený cit v instalaci a šťastnou ruku při výběru umělců. Předkládá subjektivní účelovou skladbu, která ovšem funguje po všech stránkách. Paučovy kamarádské vazby mu už přináší další výstavy, kredity v doktorském studiu ho jistě taky neminou, The Chemistry Gallery prezentovala část svého portfolia ve státní instituci, podpořila studijní růst „svého“ umělce a jeho budoucí zhodnocení na trhu a FaVU dostala výstavu, která rozhodně přesahuje významem hranice regionu. Otevřeně odhalená, zdánlivá bezkoncepčnost pak především odkrývá a artikuluje stav věcí v uměleckém provozu tak, jaký doopravdy je. Je to byznys, kde ruka ruku myje. A zde se to povedlo i s katalogem.

______________________________________________________________

Ruka ruku myje / kurátoři: Samuel Paučo, Pavel Kubesa a Petr Hájek / Galerie Aula FaVU / Brno / 24. 10. - 15. 11. 2012

______________________________________________________________

foto: Vladimír Novotný Kiva