Predstavenie tímu Ceny Oskára Čepana 2024
20. 8. 2024Infoservis
Ako každý rok, aj tento rok predstavujeme tím Ceny Oskára Čepana 2024, ktorý sa vždy na isté obdobie rozšíri o nové pozície. Tieto pozície sú pevnou súčasťou projektu a sledujú najmä výrazné talenty a aktívnych*e protagonistov*ky slovenskej umelecko-kultúrnej scény. S novými posilami v tíme, sa tak otvárajú brány pre vzájomnú, multidisciplinárnu podporu a spoluprácu.
V rámci rozšíreného tímu pre ročník 2024 je kurátorom spoločnej výstavy Denis Kozerawski, architektom Jakub Kopec, fotografkou je Leontína Berková, a vizuálnu identitu tvorí Matúš Buranovský. Úzky organizačný tím Ceny Oskára Čepana 2024 pozostáva z týchto členiek: Projektovou koordinátorkou je Petra Nela Pučeková, produkciu vedie Patrícia Chamrazová, zodpovednou za PR a sociálne médiá je Petra Wesserle.
Organizačný tím Ceny Oskára Čepana každoročne pozýva k spolupráci výnimočné osobnosti z oblasti kurátorstva, fotografie, práce s pohyblivým obrazom, vizuálnej identity a od minulého roka aj tvorby architektúry výstav. „Autentický výraz, odvážna realizácia vlastných koncepcií, excelentnosť a výpovedná hodnota autorskej práce spája všetkých oslovených spolupracovníkov a spolupracovníčky Ceny Oskára Čepana 2024,“ povedala projektová koordinátorka Petra Nela Pučeková.
Spoločná výstava štvorice vybraných laureátiek a laureáta sa otvorí v polovici Decembra 2024 v Pistoriho paláci. Cenu Oskára Čepana organizuje Nadácia – Centrum súčasného umenia.
Začiatkom apríla tohto roku vybrala odborná porota Ceny Oskára Čepana 2024 spomedzi 63 prihlásených tri laureátky a jedného laureáta: Paulu Malinowsku, Svetlanu Fialovú, Kvet Nguyen a Tomáša Moravanského. Vo svojom vyhlásení uviedla, že sa dohodli na tom, že chcú tento ročník podporiť autorské prístupy reagujúce na výzvy, ktorým svet umenia v súčasnosti musí čeliť. Zdôraznili štyroch umelcov*kyne, ktorých hlas sa javil silný nielen z hľadiska konceptu, ale aj vizuality. Zohľadnili rozmanitosť médií a zdôraznili umelcov*kyne, ktorí sa v minulosti do Ceny Oskára Čepana už hlásili. Vybraná štvorica momentálne pripravuje autorské projekty na spoločnú výstavu v Pistoriho paláci.
Organizátor oslovil ako kurátora výstavy Denisa Kozerawskeho, umelca momentálne pôsobiaceho v Bratislave. Od roku 2012 sa venuje výskumnej, umeleckej, projektovej a kurátorskej činnosti. Je spoluzakladateľom občianskeho združenia a umeleckej platformy APART a iniciátorom a spolukurátorom v projekte A Promise of Kneropy. Od roku 2020 externe spolupracuje s platformou RUVK na výskume v meste Veľký Krtíš, kde sa venujú otazkam segregácie a dostupnosti bývania. Vo svojej individuálnej praxi sa venuje najmä sociálnym témam a umeniu v čase klimatickej krízy. Jeho tvorba bola prezentovaná v rámci projektu From Matter to Data: Ecology of Infrastructures - Museum of Modern Art (MoMA) v New Yorku, v E-flux Bar-Laika , v Alserkal Arts Foundation v Dubaji, v Galérii hlavného mesta Prahy, v Kunsthalle Bratislava, vo Východoslovenskej galérii, HIT Gallery, v Kunsthalle TRAFO v Štetíne a v Kronika CC v Bytomi (Poľsko), v Easttopics v Budapešti atď. Kurátorsky sa podieľal na projektoch v A Promise of Kneropy, v Galérii Krokus, HIT Gallery, APART STUDIO a Kunsthalle Bratislava.
