TZ: Dana Machajová a Barbora Švarcová
1. 10. 2012Infoservis
Dana Machajová / Barbora Švarcová / Záhyb dechu / Open Gallery / 1.10 - 28. 10 2012
Záhyb dechu
Projekt ZÁHYB DECHU voľne vychádza z fotografických sérií Le Mouvement Etienne-Julese Mareyho z konca 19. storočia, analyzujúcich ľudský pohyb pomocou fotografie. Pohyb je tu znázornený ako schéma, eliminujúca akékoľvek predmety či priestorové prvky, ktoré sú nesporne asociované práve s fotografickým aparátom. Východiskovým bodom pre umelkyne bola fotografia figuranta, zahaleného v čiernom odeve, s vyznačenými záchytnými bodmi pre prevádzanú analýzu (biele bodky a čiarky na jednej strane tela) a schéma, ktorá je fotografickým záznamom chôdze tejto figúry. Ponímanie pohybu, ktoré je projektované iba v dvojdimenzionálnej rovine, transponuje čas do priestoru a zároveň eliminuje telesnosť, ktorá je objektom skúmania.
Dana Machajová (1986) a Barbora Švarcová (1985) sú umelkyne, žijúce a pracujúce v Prahe, spolupracujúce na viacerých projektoch. Obe sú študentkami Centra audiovizuálnych štúdií na pražskej FAMU. Dana Machajová pracuje vo svojej tvorbe najčastejšie formou priestorových video-inštalácií. Posledné dva roky sa zaoberá najmä problematikou symetrie (priestorovej, ale aj ako metafory, využívanej v obraze), balansovaním medzi dvoma pólmi a transformáciou. V jej práci sa objavuje gendrová tematika, s kategóriou „gender a queer art“ však zároveň vo svojej tvorbe polemizuje. Preferuje prácu s obrazom, ktorého čas považuje za mýtický a cyklický (kým text je lineárny a kauzálny). Klasické umelecké formy a výpovednú hodnotu gesta nepovažuje za prekonané. Barbora Švarcová pôvodne študovala estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej, zaujatie recepciou umeleckého diela ju však doviedlo k audiovizuálnym štúdiám. Výraznými impulzmi k smerovaniu tvorby Švarcovej boli práce Jana Mančušku, či Filipa Ceneka. Jej tvorba je zameraná na prácu s videom a montáž objektov, na animáciu 2D a 3D, zakomponovanú do mizanscény. Dôležité je v jej tvorbe ľudské vnímanie, ktoré sa snaží zhmotniť, či de-konštruovať s pomocou umeleckých prostriedkov. Pracuje s diváckym očakávaním a zaujíma ju iný náhľad recipienta, ktorý sama sprostredkuje.