Matej Pancurák v Turčianskej galérii

TS: Matej Pancurák - Fluidity / kurátorka: Inka Ličková / Turčianska galéria v Martine  / vernisáž výstavy: 19. 9. 2024 o 18.00 h na 1. poschodí / Trvanie výstavy: 19. 9. 2024 – 17. 11. 2024

Fluidity

Výstava Fluidity vás zavedie do troch miestností, kde sa prelínajú umelecké záujmy o humanitné a filozofické témy, psychológiu a neurovedu. Každá miestnosť vtiahne diváka do svojho vnútra a vedie ho k hlbšiemu zamysleniu sa nad konkrétnym umeleckým dielom.

Pohyblivé obrazy Plasticity I a Plasticity II  pracujú s motívom neurónu, základnej funkčnej a histologickej jednotky nervového tkaniva, ktorá je schopná prijímať, prenášať, spracovávať a reagovať na špecifické signály. Tieto pohyblivé obrazy ilustrujú neustály proces zmien v mozgu, ktorý prebieha počas učenia a adaptácie. Zdôrazňuje nové poznatky týkajúce sa premeny, adaptácie a znovukódovania skúseností, čo nám pripomína, že táto schopnosť môže viesť k pozitívnym transformáciám na neuroplastickej úrovni. 

V diele Esencia  – zo série Laboratórium neuroestetických obrazov – je zastúpený interdisciplinárny prístup spájajúci neuroestetiku a princípy nových médií, ktorého výsledkom je korelácia – syntéza formálnych štruktúr – neuroestetického kódu, ktorý má za cieľ pozitívne stimulovať orbitofrontálnu kôru, známu ako centrum krásy. Dielo vzniklo procesom procesuálneho - kreatívneho kódovania.

Pohyblivý obraz Imagination Landscape je fascinujúce umelecké dielo, ktoré čerpá inšpiráciu z hudobných kompozícií Johna Cagea a jeho prístupu k náhode a tichu. Rovnako ako Cageova hudba, ktorá často prekračuje hranice tradičnej kompozície a vnímania, Imagination Landscape experimentuje s vizuálnym priestorom a časom. Dielo vytvára dynamickú krajinu, kde sa premenlivé obrazy plynulo prelínajú a zanechávajú priestor pre individuálnu interpretáciu a kontempláciu. Toto umelecké video pozýva divákov k hlbokému zážitku, ktorý rezonuje s Cageovým priekopníckym skúmaním náhodných prvkov a ich vplyvu na vnímanie umenia a sveta okolo nás.

Videoinštalácia 4 Types nás zavádza k myšlienkam Hippokrata, ktorý veril, že každý jedinec patrí k jednému zo štyroch základných temperamentov, vychádzajúc z tzv. "telošťáv" - krv (sanguis), hlien (phlegma), žlč (cholé) a čierna žlč (melancholé). Tieto štyri pojmy tvoria základ pre nasledujúcu projekciu. Obrazy nám otvárajú pohľad do mikroskopu, predstavujú nám neviditeľné a zároveň nás vyzývajú k sebareflexii. Ktorý temperament si v sebe najviac uvedomujeme? Odpoveď na túto otázku môžeme nájsť práve tu.

Diela sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú. Divák si v každej miestnosti môže pripomenúť dôležitosť pojmov a fungovania ľudskej mysle a tela.

Matej Pancurák (*1995, Prešov, Slovensko) v roku 2023 ukončil ateliér nových médií prof. Michala Murína na Košickej fakulte umení. Štúdium sprevádzalo niekoľko pobytov v rôznych ateliéroch (ASP Krakov, interaktívne médiá – FAMU Praha, audiovizuálne štúdiá – FAVU Brno, herné médiá). Pancurák pracuje so žánrami nových médií a intermédií – skúma interaktivitu, kódovanie a technológie, ako aj pohyblivé obrazy a rozšírenú fotografiu.

Vo svojej tvorbe kombinuje tieto novomediálne prvky s trojrozmernými inštaláciami pohyblivých obrazov, čím vytvára dynamické vizuálne a interaktívne zážitky, ktoré pozývajú divákov na pohlcujúcu cestu za poznaním. Pancurákov umelecký záujem sa zameriava na psychológiu, neurovedu a humanitno-filozofické témy. Z týchto oblastí čerpá inšpiráciu pre mediálne artefakty, ktoré prenikajú do zložitého fungovania mysle a emócií.

Na svojej výtvarnej ceste sa Pancurák prejavil ako výtvarník, ktorý neustále posúva hranice mediálneho umenia. S pevnými základmi v technológii, psychológii a imerzívnej estetike jeho diela ponúkajú jedinečný a fascinujúci pohľad na zložité vzťahy medzi človekom, prírodou, technológiou a mysľou.

Inka Ličková (*1995, Ostrava, Česká republika) vyštudovala odbor Teória a dejiny výtvarných umení na Univerzite Palackého v Olomouci. Počas štúdia bola aktívnym členom študentského spolku Studium Artium, kde sa stretla s produkciou a kurátorstvom výstav. Po polročnom štúdiu na Alma Mater Studiorum v Bologni začala pracovať v olomouckej Telegraph Gallery, kde zastávala pozíciu asistenta galérie. Táto skúsenosť ju priviedla do sveta súčasného umenia. K výstavám prispievala nielen produkčne a kurátorsky, ale aj rozhovormi s umelcami a článkami. Momentálne pôsobí na pozícii produkčnej v pražskej Galérii Kuzebauch a kurátorstvu sa venuje na voľnej nohe.