Top5týdne 6. 12. 2016

Turner Prize pro Helen Marten, PAF a Jiné vize, památková ochrana brněnské káznice, Art Basel Miami a PULSE Prize, konec projektu Guggenheimova muzea v Helsinkách. 

 1/ Turner Prize pro Helen Marten

Držitelkou Turner Prize za rok 2016 se stala sochařka Helen Marten. Během krátké doby tak získala už druhé významné ocenění, když před dvěma týdny obdržela Hepworth Prize. Porota, v jejímž čele stojí ředitel Tate Britain Alex Farquharson, ocenila především všestrannost díla Helen Marten, formální kvality a vztah k současnému světu. Recenzi společné výstavy finalistů naleznete zde.

2/ PAF a Jiné vize

Od 1. do 4. prosince v Olomouci proběhl 15. ročník Přehlídky animovaného filmu, který byl rozdělen do sekcí Proč se dívat na zvířata?, Jiné vize, Film Labor a Aport animace. Deset snímků do soutěžního výběru Jiné vize, který obsahuje díla vzniklá v České republice během uplynulých osmnácti měsíců, vybral kurátor Karel Císař. Vítězkou se stala Lucie Rosenfeldová s dílem Polyamid.

3/ Káznice v Brně

Brněnská káznice, unikátně dochovaná stavba z konce 18. století, kde byla vězněna řada politických vězňů za nacistické okupace a v prvních letech komunistického režimu, zůstává kulturní památkou. K prohlášení objektu památkou došlo v polovině letošního roku, vedení města se však odvolalo, protože zpamátnění komplikuje plány na přestavbu budovy v tzv. kreativní centrum. Ministr kultury Daniel Herman ochranu káznice nezrušil, výrazně však změnil podmínky, za nichž je chráněna. Nyní je káznice chráněna zejména pro vazbu k významným osobnostem a historickým událostem.

4/ Art Basel Miami a PULSE Prize

V Miami proběhl další ročník veletrhu současného umění Art Basel. Účastnilo se jej přes dvě stovky galerií. Českou účast zajistila Eva Koťátková, kterou zastupuje berlínská galerie Meyer Riegger. V rámci Art Basel Miami probíhá od roku 2005 soutěžní sekce PULSE. Ocenění poroty letos získal pensylvánský umělec Devan Shimoyama.

5/ Guggenheim museum Helsinki

Vedení města Helsinki definitivně odmítlo projekt na stavbu Guggenheimova muzea ve městě, které mělo vzniknout dle projektu studia Moreau Kusunoki Architectes. Projekt připravovaný od roku 2011 ztroskotal na příliš vysokých finančních nárocích. Richard Armstrong, ředitel Guggenheimovy nadace, si odmítnutí vysvětluje jako postoj proti globalizaci.

Zdeňka Míchalová | Narozena 1984, vystudovala dějiny umění na Filosofické fakultě MU, kde pokračuje v doktorském studiu. Věnuje se umění pozdního středověku a renesance v prostředí měst a zabývá se popularizací dějin umění. Je též absolventkou oborů český jazyk a výtvarná výchova na Pedagogické fakultě MU. Na Artalk.cz píše od roku 2011 do rubriky media monitoring.