„V prvom rade by som sa chcel poďakovať za prejavenú dôveru a možnosť podieľať sa na ocenení, toho najlepšieho zo slovenskej výtvarnej scény za rok 2024. Myslím si, že tohtoročný rekordný počet uchádzačov*čok hovorí o dôležitosti Ceny Oskára Čepana, o dôležitosti každoročne podporovať mladé umelkyne a umelcov, sprostredkovať ich stretnutia s verejnosťou a upriamovať pozornosť na prax a témy, ktoré nám predstavujú. Z pozície kurátora sa budem snažiť byť nápomocný pri diskusiách a tvorbe nových diel laureátov*tiek a spolu s celým tímom COČ sa postaráme o vytvorenie adekvátnych výstavných podmienok pre súčasné umenie v priestoroch Pistoriho paláca. Svoje pôsobenie v cene nevnímam len z pozície kurátora - človeka, ktorý sa stará, ale aj z pozície umelca - ktorý sám vytvára. Verím, že mi tieto perspektívy ponúknu tak potrebný vhľad do výziev, ktoré nás čakajú a že sa nám podarí vytvoriť spoločnú výstavu, na ktorú budeme patrične hrdé*í.“ povedal Denis Kozerawski.
Po úspešnej minuloročnej spolupráci sme sa rozhodli priestorové riešenie výstavy opäť zveriť do rúk architektovi a je ním Jakub Kopec, architekt kombinujúci ambivalentné prístupy inžiniera a brikoléra. Cez vybrané aspekty prostredia rád rozvíja jeho rozmanitosť a podnecuje nové zážitky z priestoru. Fascinuje ho sociálna logika urbanistických štruktúr, periférnej kultúry či ekológia medzidruhového spolužitia. Autorské východiská nachádza v kolektívnej tvorbe a spoluprácach ktoré prekračujú hranice odborových špecializácií. „Keďže priestor Pistoriho paláca, je esteticky ale aj technicky špecifický, rozhodli sme sa staviť na istotu a pokračovať v zabehnutej spolupráci s architektom, ktorého spôsob práce, prśtup a kritické myslenie je nám už z minulého roka známe,“ uviedla Petra Nela Pučeková.
Autorkou fotografických portrétov je Leontína Berková, ktorá študovala na VŠVU v Bratislave. Fotografia je pre ňu remeslom a umeleckou formou sebavyjadrenia. Jej záber vo fotografií je širokospektrálny. Na profesionálnej úrovni sa dlhodobo venuje dokumentácií a postprodukcií pre kultúrne inštitúcie a umelcov*kýň. Pomáha lokálnym značkám presadiť ich tvorbu a zviditeľniť ich v digitálnom priestore. Vo svojej umeleckej tvorbe skúma a posúva hranice fotografie. Námety odrážajú jej pohľad na enviroment, ktorý ju obklopuje. Prepája médium fotografie s inštaláciou. Jej diela ste mohli vidieť vystavené na samostatných a skupinových výstavách na domácej scéne i v zahraničí.
„Fotografka Leontína Berková predstavila sériu portrétov, ktoré zachytávajú laureátstvo a členov a členky tímu COČ. Tieto portréty sú inšpirované témou spolupráce v umení a zdôrazňujú význam kolektívnej práce pri tvorbe kultúrnych projektov. Fotografovanie prebiehalo za aktívnej účasti laureátstva a tímu COČ, ktorí a ktoré navzájom spolupracovali a pomáhali si pri držaní fotografického pozadia. Tento akt spolupráce bol kľúčový pre vznik týchto jedinečných snímok, čím autorka chcela zdôrazniť, že bez vzájomnej podpory by tieto portréty nevznikli.“doplnila Petra Nela Pučeková.
„Chcela som upozorniť na množenie rolí na umeleckej scéne. Nie sme len umelcami a umelkyňami, často krát sme aj ľuďmi pracujúcimi na pozadí kultúry zároveň,“ hovorí Leontína Berková. Jej práca oslavuje nielen jednotlivcov, ktorí sú v popredí umenia, ale aj tých, ktorí prispievajú k tvorbe a podpore kultúrneho prostredia zo zákulisia.
Vizuálnu identitu tvorí Matúš Buranovský, ktorý sa ako grafický dizajnér venuje predovšetkým brandingu, vizuálnym identitám a webdizajnu. Od roku 2015 sa podieľa na vizuálnych výstupoch pre inštitúcie ako UPM v Prahe, UMPRUM, ČT, Národné múzeum v Prahe, Meetfactory Gallery, Qubus, Sandberg Instituut, alebo Rietveld Academy. Jeho práca bola ocenená prestížnou cenou Najkrajšia česká kniha a je niekoľkonásobným držiteľom slovenskej Národnej ceny za dizajn. Stojí za iniciatívou finkner.me, ktorej cieľom je pozdvihnúť úroveň knižného dizajnu na Slovensku, ale aj v Českej republike. Prvým krokom v tomto výskume je rozsiahla publikácia Papier v knihe.
„Vizuál pre COČ 2024 má pôsobiť seriózne (preto je čierno-biely), ale zároveň by nemal byť príliš ťažkopádny. Preto som sa ho rozhodol postaviť na výraznom písme Malchik zo série Emigrant. Autorom je Ilya Bazhanov. Ide o prekreslené písmo z emigrantského samizdatu z prvej polovice 20. storočia.“ hovorí o svojom zámere Matúš Buranovský.
Organizačný tím Ceny Oskára Čepana 2024 vedie Petra Nela Pučeková, projektová koordinátorka a vizuálna umelkyňa. Svoje štúdium ukončila na Katedre intermédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, s ročným pobytom na KASK v belgickom Ghente, kde študovala performance. Ako projektová manažérka pôsobila v Ateliéri vvv na Katedre Intermédií, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave. Okrem toho sa v minulosti venovala viacerým koordinačným pozíciam na domácich, ako aj medzinárodných projektoch (Institute of Anxiety, LES/Woods). Vo svojej výtvarnej praxi sa zaujíma o pomalé, kolektívne a performatívne.
Produkciu po druhý rok zastreší Patrícia Chamrazová, ktorá pôsobí tiež ako mediálna umelkyňa. Magisterské štúdium absolvovala v odbore Intermédiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Svoj druhý diplom získala v odbore Transmediálne umenie na University of Applied Arts Vienna. Produkciu a projektovú koordináciu zastrešovala pre viaceré domáce, ako aj medzinárodné projekty. Patrí medzi ne napríklad: 10001 Bibliothekare, BPNXT, Sensorium, Biela Noc. Aktívne sa zúčastňuje na rôznych medzinárodných výstavách, projektoch a rezidenciách.
Na pozíciu PR a sociálne siete sme tento rok privítali Petru Wesserle, ktorá je študentkou teórie a dejín výtvarného umenia na Palackého Univerzite v Olomouci. Aktuálne sa venuje grafickému dizajnu a produkcii v umeleckej oblasti. V rámci projektu Ceny Oskára Čepana sa venuje tvorbe kreatívneho obsahu na sociálnych sieťach. Absolvovala študijné pobyty na zahraničných univerzitách v Bologni a v Ríme. Svoje teoretické vedomosti a praktické skúsenosti uplatňuje v kurátorstve súčasného umenia.
Inštalovanie spoločnej výstavy prebehne začiatkom decembra a jej otvorenie 12. decembra 2024. O presnom čase vernisáže budeme včas informovať. Chystáme bohatý sprievodný program, ktorý taktiež postupne v nasledujúcich mesiacoch zverejníme, máte sa načo tešiť.
--
Cena Oskára Čepana je určená vizuálnym umelcom/umelkyniam do veku 40 rokov. Účasť v projekte nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom.
www.facebook.com/CenaOskaraCepana/
@oskarcepan
---
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Spoluorganizátor: platforma na podporu umenia collective, Pistoriho palác, Bratislava
Partneri: Trust for Mutual Understanding, Residency Unlimited, Young Visual Artists Awards
Mediálni partneri: Rádia Devín, Rádio FM, Artalk
Petra Nela Pučeková / Projektová koordinátorka Ceny Oskára Čepana 2024